O
Siouxsic skrev:
Haha expertpanelen har även humor :)

Även om jag nog själv hade kollat huvudsäkringarna till slut så ska ni ha ett galet stort TACK alla som hjälpte till.

Finns det proppbytar-certifikat som man kan ge i julklapp till frugan, givetvis efter avslutad kurs ?
Tja... det kanske vore nått... man får inte glömma att det ska avslutas med ett praktiskt prov :D
Eller investera i en sån där phasen penna... eller liknande
t.ex en sån här...
http://www.kjell.com/se/sortiment/e...re/uni-t-ut12a-spanningsprovare-1000-v-p48155
Och ge dig själv i julklapp...
 
Redigerat:
hsd
OM Du har tillgång till en spänningsprovare så mät mellan faserna, det kan ha gått en säkring i skåpet på gatan, det ska vara ca.400Volt mellan L1&L2, mellan L2&L3 mellan L3&L1
är Du det minsta osäker kontakta en elektriker, som säkert kan bena ut varför en säkring har gått
 
  • Gilla
Tobbe_3
  • Laddar…
Jag råkade ut för en liknande historia. Dock så var alla huvudsäkrinhqrna hela, men på nätar displayen kunde jag se att L1 hade fallit bort.

Ringde vattenfall som trippelkollade så att ingen huvudsäkring hade gått eftersom jourbil är dyra grejer de inte hittar något fel. Kaxigt sa jag åt dem att skicka bilen, alla säkringarna var ju hela!

Jourkillen kom, grävde i skåpet, mätte, hummade, allt verkade funka. Till slut hittade vi EN TILL uppsättning huvudsäkringar, innan elmätaren!! Där hade det givetvis gått en propp - inne i min fatighet... 2500:- kostade kalaset.
 
hsd
Ja det gäller att känna sin elanläggning, jag har "huvudsäkringar" på TRE ställen
ville få bort den ena vid mätarbytet men icke sa nicke, EON vill ha betalt för sådant
 
En mindre moralisk människa hade kopplat in ett trefas uttag mellan extra-säkringarna och mätaren för att dryga ut el-kassan litet då och då ;)
 
hsd
Stadsbonden skrev:
En mindre moralisk människa hade kopplat in ett trefas uttag mellan extra-säkringarna och mätaren för att dryga ut el-kassan litet då och då ;)
fyy
 
kanonkula skrev:
Ett tips är att skaffa en "phasen", brukar rekommendera att folk har en sådan (eller liknande) hemma så går det snabbt och lätt att se om där är spänning :)
Ingen seriös elektriker tar en icke lysande Phasen eller annan liknande icke galvanisk test som en graranti på att det är spänningslöst. Olyckor har hänt, mer än en gång...

I fallet med avbrott i en huvudsäkring och bakmatning via annan trefaslast osv så blir det ju dessutom spänning, om än lägre, även efter en öppen huvudsäkring, Phasen skulle lysa...

Enfassäkringar kan man testa, och en hel del annat om man tänker på hyr elnätet är konstruerat, men se upp med Phasen som enda "indikator".
 
  • Gilla
Ulric och 3 till
  • Laddar…
O
fp01 skrev:
Ingen seriös elektriker tar en icke lysande Phasen eller annan liknande icke galvanisk test som en graranti på att det är spänningslöst. Olyckor har hänt, mer än en gång...

I fallet med avbrott i en huvudsäkring och bakmatning via annan trefaslast osv så blir det ju dessutom spänning, om än lägre, även efter en öppen huvudsäkring, Phasen skulle lysa...

Enfassäkringar kan man testa, och en hel del annat om man tänker på hyr elnätet är konstruerat, men se upp med Phasen som enda "indikator".
Bra att du tar upp det med phasen... Man kan använda den som vägledning. Och framför allt ett bra hjälpmedel för att avgöra om en säkring är hel eller inte!
Däremot kände jag inte till bakmatningen som kan "lura" phasen! Då har jag lärt mig nånting nytt!
 
Akta dig så hon inte går propp-givar-kursen istället, så som du proppsar på om att hon inte kollade propparna tillräckligt proppessionellt ;)
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.