Hemmakatten
Vår soptunnelucka (i Sthlms-trakten) blåste upp och spred alla soppåsar över hela gården.

Min svägerska från Los Angeles kom inte idag. Flyget från Seattle blev inställt pga stormen.

Visst är vi naiva o troskyldiga när det gäller kriser.
 
yonna skrev:
Denna storm bör vara tänkvärd även för oss som just är igång med att bygga med stora glasade partier ...  :-/

Visst är det mysko... satt i veckan o kollade in olika tillverkare för inglasning av altaner o dyl.... måste vara en vink att jag nog ska ge f-n i det projektet.... :-/
Vi blåsvana här på västfronten lyfte till o med på ögonpälsen när byarna var uppe i 45 s/m 8)
 
En björk landade 2m från huset och ett äppelträd la sig ner med rötterna i vädret.

Måste säga att vi också är oerhört tacksamma för att man spikade pannorna ordentligt förr. Alla grannar saknar några pannor (många av dem låg i vår trädgård) men våra sitter kvar.

Detta var i Hovmantorp i Småland.
 
Kan tillägga att våra fönsterpartier knakade betänkligt......
 
Är det nån som har sett mitt såghustak? ??? Det var 6 x 15 meter och ordentligt bandat. Ankarspiken sitter delvis kvar och dom band som finns kvar är avslitna. Det har passerat ÖVER ladugårdstaket och flugit vidare och jag tror att det ligger i änden av grannens kohage 800 meter bort, ??? har bara inte hunnit titta efter. En branddörr som väger c:a 150 kg och som låg på ett par pallar har flugit tre meter :surprised: och krockat med bilen. :-/ En stor blågran och en jätteasp på tomten har blåst ner utan att skada nå´t så jag har i allafall virke till nya takstolar. Dom ska jag såga i dag om det inte spöregnar. Det blev i alla fall en ljus och öppen planlösning i sågen, dock lite väderkänslig. ;D Jag bor mellan Flen och Katrineholm.
 
Förstår inte alla som tycker man skall bygga hus som klarar en atomexplosion? Denna typ av lättare stormar, med internationell jämförelse, händer extremt sällan i Sverige. Senast 1999 och dessförinnan 1969 i vårt län.

Tror fortfarande man kan satsa på stora glaspartier om man inte köper tunna englasfönster förstås.

Det är verkligen trist att höra allas historier och om dödsfall men jag tror vi måste bli lite tåligare i Sverige. Så fort det är lite oväder så kvider vi som små lamm.

Bo ett år i Arkansas eller dylikt så skall ni få se på stormar.
 
Calle Anka skrev:
Bo ett år i Arkansas eller dylikt så skall ni få se på stormar.
Eller så bor vi kvar i Sverige för att SLIPPA de där stormarna! ;) ;D
 
Allt är större och värre på andra sidan pölen.
 
Jäddra tjôt om staterna.
Men jo jag laddade ner lite filmsnuttar from overthere och det är lite overkligt.
Men här blåser det lite mer raffinerat tycker jag allt, jallafall här i Kungälvstrakten.
Hur kan man annars förklara hur en gran skickar iväg ett större stenblock med rotvältan, som sedermeda träffar wajerstagnigen på kraftstolpen på min tomt så att stolten går av på tre ställen. Vaddå strömlöst? Gräsmattan leder visst ström - i alla fall ett tag
Sen hittade jag både ekollon och kottar stategiskt inhuggna av flitiga hackspettar så stolpen var kanske inte helt ny.
Vad lessna dom ska bli när stolpen e borta...
 
cubix skrev:
Allt är större och värre på andra sidan pölen.
Men det är inte invånarnas fel. Det råkar bara vara ett sjuhelvetes inlandsklimat....

Kanske är lite fixerad vid USA men efter mitt första riktigt ruskiga åskväder så fick jag andra referenser till vad som är läskigt. Att sedan uppleva dagliga "tornado watches" på TV är också lite tärande men till slut bryr man sig inte.

Det finns för övrigt stater som har rätt trevligt klimat, Californien t ex, jag väntar bara på the big one. En massiv jordbävningen utanför västkusten kommer få tiofalt mer dramatisk påverkan på världsekonomin än flodvågen i Asien. Kolla börserna, det har inte hänt någonting pga den massiva katastrofen.

Hur lite vi än vill inse det är resten av världen extremt beroende av USA:s invånares välmående. Drabbas de så drabbas hela klotet. Bisarrt men sant.

Oj nu blev det återigen off-topic.

Såg förresten att en lampa på huset gått sönder i stormen - det är fantastiskt vad lite vind kan ställa till med.
 
Blåste som fan gjorde det även i Stockholms innerstad!
På vår innergård flög en stålställning med tak (till cykelställ) och lade sig på andra sidan ett 1m högt staket! :surprised:

Jag fattar inte att vinden letade sig ner dit!
En granne trodde det var ungar som busat och lagt den där men jag förklarade att jag hörde braket på natten...

/PJ
 
Även om våra oväder bara är skuggan av orkanerna i usa, så får vi trots det rätt stora skador när vinden drar fram. Detta faktum leder givetvis till en del funderingar. Om vi byggde våra hus på samma sätt som i sydöstra USA, så skulle vi förmodligen knappt få några skador alls, så där har vi säkert en del att lära. Till exempel kan man fundera över standarden som säger att man bara ska spika två rader takpannor, eller att förankra takstolar med tunnas stålband som är fulla av hål (brottanvisningar). Samma sak gäller skogen. Det är klart att granar trillar när de har ett ytligt rotsystem och har hela vindfånget kvar året runt. Gran är egentligen inte alls lämpat för södra sverige av den anledningen, men med tanke på snabb avkastning och små problem med skador från djur så lönar det säkert i långa loppet. Jag gissar att det är vad man kallar för en "kalkylerad risk" från skogsbrukets sida. Annars skulle det väl bara finnas lövskog i södra halvan av landet. De som får grannens träd på sitt hus är det givetvis synd om, men om ens egen gran lägger sig över huset så kan man ju fundera över hur klokt det var med en stor gran så nära huset. Samma sak gäller väl egentligen även andra stormskador. Det är givetvis mitt eget fel att jag blev av med lite takplåt. Med lite förebyggande underhåll skulle den skadan kunna ha förhindrats.

Människans överlevnadsförmåga leder dock till att vi ganska snart förtränger otrevliga minnen, så mycket av det som man borde ha fixat redan sedan den förra stora stormen kommer förmodligen att lämnas utan åtgärd tills man påminns av nästa storm (och glömmer det igen).
 
Måste väl vara så att "tre små grisar" fenomenet gäller även här. Titta i katastofområdena, man bygger korthus alldeles nere vid stränderna, för att det är attraktiva områden och detta måste väl definitivt falla under kategorin kalkylerad risk.
Men man kan väl aldrig vara helt säker. I en skyddad skog blåser träna ner på en, på en bergstopp slår blixen ner i skallen. Naturen anpassar sig efter katastrofer, människan bygger ”säkerhetssystem" för att skydda sig. Dock kommer det alltid finnas människor som kommer peka på en ovanligt stor våg och säga: -Kolla va fräckt!
Jag känner folk som skulle köpa en beggad tv när det stormade. Bilen pajjar! Vad göra? Jo, deras polare kommer och bogserar hem bilen…! I en korsning faller en stor poppel och träffar främre bilen över bakluckan. Där blev dom sittande tills en annan bil kom förbi. Hade dom tur? Svar: Nej dom var korkade, för dom skulle inte ens varit där.
Varför har människans mest grundläggande egenskaper, att ta vara på sig själv, nästan försvunnit?
 
sniffinclose skrev:
Varför har människans mest grundläggande egenskaper, att ta vara på sig själv, nästan försvunnit?
Därför att av någon underlig anledning anser väldigt många att "någon annan" ansvarar för att de har det bra...

Om man äter för mycket och blir överviktig skall sjukvården betala operationer av knän och magsäck och annat.

Om man super skallen och nervsystemet i bitar så man blir inkontinent skall kommunen betala blöjor samt ordna med hemtjänst som städar och tvättar.

Om man man inte orkar sköta om sitt hus längre så skall kommunen göra det, eftersom man vägrar flytta från sitt hem för att bo i en mindre lägenhet man klarar av.

Var tog det egna ansvaret vägen? ???
 
Jag såg på tv-nyheterna hur en bonde i södra sverige ojade sig över att han inte kunde mjölka sina kor och inte ge dom vatten, så ko-krakarna blev sjuka och det bara för att han inte hade någon ström. Och så förlorade han 5000 kronor för varje tank mjölk han inte kunde leverera. Ett traktordrivet elverk som skulle räckt till både mjölkmaskin och vattenpumpen plus minst halva gården skulle kostat honom 16-17000:-
Snacka om att det skulle behövas körkort i en del brancher. Är inte kossorna värda 16-17 000 borde han söka nytt jobb.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.