D Daniel 109 skrev:
Det var extremt lite fakta i den reklamtexten. Sedan är ju nästa fråga vad skatteverket säger.
Det är ingen reklamtext. Utan en pressrelease där man informerar om att SvK godkänt deras tekniska lösning för FCR-D ändamål.

Det är nödvändigt för att man skall kunna deploya.
Men vill du läsa om deras tekniska lösning får du går till en sådan beskrivning. En pressrelease beskriver inte sådant.
 
D daVinci skrev:
Ferroamparna har fått godkänt av överheten för en lösning där man båda kan använda batteriet för egna aktiviteter OCH leverera FCR-D tjänst.
[länk]

Nu blir det möjligt att tjäna pengar på sitt hembatteri genom att sälja stödtjänster till elnätet samtidigt som man använder det till fastighetens eget energibehov. Svenska kraftnät har godkänt Ferroamp och Ntricitys unika tekniska lösning för stödtjänsten FCR-D.

Sedan finns ju huvudverken kvar med att staten samtidigt säger nej till allt annat än att just lagra egenproducerad el i batterierna om man vill ha gröna avdraget.
Låter billigt 😉
 
Om jag nu har fått grönt teknik avdrag för ett batterilager, vad får jag sedan göra med det egentligen?

(Utöver att öka egenförbrukningen av solel alltså)

Får jag sälja hela batterilagret till min granne om jag skulle vilja det?

Får jag flytta batterilagret till en annan fastighet som jag själv äger?
 
S Superrobban skrev:
Om jag nu har fått grönt teknik avdrag för ett batterilager, vad får jag sedan göra med det egentligen?

(Utöver att öka egenförbrukningen av solel alltså)

Får jag sälja hela batterilagret till min granne om jag skulle vilja det?

Får jag flytta batterilagret till en annan fastighet som jag själv äger?
Som det ser ut nu, inget annat än lagra din egenproducerade el men den 26/1 kommer SKV med uppdatering o ställningstagande
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
S Superrobban skrev:
Om jag nu har fått grönt teknik avdrag för ett batterilager, vad får jag sedan göra med det egentligen?

(Utöver att öka egenförbrukningen av solel alltså)

Får jag sälja hela batterilagret till min granne om jag skulle vilja det?

Får jag flytta batterilagret till en annan fastighet som jag själv äger?
Tänker du att du äger den andra fastigheten 100% själv och utan banklån ?
 
M mortimer skrev:
Tänker du att du äger den andra fastigheten 100% själv och utan banklån ?
Jag äger två fastigheter med solcellsanläggningar. Har banklån på båda två.

Är det då ok att jag flyttar mitt batterilager till den andra fastigheten, och fortsätter använda det till att öka förbrukningen av egenproducerad solel där istället?

Anledningen är att det skulle bli mer lönsamt efter flytten, som jag får utföra själv då jag är auktoriserad elinstallatör.
 
Börja med att avvakta till det utlovade förtydligandet.
 
Mitt tips och gissning är att Skatteverket tar sitt förnuft till fånga den 26/1 efter att ha fått några gröna påtryckningar.....
 
G Gillar att bygga skrev:
Mitt tips och gissning är att Skatteverket tar sitt förnuft till fånga den 26/1 efter att ha fått några gröna påtryckningar.....
Kan du lägga in lagtexten och beskriva hur skatteverket kan komma fram till ett förnuftigt ställningstagande.

Jag är nyfiken på din logik.
 
D daVinci skrev:
Kan du lägga in lagtexten och beskriva hur skatteverket kan komma fram till ett förnuftigt ställningstagande.

Jag är nyfiken på din logik.
Mitt svar är skrivet med ett visst mått av ironi och jag känner inte till någon lagtext att hämta information från. Om du läste mitt tidigare inlägg i diskussionen så kanske svaret klarnade något?

Summa summarum, om skatteverkets tidigare tolkning kvarstår så skulle det totalt gå på tvärs mot vad många politiker och medlemmar av regeringen samt de som värnar om en grön omställning vill se.

De som är insatta i ekonomin i batterisystem för småfolket (vi medborgare) inser ju att den tidigare tolkningen är ett stort hål i huvudet om man från myndigheternas sida har för avsikt att skapa ett incitament för småskalig privat batterilagring.
 
G Gillar att bygga skrev:
Mitt svar är skrivet med ett visst mått av ironi och jag känner inte till någon lagtext att hämta information från. Om du läste mitt tidigare inlägg i diskussionen så kanske svaret klarnade något?

Summa summarum, om skatteverkets tidigare tolkning kvarstår så skulle det totalt gå på tvärs mot vad många politiker och medlemmar av regeringen samt de som värnar om en grön omställning vill se.

De som är insatta i ekonomin i batterisystem för småfolket (vi medborgare) inser ju att den tidigare tolkningen är ett stort hål i huvudet om man från myndigheternas sida har för avsikt att skapa ett incitament för småskalig privat batterilagring.
Jag tog och rotade fram den lagtext jag i alla fall tror är den gällande

38 § /Träder i kraft I:2021-01-01/ Med installation av grön teknik avses vid tillämpningen av detta kapitel följande slags installationer:


1. Installation av nätanslutet solcellssystem eller, om installationen är hänförlig till en byggnad under uppförande, av solcellssystem som ska anslutas till elnätet. Om systemet är ett system för samtidig produktion av solel och solvärme ska elproduktionen uppgå till minst 20 procent av systemets beräknade sammanlagda årliga el- och värmeproduktion.
2. Installation av system för lagring av egenproducerad elenergi som är kopplat till en sådan anläggning för egenproduktion av förnybar el som är ansluten till eller, om installationen är hänförlig till en byggnad under uppförande, som ska anslutas till elnätet och där systemet bidrar till att

a) lagra elenergi för användning vid ett annat tillfälle än produktionstillfället, och

b) öka den årliga andelen egenproducerad elenergi som används inom fastigheten för att tillgodose det egna elbehovet.

3. Installation av laddningspunkt till elfordon som är förberedd för elmätning och debitering av elkostnad och utrustas med minst de uttag eller anslutningsdon som beskrivs i

a) standarden EN 62196-2 för elfordon av typ 2, eller

b) standarden EN 62196-3 för elfordon av typ Combo.

Installationen ska ha utförts i Sverige eller i en annan stat inom Europeiska ekonomiska samarbetsområdet. Lag (2020:1068).

39 § /Träder i kraft I:2021-01-01/ Som installation av grön teknik räknas bara installation som är hänförlig till

1. ett småhus eller en ägarlägenhet som ägs av den som begär skattereduktion,

2. en lägenhet som upplåtits med bostadsrätt och som innehas av den som begär skattereduktion, eller

3. en byggnad under uppförande som ägs av den som begär skattereduktion och som när den är uppförd ska vara ett småhus eller en ägarlägenhet.

Med ägare enligt första stycket 1 avses även den som enligt 1 kap. 5 § fastighetstaxeringslagen (1979:1152) ska likställas med ägare. Lag (2020:1068).
Och när jag lite snabbt läser detta ser jag inte att skatteverkets tolkning är rätt. Man har tillfört ett bivillkor som faktiskt inte står. Dvs att man bara för lagra egenproducerad el. Det står inte.

Däremot kan man inte räkna med att få bidrag om man inte har någon egen produktion.

Det borde gå bra att ägna sig åt pris arbitrage. Dvs köpa och sedan sälja. Det är enligt lagtexten. Däremot ingår ju inte FCR-D tjänst i det som står. Det kan ju skatteverket förbjuda.
 
Jag ser detta på liknande sätt som du gör.
Jag har läst denna lagtext på annat håll och det jag reagerade på då var att ingenstans i texten nämns något förbud mot att använda anläggningen till andra ändamål parallellt med egenlagning. Det står bara att "batterilagringen skall bidra till. a,b och c"
Det viktiga villkoren är att man har en solelanläggning ihopkopplad med batterilagringen, samt att man möter fastighetskraven.

Skatteverkets tolkning snävar till alltihop så ingen kan få ekonomin att gå ihop, därmed skulle hela batterilagringsidén för privatpersoner falla ihop och ingen kommer att investera.
 
Japp, hela bidraget är idiotiskt. Men syftet med lagen är så korkat. Man kan inte hitta på ett annat syfte i efterhand.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Ren spekulation nu.... vad tror ni alla härinne att det kommer för besked på fredag via Skatteverket ?
Jag har nästan hela tiden trott och hoppats på att de meddelar att man i stort får använda sitt batteri som man vill för att få grönteknik. Men sista dagarna börjar jag lite tveka på mig själv och att det istället kommer något besked att utbetalningar stoppas i avvaktan på prövning i Förvaltningsrätten eller att regering kommit med mer besked.
 
Mitt svar såg du i inlägg #38, i övrigt är det bara att sitta still i båten till på fredag då vi bör få ett uppdarat besked (tolkning skv) 😎
 
  • Gilla
mortimer
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.