D Daniel 109 skrev:
Max ström är kortslutningsströmen.
Så för nedan panel kan aldrig Impp bli större än 13,24A, oavsett om paneltemperaturen är -50grader eller +100grader ?
Specifikationer för solpanel: ström vid maxeffekt, kortslutningsström, effektivitet, fysiska egenskaper, temperaturtålighet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


... och sedan är det bara kortslutningströmen som ändras utifrån @Arnodt ´s ovan inlägg ?
 
Nej, det sa jag inte.
 
D Daniel 109 skrev:
Nej, det sa jag inte.
Ok
 
D Daniel 109 skrev:
Nej, det sa jag inte.
Har du vaknat på fel sida idag?
 
Nedan ett principdiagram ström mot spänning för en solcelle(eller flera seriekopplade).

I den vänstra diagrammet vid t.ex. bestrålning 1000 W/m2 panelyta, där letar växelriktaren sökfunktion(kallas MPPT, maximum power point tracker) efter den punkt som ger högst effekt W(dvs ström x spänning) och lägger sig på den punkten. Sedan efter någon minut gör MPPT ett nytt svep över kurvan för att försöka hitta en bättre punkt på kurvan. Solen rör ju sig på himlavalvet och moln dämpar bestrålningen så MPPT kan inte stå hela dagen på samma punkt på kurvan.

I högra diagrammet framgår att vid en och samma bestrålning 1000 W/m2 att temperaturen påverkar kurvan. Vid en och samma temperatur minskar Impp-strömmen vid ökande temperatur.

Temperaturen är inte utomhustemperaturen, utan solcellens temperatur under täckglaset.

https://www.enargus.de/pub/bscw.cgi/d12325-2/*/*/Strom-Spannungs-Kennlinie einer Solarzelle.html?op=Wiki.getwiki
 
  • Två grafer visar ström-spänningskurvor för solceller vid olika belysningsstyrkor och temperaturer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Görs det verkligen svep? Jag trodde att den kontinuerligt flyttade punkten lite fram och tillbaka för att se om effekten ökade eller minskade. Den metoden kan visserligen medföra att man fastnar på en lokal topp om det finns dioder i slingan. Så båda metoderna kanske används.
 
Jag tror den sveper över hela kurvan för att just precis inte bara hitta en lokal max-effektpunkt(ström x spänning). Ett sådant svep kan nog göras blixtsnabbt millisekunder. Ett svep över hela kurvan är väl vad de kallar SMA Optitrack eller Fronius Dynamik Peak Manager för att hantera skuggning, som kan ge lokala max-effektpunkter på kurvan.
 
Här ett diagram över en solcellsmodul som skuggas och har ca 33,5 Volt tomgångsspänning. Enligt diamgammet verkar den ha kortslutningsström på ca 9,5 A.
Utöver ström mot spänning, har även effekt mot spänningskurva lagts in.
Som framgår finns 2 st lokala maxeffektpunkter.

Ska MPPT hitta den sanna maxeffektpunkten måste den leta över hela kurvan.
 
  • Solpanelers IV-kurva visar ström-spänning relation, maximal effektpunkter markerade, MPP-Tracker teknologi förklaras.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.