• Gilla
Familjenyheter
  • Laddar…
Har inte hunnit uppdatera så mycket i helgen, har jobbat och sovit typ. Men källaren va nästan helt klar på söndagen, har ca 5kvm kvar att bila och lite sand att gräva ur. Plattan va runt 25-30 i hela källaren, vilket jag inte räknat med alls och det innebar att jag, min familj och kompisar va helt slutkörda efter helgen.
Nu har jag en fundering igen. Jag har sand under och runt huset, då tänker jag att jag kan lägga i denna ordningen:
1. Markduk
2. Cellplast
3. Plast
4. Cellplast
5. Golvvärme
6. Armering
7. Betong
Det borde väl funka eller har jag fattat internet fel?
Här har ni bilder på kaoset:
Källargolv under renovering med borttaget betongskikt och synliga kablar bland grus och sand.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Delvis renoverad källarkorridor med bilade betonggolv, exponerad sand och rörledningar längs väggarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Delvis bortsprängd betongplatta i en källare med grus och byggavfall synligt nära en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dino84
  • Laddar…
D Dino84 skrev:
”May the force be with you”... skämt å sido så gick vi igenom detta spektakel i slutet på 2018. 100kvm bilades bort, nya avloppsledningar, isolering samt golvvärme. Ett ”litet” projekt tänkte vi i det hela stora renoveringen vi gjorde. Fy fan säger jag bara

[länk]

[länk]
har verkligen insett nu vilket otroligt stort projekt jag har startat, nu är det bara kriga sig igenom detta och hoppas allt slit lönar sig! :crysmile:
 
  • Gilla
Dino84 och 1 till
  • Laddar…
Ja det är riktigt tufft arbete. Ingen kapilärbrytande makadam?
 
  • Gilla
b8q
  • Laddar…
Familjenyheter Familjenyheter skrev:
Har inte hunnit uppdatera så mycket i helgen, har jobbat och sovit typ. Men källaren va nästan helt klar på söndagen, har ca 5kvm kvar att bila och lite sand att gräva ur. Plattan va runt 25-30 i hela källaren, vilket jag inte räknat med alls och det innebar att jag, min familj och kompisar va helt slutkörda efter helgen.
Nu har jag en fundering igen. Jag har sand under och runt huset, då tänker jag att jag kan lägga i denna ordningen:
1. Markduk
2. Cellplast
3. Plast
4. Cellplast
5. Golvvärme
6. Armering
7. Betong
Det borde väl funka eller har jag fattat internet fel?
Här har ni bilder på kaoset:
[bild] [bild] [bild]
Familjenyheter Familjenyheter skrev:
Har inte hunnit uppdatera så mycket i helgen, har jobbat och sovit typ. Men källaren va nästan helt klar på söndagen, har ca 5kvm kvar att bila och lite sand att gräva ur. Plattan va runt 25-30 i hela källaren, vilket jag inte räknat med alls och det innebar att jag, min familj och kompisar va helt slutkörda efter helgen.
Nu har jag en fundering igen. Jag har sand under och runt huset, då tänker jag att jag kan lägga i denna ordningen:
1. Markduk
2. Cellplast
3. Plast
4. Cellplast
5. Golvvärme
6. Armering
7. Betong
Det borde väl funka eller har jag fattat internet fel?
Här har ni bilder på kaoset:
[bild] [bild] [bild]
Ser bra ut! Glöm inte kapillärbrytande makadam först dock runt 10 cm. Och samtidigt säkerställ att dräneringen utvändigt går i linje eller under där du har slutat gräva invändigt då annars kan du få vandrande fukt på ytterväggen om dräneringen är för högt upp.
 
  • Gilla
byggarätt
  • Laddar…
Familjenyheter Familjenyheter skrev:
har verkligen insett nu vilket otroligt stort projekt jag har startat, nu är det bara kriga sig igenom detta och hoppas allt slit lönar sig! :crysmile:
Det kommer löna sig till slut men kul blir det inte, dock så ser det som att det går riktigt bra för er så övertygad om att ni är på god väg. Kämpa på!
 
Du verkar i alla fall sluppit de stora bumlingar jag hade under mitt källargolv:
Spade stående intill stora stenbumlingar på ett källargolv under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Phasio
  • Laddar…
Varje gång jag läser en sån här källarrenoveringstråd så blir jag mer och mer övertygad om att jag behåller min källare som grovkällare. Verkar vara ett riktigt slitjobb.. Bra jobbat!
 
  • Gilla
byggarätt
  • Laddar…
Vad innebär kapillärbrytande lager? Vad jag har läst mig till så är det allt som stoppar vatten från att nå plattan? Vilket både cellplast och åldersbeständig plast gör?
 
Familjenyheter Familjenyheter skrev:
Vad innebär kapillärbrytande lager? Vad jag har läst mig till så är det allt som stoppar vatten från att nå plattan? Vilket både cellplast och åldersbeständig plast gör?
Ett material där fukten inte kan vandra utan snarare dräneras bort. Alltså inte cellplast eller plast. Däremot kan ett 10cm lager isodrän funka istället för ditt första lager cellplast.
 
Jag kommer slänga in en brandfackla här och påstå att cellplast är kapillärbrytande (lägg en bit cellplast i en hink med vatten om du vill kolla, den suger inget (eller mycket lite) vatten). Däremot är den inte dränerande, dvs vatten rinner inte genom den.

Många verkar blanda ihop de två sakerna. Förmodligen för att de ofta skrivs ihop, typ "makadam som kapillärbrytande och dränerande lager".

I min källare lade jag ett tunt lager makadam mest som avjämning, sedan cellplast som kapillärbrytande och isolerande lager. Dränering ser jag ingen större poäng med, då den ändå inte kan anslutas till något dräneringsrör för att ledas bort, utan bara infiltreras rakt ner i backen.
 
joakim_j joakim_j skrev:
Jag kommer slänga in en brandfackla här och påstå att cellplast är kapillärbrytande (lägg en bit cellplast i en hink med vatten om du vill kolla, den suger inget (eller mycket lite) vatten). Däremot är den inte dränerande, dvs vatten rinner inte genom den.

Många verkar blanda ihop de två sakerna. Förmodligen för att de ofta skrivs ihop, typ "makadam som kapillärbrytande och dränerande lager".


I min källare lade jag ett tunt lager makadam mest som avjämning, sedan cellplast som kapillärbrytande och isolerande lager. Dränering ser jag ingen större poäng med, då den ändå inte kan anslutas till något dräneringsrör för att ledas bort, utan bara infiltreras rakt ner i backen.
joakim_j joakim_j skrev:
Jag kommer slänga in en brandfackla här och påstå att cellplast är kapillärbrytande (lägg en bit cellplast i en hink med vatten om du vill kolla, den suger inget (eller mycket lite) vatten). Däremot är den inte dränerande, dvs vatten rinner inte genom den.

Många verkar blanda ihop de två sakerna. Förmodligen för att de ofta skrivs ihop, typ "makadam som kapillärbrytande och dränerande lager".

I min källare lade jag ett tunt lager makadam mest som avjämning, sedan cellplast som kapillärbrytande och isolerande lager. Dränering ser jag ingen större poäng med, då den ändå inte kan anslutas till något dräneringsrör för att ledas bort, utan bara infiltreras rakt ner i backen.
precis detta har jag läst också! Och då tänkte jag att sand är dränerande och cellplast är kapillärbrytande vilket innebär att jag borde kunna skippa iso/pordrän. Förstår att det kan kännas som både hängsle och livrem med något av de materialen, men för min del så vill jag ha komforten utan att göra bort mig. Och prismässigt så blir det 10 000kr billigare om jag bara kör med cellplast rakt över. Tror nästan jag ska lyssna på dig i detta fallet :thinking:
 
Ja, det ser ju snustorrt ut hos dig. Själv hade jag grundvattnet ungefär i höjd med var du har markduken.

Isodrän under källargolv ställer jag mig väldigt tveksam till. Om man kollar isodräns eget material så är den enda fördelen de egentligen nämner jämfört med cellplast att betongen kan torka ur nedåt, så den torkar lite fortare. Det kan kanske spela roll i något kommersiellt sammanhang, men knappast i en villakällare.

Jag skulle köpa dränerande material under källargolvet om man kunde ansluta det till den externa dräneringen, typ dra ut en dräneringsslang under sulan. Men det var aldrig ett alternativ för mig. Jag lade lite makadam som avjämning som sagt och för att komma över grundvattennivån. Sedan fyllde jag upp med cellplast.

En annan fördel med cellplasten är att den inte är lika känslig för att ha perfekt slätt underlag, och över huvud taget mycket enklare att jobba med (enligt en kollega som lade isodrän+cellplast i sin källare, men villigt erkände att han egentligen inte förstod vad isodränen skulle göra för nytta).
 
Nu är det dags för uppdatering igen, har suttit och haft hjärtsnurr de senaste dagarna. Det är så otroligt klantigt av mig, men jag tog bort all betong under en innervägg. Det resulterade i att väggen hängde i luften och det såg bra ut, fram tills för några dagar sedan. Stod och grävde och hörde ett högt knakande, vänder mig om och möts av detta: Renoveringsprojekt med synlig elcentral och kabeldragning på en vägg i källare med grusigt golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Efter några samtal till olika firmor så fick jag turligt nog tag på en som ville komma och lösa detta i semestertider.
Medans han har varit hemma och fixat detta så har jag dragit nya avloppsrör samt vattenledningar: Nydragna avloppsrör och vattenledningar i ett grävt golv under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Idag lämnade elektrikern och jag gick loss på väggen som bara va jobbig. Insåg när den försvann att allt arbete underlättade en hel del, gott om plats och röra sig på: Renoveringsarbete med synligt elarbete, rör och en vägg som hänger i luften, i en rörig källare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så nu blev det lite ändringar i planen där nere, lite färre väggar och bättre planlösning!
I slutet på veckan ska jag förhoppningsvis påbörjat golvvärme i källaren.
Må gott!
 
  • Gilla
  • Wow
Augen81 och 2 till
  • Laddar…
Jag såg den där vägg-situationen på ditt förra inlägg men tänkte att du kanske hängt upp väggen i taket på baksidan.....men icke, tydligen.

:)

Lika bra att få bort dessa tunna mellanväggar och ställa dit något mer användbart precis där man vill ha dessa istället.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.