Som lök på laxen har nån idi...på IKEA nu tänkt ut att man skall ha 2 IKEA Family kort istället för som tidigare 1. Det ena för att betala med (grönt)och det andra (orange) för att få Family erbjudandena. Ehhh, som om jag inte hade tillräckligt med kort sen tidigare, nu skall jag ha med mig ännu ett kort i plånboken om jag skall förbi IKEA.

Det tragiska är ju att IKEA inte har informerad sin egen kassapersonal om detta införande. De frågar fortfarande om jag skall betala med kortet trots att jag lägger fram det gröna(som är betalkortet)...

Istället för att komma fram till den genialiska insikten om att IKEAS kunder behöver 2 kort istället för 1 borde man ha kommit fram till insikten om att folk behöver en PIN kod till IKEAS betalkort så att betalningen kan gå snabbare i kassan och minska köerna.
 
Intressant att läsa era kommentarer.

Sedan kan man öht diskutera huruvida IKEA:s priser idag är såååå billiga. Det ser billig ut, det känns billigt... men egentligen är det inte längre tycker jag. Jag menar, en inbyggnadsmikro för 5000kr, stenbänkskiva 3500kr/m, köksluckor som känns svindyra.. stommarna är relativt billiga, men sedan ska man ju lägga till luckor hyllor täckfronter gångjärn handtag ev ben sockel lister osv.. ärligt talat, när man har summerat ihop allting så är det INTE så billigt längre. Det var ju det som var IKEA:s kännemärke. Det skulle vara enkelt att montera ihop och det skulle samtidigt vara billigt.

Ytterligare ska man observera att alltfler varor hos IKEA börjar bli beställningsvaror dvs går inte längre att direkt plocka med sig hem. Beställningen tar tid, det blir ofta fel tyvärr.. sedan tar man obligatoriska svindyra fraktkostnader, där man inte har möjligheten att hämta ut sina egna varor själv. Riktigt ocker.

Jag är oerhört kritisk till IKEA:s både personalpolitik och kundhantering. Jag har faktiskt bestämt mig för att börja bojkotta IKEA. Jag tycker att numera verkar allt handla om pengar även på IKEA. Det kändes inte alls så för några år sedan. Bara det att inte kunna plocka fram en kopia av ett kvitto... ja redan där går ju gränsen för mig.

Nej, det får bli andra alternativ. Så fördelaktigt är det inte längre att handla där längre, inte enligt mina mått mätt iallafall.

/Zorba
 
Jag tycker att du skall skriva ett brev, addressera till VD eller makrnadschef. Beskriv vad som hände och hur du blev bemött. Påpeka framförallt det absurda i att bli misstänkliggjord för ett fel som IKEA har gjort (inte levererat kvitto).

Min erfrenhet av IKEA är att just kundkontakten brukar vara god, generös och kunnig. Om än efter långt köande.

Ditt brev lär inte nå fram till riktigt den nivå du addresserar det till, men blir troligen läst på en lämplig nivå, och jag tror att de är uppriktigt intresserade av en sådan feedback.

Jag har en kompis som efter en totalkatastrof under en hotelhelg (släktträff med födelesedag, större sällskap turistanläggning, 2 timmars väntan mellan förrätt och huvudrätt var det minsta problemet) skrev ett brev till hotellets ägare, som svarade att man en längre tid misstänkt att det var problem med hotellet i fråga, men inte kunnat bevisa meissförhållande gentemot den som arrenderade hotellrörelsen. med klagobrevet som grund hade man nu sagt upp kontraktet och bytt ut HELA personalstyrkan, erbjöd 100% kreditering av hela kostnaden för helgen.

Så reklamationsbrev kan vara oväntat effektiva.
 
hempularen skrev:
Jag tycker att du skall skriva ett brev, addressera till VD eller makrnadschef. Beskriv vad som hände och hur du blev bemött. Påpeka framförallt det absurda i att bli misstänkliggjord för ett fel som IKEA har gjort (inte levererat kvitto).

Min erfrenhet av IKEA är att just kundkontakten brukar vara god, generös och kunnig. Om än efter långt köande.

Ditt brev lär inte nå fram till riktigt den nivå du addresserar det till, men blir troligen läst på en lämplig nivå, och jag tror att de är uppriktigt intresserade av en sådan feedback.

Jag har en kompis som efter en totalkatastrof under en hotelhelg (släktträff med födelesedag, större sällskap turistanläggning, 2 timmars väntan mellan förrätt och huvudrätt var det minsta problemet) skrev ett brev till hotellets ägare, som svarade att man en längre tid misstänkt att det var problem med hotellet i fråga, men inte kunnat bevisa meissförhållande gentemot den som arrenderade hotellrörelsen. med klagobrevet som grund hade man nu sagt upp kontraktet och bytt ut HELA personalstyrkan, erbjöd 100% kreditering av hela kostnaden för helgen.

Så reklamationsbrev kan vara oväntat effektiva.

Ingen dålig idé faktiskt. Ska nog fundera allvarligt över detta. När jag nu har berättat min historia till ytterligare någon bekants bekant som råkade jobba på IKEA tidigare (jobbar numera inte kvar på IKEA pga något som han kallar för totalt ohållbar personalpolitik och oerhört mycket övertid utan en kronas betalt) så tyckte t o m han att det hela lät absurt och tyckte även han att jag borde ta kontakt med någon ansvarig för lite feedback. Så det kan mycket väl bli så att jag gör just detta..
 
Kitty skrev:
För att återgår till det ursprungliga ämnet så är det jättetrist när man som ärlig kund blir misstrodd! Dock finns det så enormt många kunder som stjäl, byter ut prislappar, fuskar med kvitton etc att butikspersonalen rätt snart blir cyniska och måste ha strikta regler. För mig som jobbar i butik skulle jag nog klassa hela händelsen med mikron som ett klassiskt fuskknep som man upplever några gånger om dagen (om jag hade varit en säljare på plats vill säga).
På vilket sätt skulle du ha uppfattat att det var ett "fuskknep"? Jag får inte ihop det riktigt. En kund säger sig ha köpt en vara och vill ha ett kvitto. Butiken vägrar eftersom de tror att han "fuskar". Skulle kunden då tidigare stulit en mikro (verkar inte helt lätt)? Att byta prislappar på ikea tror jag också är rätt svårt eftersom de oftast är tryckta på kartongen).

Dessutom handlade i detta fall om ett fyndköp. Ett kvitto hade inte hjälpt om man ville fuska, eftersom man ändå inte får returnera fynd.

Man kan inte bara misstänka kunder. Om kunden dessutom vill att man ska kolla upp i kassasystemet och kontrollera kortnummer/köpesumma så borde man väl inte misstänka fusk?

Till Zorba: Fanns det någon "fyndetikett" på kartongen när du köpte mikron? Stod det rätt modellbeteckning och ord. pris på den?

Jag själv har fått returnera en felaktig bokhylla trots att jag tappat bort kvittot. Enligt Ikea räckte det med att visa upp ett kontoutdrag där man hade handlat på Ikea för samma summa eller högre för att reklamationen skulle godkännas. men det kan säkert skilja från butik till butik.  Eftersom samma fel fanns på alla andra bokhyllor i butiken fick jag även tillbaks pengarna.
 
Martin_Blomberg skrev:
...
Fel nr 5: För att få 1000kr vid köp av kök för 10 000 kr måste man handla allt på ett och samma tillfälle. Fair enough men vem har en bil som kan transportera ett helt kök från IKEA på en och samma gång? Eller om man nu har en sån bil så finns det i alla fall inte plats för alla paket hemma på en gång. Jag erbjöd mig att komma 3 gånger inom loppet av samma dag och handla för minst 10 000kr och visa upp kvittona sista gången, men det blev ju tvärnej. Jahapp då var det hänvisning till transporttjänst och då åts i princip hela rabbatten upp av fraktkostnaderna.

IKEAs köksavdelning i Barkarby är ¤%&#dålig.
Verkar vara otroligt stor skillnad på olika varuhus.
Vi byggde kök i våras (de hade samma erbjudande då...1.000:- per 10.000:- ), men vi kunde handla det på hur många gånger vi ville, spara alla kvitton, och när vi ansåg oss färdiga var vi över 30.000:- på minst 20 kvitton, men vi fick "våra" 3.000:- utan problem. De var nog tom "snälla" i sin bedömning på vad som var kök.. tror att något annat slank med från något kvitto, men inte allt.
Detta gäller varuhuset i Malmö.
 
IKEA ;D ;D ;D :surprised: :-[ :-X :-/ :'(
Hur denna affärsidé klarar att överleva :( :(
Billigt ;D ;D
Alla historier jag hört från släkt o vänner om hur de blivit illa bemötta, fel som inte går att reda ut, undermåligt material, plast hit o dit som går sönder
Jag har vänner som kört upp tusentals kronor för att de inte fått det att stämma
Nej, i IKEAs butiker är det sluthandlat för min del >:( >:( >:(
 
JLT, vill bara förklara hur jag menar med fuskknep. Jag syftade inte alls på att kvittot försvannn/aldrig kom ut, för det kan säkert hända. Om inte annat kan man ju tappa den på vägen ut eller glömma den på bandet vilket är lite trist och kanske vill ha ett nytt. I det fallet vågar jag varken hålla med IKEA eller Zorba.

Det jag syftade på att Zorba drog en ironisk parallell om att han skulle föreställa en tragisk kund som köpte en dyr mikro, åkte hem och bytte sin billigare och åkte sen tillbaka till IKEA igen för att häva köpet. Poängen är att DET FINNS massor av sådana tragiska kunder. Tyvärr! Två av IKEAs största problem är fusket med fyndvaror/fyndprislappar samt fusk med utbyte av varor i kartonger. Här var det två saker i ett, vilket gör att det ringer massor av varningsklockor hos en säljare (eller hos mig, eftersom jag utgick från mig själv). Egentligen var ju hela grejen knepig från början - hur hamnade mikron i den kartongen?

Men självklart skall man - som Zorba påpekade - inte utgå från att kunder bluffar. Det är ju jättetrist att komma till butiken och bli behandlad som en potentiell bedragare! Det är bra ibland med sånna här inlägg så man tänker till lite själv hur man som säljare bemöter kunder i butiken! Det är lätt att vara stressad eller döma på förhand! Bakläxa till oss säljare :)
 
Har dock svårt att tro att problemet år SÅ stort för Ikea. Av hela årsomsättningen kan det inte vara många promille det handlar om.

Som någon nämnde tidigare, så vore väl det rimliga att Ikea to tag i problemet och gjorde något åt det - genom att lösa fyndhanteringen på annat sätt. Eftersom inget görs så kan inte problemet vara allt för stort för möbeljätten.

Dock är ju det här inget som man tänker på som vanlig kund och uppfinningsrikedomen hos vissa kunder är säkert stor - något som jag förstår att du som säljare stöter på ofta.

Gåtan kvarstår dock: hur hamnade fel mikro i kartongen? I "mitt" varuhus (och alla andra?) ligger ju inte mikro/vitvaror på hämtlagret, så att någon bytt ut inne i varuhuset är väl ändå orimligt. Det troliga är i så fall att det fanns TVÅ olika mikrougnar på fyndhörnan och någon har bytt kartong på dem.
 
Zorba skrev:
Intressant att läsa era kommentarer.

Sedan kan man öht diskutera huruvida IKEA:s priser idag är såååå billiga. Det ser billig ut, det känns billigt... men egentligen är det inte längre tycker jag. Jag menar, en inbyggnadsmikro för 5000kr, stenbänkskiva 3500kr/m, köksluckor som känns svindyra.. stommarna är relativt billiga, men sedan ska man ju lägga till luckor hyllor täckfronter gångjärn handtag ev ben sockel lister osv.. ärligt talat, när man har summerat ihop allting så är det INTE så billigt längre. Det var ju det som var IKEA:s kännemärke. Det skulle vara enkelt att montera ihop och det skulle samtidigt vara billigt.

Ytterligare ska man observera att alltfler varor hos IKEA börjar bli beställningsvaror dvs går inte längre att direkt plocka med sig hem. Beställningen tar tid, det blir ofta fel tyvärr.. sedan tar man obligatoriska svindyra fraktkostnader, där man inte har möjligheten att hämta ut sina egna varor själv. Riktigt ocker.

Jag är oerhört kritisk till IKEA:s både personalpolitik och kundhantering. Jag har faktiskt bestämt mig för att börja bojkotta IKEA. Jag tycker att numera verkar allt handla om pengar även på IKEA. Det kändes inte alls så för några år sedan. Bara det att inte kunna plocka fram en kopia av ett kvitto... ja redan där går ju gränsen för mig.

Nej, det får bli andra alternativ. Så fördelaktigt är det inte längre att handla där längre, inte enligt mina mått mätt iallafall.

/Zorba
Köper du saker med lägre kvalitet på IKEA då är de billigare, men så fort som du går upp i kvalitet då är det ungefär samma priser som på andraaffärer. Det är min känsla.
 
Zorba skrev:
"Sedan kan man öht diskutera huruvida IKEA:s priser idag är såååå billiga. Det ser billig ut, det känns billigt... men egentligen är det inte längre tycker jag. Jag menar, en inbyggnadsmikro för 5000kr, stenbänkskiva 3500kr/m, köksluckor som känns svindyra.. stommarna är relativt billiga, men sedan ska man ju lägga till luckor hyllor täckfronter gångjärn handtag ev ben sockel lister osv.. ärligt talat, när man har summerat ihop allting så är det INTE så billigt längre. Det var ju det som var IKEA:s kännemärke. Det skulle vara enkelt att montera ihop och det skulle samtidigt vara billigt. "


Vad det gäller vitvaror så är inte IKEA särskilt billiga men när vi snackar köksskåp så ÄR dom det. Jag vet inte vilka luckor du syftar på som är svindyra. Själv har jag valt Abstrakt, en av IKEAs dyraste luckor. Jag håller på att jämföra samma kök hos olika kökstillverkare och i jämförelse så är Noblessa dubbelt så dyrt, Epoq likvärdig och Marbodal mer än 3 ggr så dyr. Hyllor, viss inredning och gångjärn ingår ju i själva skåpets pris och täckfronter, ben, handtag och socklar är DEFINTIVT INTE billigare hos andra kökstillverkare.

Tycker kanske att du är lite väl färgad av en dålig erfarenhet på IKEA. Vilka kökstillverkare är det du jämför med när du säger att IKEA inte är billiga? Eller är det att IKEA borde vara billigare än vad dom är?
 
halloy skrev:
Zorba skrev:
"Sedan kan man öht diskutera huruvida IKEA:s priser idag är såååå billiga. Det ser billig ut, det känns billigt... men egentligen är det inte längre tycker jag. Jag menar, en inbyggnadsmikro för 5000kr, stenbänkskiva 3500kr/m, köksluckor som känns svindyra.. stommarna är relativt billiga, men sedan ska man ju lägga till luckor hyllor täckfronter gångjärn handtag ev ben sockel lister osv.. ärligt talat, när man har summerat ihop allting så är det INTE så billigt längre. Det var ju det som var IKEA:s kännemärke. Det skulle vara enkelt att montera ihop och det skulle samtidigt vara billigt. "


Vad det gäller vitvaror så är inte IKEA särskilt billiga men när vi snackar köksskåp så ÄR dom det. Jag vet inte vilka luckor du syftar på som är svindyra. Själv har jag valt Abstrakt, en av IKEAs dyraste luckor. Jag håller på att jämföra samma kök hos olika kökstillverkare och i jämförelse så är Noblessa dubbelt så dyrt, Epoq likvärdig och Marbodal mer än 3 ggr så dyr. Hyllor, viss inredning och gångjärn ingår ju i själva skåpets pris och täckfronter, ben, handtag och socklar är DEFINTIVT INTE billigare hos andra kökstillverkare.

Tycker kanske att du är lite väl färgad av en dålig erfarenhet på IKEA.  Vilka kökstillverkare är det du jämför med när du säger att IKEA inte är billiga? Eller är det att IKEA borde vara billigare än vad dom är?

När köket är klart kan vi diskutera om köket blev billigt
En sak är säker och det är att köket ser billigt ut

Var också noga med att du får det du beställt innan du åker därifrån
annars får du tillbringa all din tid på att få det ordnat

Jag vet att jag har en färgad åsikt, men akta dig så det inte blir det absolut dyraste alternativet :(

Kvalitén är inte heller den bästa :-[

Berätta här på forumet hur det gick med köket ( helst sanningen )
 
"När köket är klart kan vi diskutera om köket blev billigt
En sak är säker och det är att köket ser billigt ut"

Visst finns det luckor och lösningar som ser billiga ut.
Likaväl som det finns luckor och lösningar som inte ser billiga ut.



"Var också noga med att du får det du beställt innan du åker därifrån
annars får du tillbringa all din tid på att få det ordnat"

Ja det är väl en självklarhet?? Vi kommer attt köpa köket i god tid, så vi vet säkert att vi har allt vi måste ha när köket ska byggas.



"Jag vet att jag har en färgad åsikt, men akta dig så det inte blir det absolut dyraste alternativet :("

Jag har mycket svårt att tro att att jag skulle få extrakostnader på 40.000:-, för det är det som skiljer IKEA från Noblessa.


"Kvalitén är inte heller den bästa :-["

Av egen erfarenhet vet jag att IKEA-kök varken behöver vara av dålig kvalitet eller se billigt ut. Sen skiljer självklart kvaliten från lucka till lucka, vilket ju till viss del återspeglas i priset. Sen finns det ju alltid måndagsexemplar och dessa är ju svårt att gardera sig mot.

Vad gäller kvalitet jämför jag med andra kök jag bott i:

IKEA-kök 10 år gammalt. Luckorna, den alldra billigaste sorten, såg helt klart billiga ut och var mycket opraktiska eftersom det samlades smuts i porerna. Dock mycket hållbara. Inga sprickor eller skador i folien trots rätt omild behandling.

Vedum-kök. 4 år gammalt. Färgen har spruckit på kanterna på flera luckor. Bågnande hyllplan.

Kvänumkök. 10 år gammalt. Mycket dyrt och exklusivt. Massiva träluckor som har slagit sig. Faner som släppt på stommarna. Laminat som släppt på hyllplan. Usla gångjärn.

Ballingslövkök. 10 år gammalt. Helt intakt, ser nytt ut. Inga skador eller slitage.




"Berätta här på forumet hur det gick med köket ( helst sanningen )"
Japp, jag ska hålla dig uppdaterad. Din parantes känns dock rätt otrevlig och onödig.




 
halloy skrev:
"När köket är klart kan vi diskutera om köket blev billigt
En sak är säker och det är att köket ser billigt ut"

Visst finns det luckor och lösningar som ser billiga ut.
Likaväl som det finns luckor och lösningar som inte ser billiga ut.



"Var också noga med att du får det du beställt innan du åker därifrån
annars får du tillbringa all din tid på att få det ordnat"

Ja det är väl en självklarhet?? Vi kommer attt köpa köket i god tid, så vi vet säkert att vi har allt vi måste ha när köket ska byggas.



"Jag vet att jag har en färgad åsikt, men akta dig så det inte blir det absolut dyraste alternativet  :("

Jag har mycket svårt att tro att att jag skulle få extrakostnader på 40.000:-, för det är det som skiljer IKEA från Noblessa.


"Kvalitén är inte heller den bästa  :-["

Av egen erfarenhet vet jag att IKEA-kök varken behöver vara av dålig kvalitet eller se billigt ut. Sen skiljer självklart kvaliten från lucka till lucka, vilket ju till viss del återspeglas i priset. Sen finns det ju alltid måndagsexemplar och dessa är ju svårt att gardera sig mot.

Vad gäller kvalitet jämför jag med andra kök jag bott i:

IKEA-kök 10 år gammalt. Luckorna, den alldra billigaste sorten, såg helt klart billiga ut och var mycket opraktiska eftersom det samlades smuts i porerna. Dock mycket hållbara. Inga sprickor eller skador i folien trots rätt omild behandling.

Vedum-kök. 4 år gammalt. Färgen har spruckit på kanterna på flera luckor. Bågnande hyllplan.

Kvänumkök. 10 år gammalt. Mycket dyrt och exklusivt. Massiva träluckor som har slagit sig. Faner som släppt på stommarna. Laminat som släppt på hyllplan. Usla gångjärn.

Ballingslövkök. 10 år gammalt. Helt intakt, ser nytt ut. Inga skador eller slitage.




"Berätta här på forumet hur det gick med köket ( helst sanningen )"
Japp, jag ska hålla dig uppdaterad. Din parantes känns dock rätt otrevlig och onödig.
Den sista parantesen kommer sig av att många inte vill erkänna ett dåligt köp. ::)
Det var absolut inte menat som en förolämpning. Ber om ursäkt isåfall. :'(
Jag kan inte komma på en enda av mina vänner som köpt kök hos IKEA som inte ångrar sig mer eller mindre. Dåligt betyg i helhet.

Lycka till  ;)
 
Oj, vad olika erfarenheter man kan ha. Jag har som sagt själv levt med ett IKEA kök i 10 år och jag känner minst 15 personer som byggt kök från IKEA; alla har varit väldigt nöjda med slutresultatet. Däremot hade min bror endel problem med köket innan det var klart. Men det berodde mest på att han inte visste att vitvarorna var beställningsvara och därför kom till IKEA dagen innan köket skulle byggas och så visade det sig att det var några veckors leveranstid på kyl/frys och diskmaskin. Han hade oxå problem med bänkskivorna i ek; de var precis nya i sortimentet då och det blev rätt lång leverandstid på dom.
Men slutresultatet blev kanonbra; ursnyggt och såg inte det minsta billigt ut. Totalt kostade köket lite drygt 70.000. Det inkluderade skåpstommar, luckor i massiv ek + några luckor i vitrin, vitvaror, handtag, täcksidor, socklar, bänkskivor samt uppmontering, justering av snickare, inkoppling av vitvaror samt lite rörmokarjobb.

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.