S Sir David skrev:
Saken är den att jag köpte hela konkursboet från det tidigare sågverket 2014. Idag har vi en annan verksamhet, som dock är relativt skrymmande. Den aktuella tomten hänger ihop med vår andra taxerade industritomt, där vi har vår huvudsakliga verksamhet. Vi har dock behov av mer yta och skulle behöva använda tomten med solceller till just det den är taxerad som. Därför anser jag att den faktiskt även i dagsläget har en aktuell taxering.

Nu jobbar jag ju inte med det här professionellt, men ur min lekmanna syn, borde det ju finnas stora möjligheter att få igenom min ansökan i nämnden?
Så det är en befintlig pågående verksamhet idag? Jag tolkade dina tidigare inlägg som att det var en villatomt där du hade din bostad men att det tidigare varit industriverksamhet på fastigheten.

För att få strandskyddsdispens behöver du dels uppfylla (minst) ett av de särskilda skälen för strandskyddsdispens som finns i Miljöbalken. Och dels behöver du visa på att ditt enskilda intresse väger tyngre än det allmänna strandskyddsintresset på platsen.

Om det rör sig om pågående verksamhet så så skulle jag gissa att särskilt skäl nummer 4 är mest aktuellt. "åtgärden behövs för att utvidga en pågående verksamhet och utvidgningen inte kan genomföras utanför området" Med området avses strandskyddat område.
I det ingår då att visa på att att utvidgningen (dvs solcellerna) inte kan placeras på område som redan är ianspråktaget.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Hur bred är ån? Är vattendraget smalare än 2m samt att områdets betydelse för att tillgodose strandskyddets syfte är litet kan strandskyddet upphävas.
 
N Noell skrev:
Så det är en befintlig pågående verksamhet idag? Jag tolkade dina tidigare inlägg som att det var en villatomt där du hade din bostad men att det tidigare varit industriverksamhet på fastigheten.

För att få strandskyddsdispens behöver du dels uppfylla (minst) ett av de särskilda skälen för strandskyddsdispens som finns i Miljöbalken. Och dels behöver du visa på att ditt enskilda intresse väger tyngre än det allmänna strandskyddsintresset på platsen.

Om det rör sig om pågående verksamhet så så skulle jag gissa att särskilt skäl nummer 4 är mest aktuellt. "åtgärden behövs för att utvidga en pågående verksamhet och utvidgningen inte kan genomföras utanför området" Med området avses strandskyddat område.
I det ingår då att visa på att att utvidgningen (dvs solcellerna) inte kan placeras på område som redan är ianspråktaget.
Ja precis, jag var lite otydlig. Marken där solcellerna står är tillhör mitt egna bolag som är i full drift. Vi har inte samma verksamhet som tidigare ägare, men vi använder marken till exempelvis lagring av byggmaterial. Dock kan läge uppstå att vi behöver ställa upp annat. Vi handlar med stora partier som behöver ställas någonstans.
Eftersom hela tomten är strandskyddad, kan jag inte placera solcellerna på annan plats inom tomten.
B bossespecial skrev:
Hur bred är ån? Är vattendraget smalare än 2m samt att områdets betydelse för att tillgodose strandskyddets syfte är litet kan strandskyddet upphävas.
Ån delar upp sig och den mindre fåran som ligger närmast mig är bara en meter bred. Den större fåran, vet ej hur bred troligen mer än 2m, ligger ca 50m längre ut. Bortom från mina solceller.
 
S Sir David skrev:
Ja precis, jag var lite otydlig. Marken där solcellerna står är tillhör mitt egna bolag som är i full drift. Vi har inte samma verksamhet som tidigare ägare, men vi använder marken till exempelvis lagring av byggmaterial. Dock kan läge uppstå att vi behöver ställa upp annat. Vi handlar med stora partier som behöver ställas någonstans.
Eftersom hela tomten är strandskyddad, kan jag inte placera solcellerna på annan plats inom tomten.
Poängen är att du i din dispensansökan måste motivera varför utvidgningen inte kan ske utanför det strandskyddade området. I text och bild beskriva hur det särskilda skälet är uppfyllt.

Om hela fastigheten är belägen inom strandskyddat område tänker jag att detta är vad som behöver motiveras:

- varför utvidgningen av verksamheten behövs
- varför anläggningen inte kan placeras på område som redan är ianspråktaget. Varför kan inte anläggningen placeras på tak på byggnad exempelvis. Allt ovan kanske är uppenbart för dig men det är det inte för nämnden och senare domstolen.
- På vilket sätt åtgärden inte väsentligt försämrar villkoren för växt- och djurliv samt ur allemansrättsligt perspektiv. Vilka åtgärder du har gjort för att säkerställa detta. Är detta den möjliga lokaliseringen som har minst inverkan på strandskyddets intressen?

Handläggaren har rätt i att strandskyddet gäller även inom hemfridszon. MEN där kan du även få dispens enligt särskilt skäl nr 1, att området är ianspråktaget på ett sådant sätt att det saknar betydelse för strandskyddets syften. Även det behöver motiveras, men kan vara lättare. Du kan också hävda två särskilda skäl för samma åtgärd.
 
  • Gilla
J Vos
  • Laddar…
Jag tror främst på skäl ett här, men om det håller eller inte är en annan sak. Skäl ett är alltså när området ”redan har tagits i anspråk på ett sätt som gör att det saknar betydelse för strandskyddets syften”. 7 kap. 18 c § miljöbalken.

Om området exempelvis är inhägnar och till stor del hårdgjort så förbättrar det TS läge. Om alla spår av den gamla verksamheten är borta och det mer eller mindre bara är gräs- eller slymark är det värre.

Arr ett upplag rent generellt skulle behöva vara på strandskyddad mark har jag svårt att se, så skäl fyra känns svagt, även om TS inte äger lämpligare mark.

Observera att detta gäller inte bara solcellerna, utan även upplagsverksamheten. Anses inte fastigheten tagen i anspråk för den heller kräver rimligen den också dispens.

Om det är rimligt att det är såhär? Nej, inte det minsta.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Tack för ert engagemang, det uppskattas verkligen!

En sak slog mig. Borde det inte vara mitt fastighetsbolag som ansöker? Är du trots allt bolaget som äger fastigheten. Där åtgärderna är gjorda.
Jag skickade egentligen av bara farten in dispensansökan som privatperson. Har det någon betydelse för ansökan?

Kan ju nämna att min kommun nyligen godkände en solcellpark på 80 hektar, varav 4,5 hektar var strandskyddad. Det här på en gammal torvtäkt. Ca en mil från mig.
Där hävdade kommunen att det var av samhällsintresse och att marken var tagen i anspråk.
Tycker det är väldigt likt min ansökan. Mina solceller är ju också av samhällsintresse även om det är i mycket mindre skala.

Kan ju nämna lite om min fastighet,
Total area är 27000m2 den avgränsas till 50% av en asfalterad riksväg, 40% vattendrag och 10% är den beståndsgränsen som syns på bilden.
Skulle säga att 1/3 är hårdgjord yta. dock har den blivit gräsbevuxen. 1/3 är den gamla barktippen och resterande 1/3 är vildvuxen. Barktippen är bevuxen av sly.
Det går en välskött traktorväg belagd med 0-16 grus genom hela fastigheten.

För att summera punkter som jag anser är till min fördel,
* Tomt taxerad som industrienhet
* Tomt ägs av bolag som är i full drift och som närsomhelst kan behöva marken.
* Befintlig barktipp, har inte används som det sen 2014, dock använder vi den till upplag av fyllmassor.
* Godkänd grävd damm, där länstyrelsen inte ansåg det fanns särskilda naturvärden på tomten.
* Godkänd traktorväg av kommun
* Hela tomten är strandskyddad, därav finns ingen alternativ placering.
* Samtliga åtgärder gjorda på tomten syftar till att minska klimatavtryck, solceller, växthus samt hönsgård.
* Åtgärderna är placerade på ett mycket diskret sätt där ingen granne egentligen ser dem.
* Tillgängligheten för allmänheten påverkas inte då traktorvägen går hela vägen genom tomten närmast ån.
* Regelverket angående strandskydd är under uppluckring. Förhala tills nya regler är på plats?

Nackdelar,
* Fastigheten är strandskyddad. PUNKT.
* Finns ingen huvudbyggnad på fastigheten.

Är det någon mening att gå vidare?
 
Redigerat:
Fick besked igår att alla ovan nämnda punkter inte spelade någon roll och handläggaren, fortfarande yrkade avslag. Jag drog därmed tillbaka min ansökan. Lite sorgligt med tanke på att jag tycker man lika gärna kunde gått på min linje. Reglerna är ju trots allt mycket snåriga!

Av en tillfällighet stötte jag på en snickare som fungerat som en av min kommuns kontrollansvariga innan idag. Jag nämnde ärendet för honom och han sa direkt, att jag borde bygga en ekonomibyggnad på tomten. Den kan kommunen aldrig neka med tanke på vår övriga verksamhet. Därefter monterar man solcellerna på dess tak. Stämmer det? Är det en möjlig väg?
 
Det stämmer väl i och för sig, men nej, det är nog inte en framkomlig väg.

Strandskyddsbefriade ekonomibyggnader får bara byggas på lantbruksfastigheter och för lantbrukets behov.

Din fastighet var väl ganska liten och helt dedikerad till industriändamål om jag minns rätt. Och utöver att det måste vars på en lantbruksfastighet måste det alltså även finnas ett behov, för lantbruket.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det stämmer väl i och för sig, men nej, det är nog inte en framkomlig väg.

Strandskyddsbefriade ekonomibyggnader får bara byggas på lantbruksfastigheter och för lantbrukets behov.

Din fastighet var väl ganska liten och helt dedikerad till industriändamål om jag minns rätt. Och utöver att det måste vars på en lantbruksfastighet måste det alltså även finnas ett behov, för lantbruket.
Ja, återigen snårigt. Tomten är ju som sagt industrienhet, men eftersom den praktiskt taget är oduglig som det, borde den väl rimligen gå över att bli skogsfastighet?
Som jag ser det finns ju inga åtgärder jag kan göra på tomten som jag skulle kunna ha glädje av i min industriverksamhet. T ex upplag. som den är taxerad som? eller finns det något jag kan bygga alt använda den till? Skulle verkligen ha glädje av ett skärmtak.
Gick den över till skogsfastighet skulle jag ju behöva lagra mina verktyg och maskiner för att bruka skogen i en maskinhall/skärmtak. Det borde väl rimligen vara en ekonomibyggnad?
 
Reglerna är inte snåriga. De ör drakoniskt hårda och oförlåtande.

De är inte till för att det ska finnas en balans mellan dina intressen som ägare och andras. De är till för att hindra dig och bara möjliggöra ett ytterst fåtal saker där det finns strandskydd.
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Reglerna är inte snåriga. De ör drakoniskt hårda och oförlåtande.

De är inte till för att det ska finnas en balans mellan dina intressen som ägare och andras. De är till för att hindra dig och bara möjliggöra ett ytterst fåtal saker där det finns strandskydd.
Tycker spontant att det är en aning orättvist att jag betalat fastighetsskatt för industrienhet i alla år, men att den inte är användbar som det. Talar inte myndigheterna med varandra?
Borde snarare gå över till nationalpark…

Men nog om det,
Nu måste jag lösa problemet med den nya placeringen av solcellerna, samt växthuset. Hönorna kommer dessvärre bli avlivade då jag inte ser någon möjlighet överhuvudtaget att lösa en rimlig placering för dem. Kämpade så gott det gick för dem.

Om man kommer överens med kommunen att höjdskillnaden på min villa tomt är en naturlig hemfridszon. Måste jag ändå söka strandskyddsdispens om jag placerar inom den? Är ju kopplat till rätt stora kostnader, ca 7000kr för ansökan.
 
S Sir David skrev:
Tycker spontant att det är en aning orättvist att jag betalat fastighetsskatt för industrienhet i alla år, men att den inte är användbar som det. Talar inte myndigheterna med varandra?
Borde snarare gå över till nationalpark…

Men nog om det,
Nu måste jag lösa problemet med den nya placeringen av solcellerna, samt växthuset. Hönorna kommer dessvärre bli avlivade då jag inte ser någon möjlighet överhuvudtaget att lösa en rimlig placering för dem. Kämpade så gott det gick för dem.

Om man kommer överens med kommunen att höjdskillnaden på min villa tomt är en naturlig hemfridszon. Måste jag ändå söka strandskyddsdispens om jag placerar inom den? Är ju kopplat till rätt stora kostnader, ca 7000kr för ansökan.
Det är väl snarare lagstiftningarna som inte pratar med varandra. Att fastigheten är taxerad som industrifastighet ger dig varken byggrätt enligt PBL eller strandskyddsdispens enligt Miljöbalken.

Ja du måste söka strandskyddsdispens. Att det ligger inom hemfridszon är inget du ”kommer överens” med kommunen om utan det prövas i beslutet om dispens. Vilket sedan kan överklagas av ev grannar och överprövas av Länsstyrelsen.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.