Vi håller på att ta in lite offerter på ytterligare en solcellsanläggning där vi kommer att installera ett batteri dessutom och utnyttja checkwatt. Jag har egentligen 4 alternativ att välja mellan och jag vet inte riktigt vad som är "bäst". Då vi redan har 10 kw på taket sedan innan så kommer jag att kl carporten med solceller och det blir 12st paneler som ger 5.2 - 5.9kw (495-watts paneler fron Otovo ger 5.9). Det som skiljer är config på batteri och växelriktare, solcellerna maxar vi i vilket fall.

Alterntiv 1 från Otovo:
* 5.9 totaleffekt på solceller
* Growatt 6kw Växelriktare (Growatt, MOD 6000KTL3-XH(BP))
* Growatt 15kw batteri (Growatt APX 15.0P) med c-värde 0.5
Pris: 117k

Alterntiv 2 från Otovo:
* 5.9 totaleffekt på solceller
* Growatt 6kw Växelriktare (Growatt, MOD 6000KTL3-XH(BP))
* Growatt 10kw batteri (Growatt APX 10.0P) med c-värde 0.5
Pris: 107k

Alterntiv 3 från Otovo:
* 5.9 totaleffekt på solceller
* Growatt 10kw Växelriktare (Growatt, MOD 10000KTL3-XH(BP))
* Growatt 20kw batteri (Growatt APX 20.0P) med c-värde 0.5
Pris: 131k

Alternativ 4 från annan leverantör:
* 5.28kw (440*12) totaleffekt
* Growatt 10kw växelriktare
* BYD 10.2kwh batteri med c-värde 1
* Modul för checkwatt ingår
Pris: 157k


Alternativ 3 och 4 ger ju båda 10kw uteffekt till checkwatt om jag förstått det hela rätt men man får ju dubbelt så mycket batteri till ett billigare pris dessutom med alterntiv 4. Sen läser man ju att det är dumt att överdimensionera växelriktaren och det kanske talar för att gå på alternativ 2 istället? Är det självklart att gå på alternativ 4 eller är det något annat man bör tänka på? I altn
 
H herge skrev:
Vi håller på att ta in lite offerter på ytterligare en solcellsanläggning där vi kommer att installera ett batteri dessutom och utnyttja checkwatt. Jag har egentligen 4 alternativ att välja mellan och jag vet inte riktigt vad som är "bäst". Då vi redan har 10 kw på taket sedan innan så kommer jag att kl carporten med solceller och det blir 12st paneler som ger 5.2 - 5.9kw (495-watts paneler fron Otovo ger 5.9). Det som skiljer är config på batteri och växelriktare, solcellerna maxar vi i vilket fall.

Alterntiv 1 från Otovo:
* 5.9 totaleffekt på solceller
* Growatt 6kw Växelriktare (Growatt, MOD 6000KTL3-XH(BP))
* Growatt 15kw batteri (Growatt APX 15.0P) med c-värde 0.5
Pris: 117k

Alterntiv 2 från Otovo:
* 5.9 totaleffekt på solceller
* Growatt 6kw Växelriktare (Growatt, MOD 6000KTL3-XH(BP))
* Growatt 10kw batteri (Growatt APX 10.0P) med c-värde 0.5
Pris: 107k

Alterntiv 3 från Otovo:
* 5.9 totaleffekt på solceller
* Growatt 10kw Växelriktare (Growatt, MOD 10000KTL3-XH(BP))
* Growatt 20kw batteri (Growatt APX 20.0P) med c-värde 0.5
Pris: 131k

Alternativ 4 från annan leverantör:
* 5.28kw (440*12) totaleffekt
* Growatt 10kw växelriktare
* BYD 10.2kwh batteri med c-värde 1
* Modul för checkwatt ingår
Pris: 157k


Alternativ 3 och 4 ger ju båda 10kw uteffekt till checkwatt om jag förstått det hela rätt men man får ju dubbelt så mycket batteri till ett billigare pris dessutom med alterntiv 4. Sen läser man ju att det är dumt att överdimensionera växelriktaren och det kanske talar för att gå på alternativ 2 istället? Är det självklart att gå på alternativ 4 eller är det något annat man bör tänka på? I altn
Det är nog ett litet stavfel för otovo-fallen. Skall väl stå kWh för batterierna.

Varför tänker du att 4 skulle vara mer attraktiv än 3?
Förvisso ingår checkwatt-modulen (10K?) men har halva lagringskapaciteten. Ska du någon gång i framtiden använda batteriet för lagring så är 3 klart bättre. Och lite billigare.

En observation är att marginal-kostnaden för ett större batteri är litet. Och då är det kanske mest optimalt att köpa så stort som säkringen tillåter.

Det är 26 kSEK mellan alt 2 och 3. Som ger 5 kW mer. Även med måttlig ersättning borde det get kort payoff tid.

Sedan går det ju att överväga att välja 2 nu och köpa till 10 kWh nästa år. Vet inte vad det kan tänkas gå på.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
D daVinci skrev:
Det är nog ett litet stavfel för otovo-fallen. Skall väl stå kWh för batterierna.

Varför tänker du att 4 skulle vara mer attraktiv än 3?
Förvisso ingår checkwatt-modulen (10K?) men har halva lagringskapaciteten. Ska du någon gång i framtiden använda batteriet för lagring så är 3 klart bättre. Och lite billigare.

En observation är att marginal-kostnaden för ett större batteri är litet. Och då är det kanske mest optimalt att köpa så stort som säkringen tillåter.

Det är 26 kSEK mellan alt 2 och 3. Som ger 5 kW mer. Även med måttlig ersättning borde det get kort payoff tid.

Sedan går det ju att överväga att välja 2 nu och köpa till 10 kWh nästa år. Vet inte vad det kan tänkas gå på.
Du har helt rätt, jag skrev fel, naturligtvis menar jag att alternativ 3 borde vara det absolut bästa (kan inte uppdatera av någon anledning). Har nu dessutom fått ytterligare en offert med aningen högre effekt på panelerna där också checkwatt-modulen ingår till samma pris som alternativ 3.

Vad gäller säkring så betalar vi inget extra för säkringen utan vi betalar för använd toppeffekt (Göteborgs energi) så det "kostar gratis" att säkra upp sig i den meningen att den inte direkt ger en högre månadskostnad.
 
Growatt växelriktare är inte kompatibel med BYDs batterier. Growatt fungerar bara med sina egna batterier.
Olivolja är ingen partner till Checkwatt om jag minns partnerlistan rätt.
Avstå från alla fyra offerterna säger jag.

Offert 1 får du 6kw ersättning från Checkwatt medans i offert 2 får du ersättning får 5kw från Checkwatt.
 
Redigerat:
  • Gilla
davveno1
  • Laddar…
M mortimer skrev:
Growatt växelriktare är inte kompatibel med BYDs batterier. Growatt fungerar bara med sina egna batterier.
Olivolja är ingen partner till Checkwatt om jag minns partnerlistan rätt.
Avstå från alla fyra offerterna säger jag.

Offert 1 får du 6kw ersättning från Checkwatt medans i offert 2 får du ersättning får 5kw från Checkwatt.
Skall man välja rapsolja istället? 😆
 
  • Gilla
kisumisu och 1 till
  • Laddar…
M mortimer skrev:
Growatt växelriktare är inte kompatibel med BYDs batterier. Growatt fungerar bara med sina egna batterier.
Olivolja är ingen partner till Checkwatt om jag minns partnerlistan rätt.
Avstå från alla fyra offerterna säger jag.

Offert 1 får du 6kw ersättning från Checkwatt medans i offert 2 får du ersättning får 5kw från Checkwatt.
Jag utgick från att man kunde välja vilken leverantör som helst för checkwatt men otovo är i vilket fall partner. Av vilken anledning bör jag undvika dessa?
 
Otovo är ingen partner till CW enligt deras lista: https://checkwatt.se/partners

Sen har Otovo överlag dålig kritik kring solcellsinstallationer då de enbart ör förmedlare till UE.
Pris på ca 20.000kr/kw netto känns högt utan att ha räknat noggrannare.
Jag har offerter på ca 7500kr/kw netto för 10kw Checkwatt anläggning utan paneler.
nr4 har inte koll utifrån vad de offererat
 
H herge skrev:
Jag utgick från att man kunde välja vilken leverantör som helst för checkwatt men otovo är i vilket fall partner. Av vilken anledning bör jag undvika dessa?
Nja, du behöver ha kompatibel växelriktare. Men Growatten ser ut att vara kompatibel. Så alt 2 och 3 borde gå bra.
 
  • Gilla
Lelleirra
  • Laddar…
D daVinci skrev:
Nja, du behöver ha kompatibel växelriktare. Men Growatten ser ut att vara kompatibel. Så alt 2 och 3 borde gå bra.
Ja VR är inga problem, tänkte mest på att man kunde välja vilken partner till checkwatt som man ville
 
Jag kan sammanfatta detta med Checkwatt i att det är en hel vetenskap.
Precis som allt kring grönteknik omställning så ta inte första bästa. Ta in offerter från minst 5 partners enligt Checkwatts partnerlista. Partnern får betalt sen via Checkwatt för se till se allt fungerar med din anläggning under lång tid, en typ av serviceavtal. Viktigt är också att batteriet kan stå i utrymme med minst 20 grader.
 
  • Gilla
08a
  • Laddar…
M mortimer skrev:
Jag kan sammanfatta detta med Checkwatt i att det är en hel vetenskap.
Precis som allt kring grönteknik omställning så ta inte första bästa. Ta in offerter från minst 5 partners enligt Checkwatts partnerlista. Partnern får betalt sen via Checkwatt för se till se allt fungerar med din anläggning under lång tid, en typ av serviceavtal. Viktigt är också att batteriet kan stå i utrymme med minst 20 grader.
Detta stämmer ju inte riktigt då det flesta grossister som säljer gateway CM10 har avtal med Checkwatt och du som installatör vänder dig då till grossisten för anslutning av kund, och allt vad det innebär.
 
L Lelleirra skrev:
Detta stämmer ju inte riktigt då det flesta grossister som säljer gateway CM10 har avtal med Checkwatt och du som installatör vänder dig då till grossisten för anslutning av kund, och allt vad det innebär.
Vilken grossist representerar du ?
 
M mortimer skrev:
Viktigt är också att batteriet kan stå i utrymme med minst 20 grader.
Jag funderar över brandaspekten i att ha ett ganska stort batteri i ett utrymme som sannolikt är sammanlänkat med bostaden. Hade jag ett isolerat, uppvärmt, fristående "förråd/verkstad" skulle jag utan tvekan våga ha batteriet där, men ha ett batteri tex i källaren känns onödigt riskabelt tycker jag...

Om man "hyr ut" kapaciteten i batteriet, vem står för förlusterna, dvs om det går åt tex 12kwh för att fylla 10kwh och sen bara får ut 10kwh när man matar tillbaka det? Har man batteriet i ett ouppvärmt förråd så kanske det bildas "gratis spillvärme" från det?
 
R Robert-san01 skrev:
Skatteverket har just gått ut med ett förtydligande gällande batterier och ROT. Läs gärna det innan ni bestämmer er för att investera.

[länk]
Jag gjorde en egen uppskattning och tycker det är märkligt att de som "hyr" kapaciteten kan betala så mycket, det måste vara frågan om en temporär affärsmodell pga olika bidrag, dåligt nät osv. Säg att du har 10kWh batteri och fyller det när elen kostar 0,50 kr och tömmer när den elen kostar 5kr. Då vinner du 4.5x10 (minus förluster), vi avrundar till en femma detta under kanske 3 månader, vi säger 100 dagar gånger 50kr, 5000kr Största delen av året är skillnaden kanske 1kr., resterande 250 dagar, dvs 2500kr. totalt 7500kr. Är det att nätet lägger ned helt och pga nätets överbelastning och inte pga elpriset detta kan inbringa så mycket pengar? Eller tänker jag fel med min uppskattning?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.