P
haha, good one! Du hade säkert bara försökt vräka mig i sådana fall. ;)

Om jag frågar dig, o du lärde mångsysslare, vad dessa två grafer i mitt inlägg ovanför säger dig, så får du hemskt gärna dela med dig av den informationen. För till mig skriker de bostadsbubbla så det smäller om det.
 
Jasså, du var lite rädd om värdet på din lägenhet i alla fall. Lätt att vara kaxig, men när det väl gäller så vill du allt ha lite pengar för den. ;)

Graferna säger mig att priserna gått upp och ner sedan årtalet i vänster kant, till årtalet i höger kant. Om man korrelerar detta med alla domedagsprofetior och löftenom evig uppgång som har förekommit sedan årtalet i vänster kant, så ser man att de allra flesta prognoser har varit felaktiga. Men antagligen kommer priserna gå upp och ner även i framtiden.

Men så klart, din prognos är ju otroligt mycket säkrare än de andra. Det var ju inte många år sedan alla experter var överens om att minst 30% ner skulle det bli. Har man hängt på forum som detta ett tag, så börjar man känna igen det.
 
P
Precis, och priserna ligger väldigt högt nu i jämförelse med reallönen och KPI. Vad är då mest sannolikt att priserna kommer göra då om vi tittar historiskt? Fortsätta upp i 10 år till eller att sjunka till ett mer "normalt" läge för att sedan möjligen öka igen om 10-15år?

Jag säger det igen så du också förstår, köpa bostad nu är extremt riskfyllt om man inte planerar att bo där i 10år eller mer. Priserna kommer att sjunka inom en överskådlig framtid.
 
P
Här har vi ett praktexempel.

http://www.boliga.se/map.aspx?id=3166500

Ett hus som legat ute ~40 dagar på hemnet. Minskat 36% i pris.

Vad är det för värdesättning på fastigheten från början undrar jag?
 
Men du PSK, vi tycker och tror olika du och jag. Skall vi vara lite mer konkret?

Du sa att Grekland, Spanien och Italien snart skulle gå i konkurs. Om två av dessa länder går i konkurs inom två år, så hade du rätt! Om inte, så hade du fel.

Skall vi säga så? Så kollar vi igen om två år.
 
P
Nej, det ska vi inte. Att just PIGS-länderna går i konkurs innebär en ekonomisk kollaps av Europas ekonomi och det är absolut ingenting jag går och hoppas på. Det skulle innebära att massor av svenskar skulle förlora massvis med pengar och jag vill absolut inte gotta mig i någon annans olycka. Men att vi redan nu har en ekonomisk kris i världen kan väl knappast ens undkommit dig. Att detta är på gång att slå igenom på vår bostadsmarknad är det jag försöker framföra. Svensken har fortfarande skygglapparna på för det är alldeles för lätt att låna pengar.

Dagens fastighetspriser är övervärderade. Punkt. Jag har lagt fram massa argument på att bostadspriserna är på väg ner. Vilka argument har du för att priserna kommer fortsätta upp?
 
Gotta sig? Först kommer du med domedagsprofetior en masse, och sedan så vill du inte stå för dem för att inte "gotta dig" i krisen? Hmm.

Jag försöker förstå din förutsägelser, om det finns något substantiellt däri som man kan - i efterhand - se om du hade rätt eller fel. Jag vet att det inte är populärt bland domedagsprofeter att vara så konkreta, men det tycker jag väl kan vara rimligt att kunna konkretisera sin prognoser. Annars är det ju bara tomt prat.

PSK skrev:
Grekland kommer gå i konkurs och Spanien och Italien likaså.
Så du är inte så säker på detta längre då?

Jaja, det var väl mest tomt prat...
 
PSK skrev:
Nej, det ska vi inte. Att just PIGS-länderna går i konkurs innebär en ekonomisk kollaps av Europas ekonomi och det är absolut ingenting jag går och hoppas på. Det skulle innebära att massor av svenskar skulle förlora massvis med pengar och jag vill absolut inte gotta mig i någon annans olycka. Men att vi redan nu har en ekonomisk kris i världen kan väl knappast ens undkommit dig. Att detta är på gång att slå igenom på vår bostadsmarknad är det jag försöker framföra.

På gång? Det slog igenom 2009 (ner ca 10% om jag minnns rätt), sedan bättrade det sig och ligger plus sedan dess. Det du säger har vi hört sedan 2008. När är "på gång"? När kommer den här kraschen på bostadsmarkanden som Cornucopia förutspår varje månad i stort sett?

Dagens fastighetspriser är övervärderade. Punkt.
Jämfört med? Frågetecken. Vad är en rimlig värderinge? Frågetecken?

Fastighetspriserna sades vara övervärderade redan 1997 (i Göteborg). Det var ung. då jag fick jobb och började prata småhus med andra medelklassare vid fikabordet. Och nästan alla tyckte som du, att priserna var för höga och kan omöjligt hålla. över en miljon för ett hus? Löjligt!

Och vart och vartannat år så kommer det en ny post på ByggaHus som *självsäkertÄ förutspår snar och abrupt undergång. och de som inte håller med är ignoranta, dumma och jobbar i byggbranschen. ;)Efter ett halvår brukar man inte höra något av dem längre.

Men du är säkert den profet som har rätt. Eller? Hur gammal är du egentligen, hur långt tillbaka minns du smpåhuspriserna och diskussionen kring dem?

Jag har lagt fram massa argument på att bostadspriserna är på väg ner. Vilka argument har du för att priserna kommer fortsätta upp?
Jag tänker iine argumentera om framtida bostadspriser alls. Vad vore poängen?

Men du anser att de är påväg ner? Hur mycket och när? Om två år, har bostadspriserna gått ner 5% eller mer då? Lite konkreta förutsägelser, tack.
 
P
Vi avslutar med ett citat från en skribent på dagens industri. Vem vet, du kanske också förstår vad han menar.

http://di.se/Default.aspx?sr=23&tr=...er=http://di.se/Nyheter/?CollapseTopMenu=true

"Analysen att alla faktorer är maxade och att det inte längre finns något som kan fortsätta driva bostadspriserna högre är helt rätt. Dock missar han (och övriga Svenssons) det som logiskt följer efter detta. Priser som ej längre stiger innebär inte stillastående priser utan FALLANDE priser. Detta på grund av två centrala faktorer som de flesta borde kunna inse:

1. När Svensson ser att priserna inte längre går upp ökar riskmedvetandet vilket innebär lägre belåningsvilja och därmed får vi LÄGRE BETALNINGSVILJA
2. Den största delen av pengarna som har gått in i bostäder har varit vinster från tidigare bostadsaffärer. När priser inte längre går upp minskar det tillgängliga kapitalet från tidigare vinster snabbt och därmed får vi LÄGRE BETALNINGSFÖRMÅGA

Sammantaget ger dessa två faktorer fallande priser, vilket späder på effekterna ytterligare (en ond cirkel), vilket är anledningen till att vi i många länder sett så kraftiga prisfall på 30-50 %"
 
Glenn K skrev:
De knackade på vår dörr :), de snappade upp under visningen att vi bodde granne med fastigheten....
Först tänkte jag att det lät lite moraliskt tvivelaktigt men vid närmare eftertanke borde ju rimligen slutpriset bli detsamma om båda budgivarparter är trogna sig själva (dvs lägger av vid den nivån de inte vill vara med längre). Men i detta fall skulle jag som säljare inte bli överdrivet förtjust om köpare gick avsides den officiella budgivningen och började sidoförhandla. Hade nog misstänkt att typ ena parten fick 50 000 :- i fickan av den andra för att avbryta budgivningen. Tror alltid det sämsta om människor... :)
 
P
Fine :)
Om det är en siffra ni vill ha så säger jag 20% inom närmaste 1-års period. Jag förstår ärligt talat inte varför ni fixerar er vid ett visst tal och inte verkar förstå poängen, men men. :confused:

Vad jag försöker säga är att vi har en pågående bostadsbubbla och att ni som tänker på att köpa hus just det närmaste halvåret ska vara väldigt försiktiga. Det är inte kul att köpa ett hus nu och sen om man tvingas sälja det om några år förlora kanske uppemot miljonen.

Det är väldigt tydligt om man undersöker lite mer oberoende sajter som boliga.se att prissänkningarna har redan börjat.

Om jag sårar någon genom att bara säga det uppenbara så ber jag hemskt mycket om ursäkt. Men genom att skriva i princip att bara folk ska fortsätta låna och köpa det de vill ha trots övervärderade priser tycker inte jag är särskilt snälla råd.

Så tillbaka till topic i tråden. Det är köparnas marknad nu och bästa strategi vid budgivning är inte att ge för mycket. Det är inte säkert ni får tillbaka lika mycket om ni tvingas sälja det inom några år.
 
Redigerat:
Tack för din input spåman PSK. Vi får väl hoppas att de som kan påverka försöker motverka överbelåning, där ett stort steg var rekommenderad ökad kontantinsats, vilket jag tror påverkade marknaden mycket.
USA är förebilden där i princip vem som helst kunde få bolån utan annan säkerhet än fastighetens värde vilket man vill undvika här.

Vad gäller budgivningsstrategi är man ingen expert, men man märker att många hus ligger ute till ett pris bra mycket högre än vad det är värt just nu så kan man få till en diskussion med mäklare om att lägga ett lägre bud med argument till varför tror jag det känns bättre för säljare än att få få ett "skambud" presenterat för sig.
 
Jag har precis köpt hus eftersom jag behövde ett hus, men tror liksom PSK att vi har en bubbla eftersom prisökningarna den senaste 10-årsperioden varit betydligt högre än ökningen av konsumentprisindex. Frågan är dock hur korrigeringen går till. Min förhoppning är att staten låter inflationen öka så att priset på reala tillgångar som hus inte faller. I realiteten blir det en värdeminskning, men låntagare slipper göra förlust och hamnar inte under isen. Förlorare blir de som har besparingar på banken.

För att ge en siffra tror jag på stillastående priser och 3,5% inflationstakt de kommande 5 åren.

Mitt förslag till budgivningsstrategi är att vara försiktig och absolut inte betala för mycket, och hellre passa om det blir för dyrt. Man bör inte räkna med att kunna sälja huset med vinst på 5 års sikt. Ibland ändras livet så att man måste sälja även om man egentligen inte vill. Ett hus som man inte har råd att sälja skulle aldrig vara ett drömhus utan ett fängelse oavsett hur fint det är.
 
Det verkar som du är den enda som inte förstår, PSK? Din töntiga fråga om jag är mäklare lät jag passera. Jag svarade på vad grafen säger mig. Vad är det mer jag har missat för frågor att besvara?

Dina poster innehåller inte så mycket att argumentera emot. Jag försöker mest få fram vad du egentligen tror om framtiden så att vi kan se om du hade rätt eller fel. Att argumentera mot/för någons åsikter om världsekonomin om några år inte riktigt min grej. Däremot gillar jag förutsägelser, och se vad som stämde och vad som inte stämde.

1) Du påstår att Grekland, Spanein och italien kommer gå i konkurs, vem vägrar att besvara frågan när detta skall ske. Synd.

2) Du påstår att huspriserna kommer att krascha, och till slut så kom du med -20% inom ett år. Jättebra! Då hörs vi då, och ser vad det blev. Själv vågar jag inte ge mig in på spekulationer om huspriset, så många som har haft så mycket på fötterna har haft så fel tidigare, nämligen. Är et realt eller nominellt de där -20% förresten? Man brukar räkna nominellt, om inget annat anges.

PSK, du kanske inte var med på forumet 2008-2009? Det fanns ganska många domedagsprofter då.
 
P
*suck*

Min första ståndpunkt var att dagens huspriser är övervärderade. Men det gillade tydligen inte du. Därav vår fortsatta diskussion. Vad menar du med att dagens huspriser INTE är övervärderade. Varför kände du dig tvungen att ifrågasätta det?

Genom att ifrågasätta det så säger du indirekt till forumets läsare att det är bara att köpa till dessa priser. Låna pengar och pressa bubblan ytterligare.

Känner du till www.boliga.se? Vad säger siffrorna som presenteras i den sajten till dig?

Där har du två frågor du aldrig kommer svara på. :)

Jag är ingen domedagsprofet utan en realist så sluta larva dig.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.