Carb120,
vad är det för fabrikat och typ på panelerna och på växelriktaren?
Vad har du för takbeläggning på enfamiljshuset, har betydelse för kostnad för panelmonteringen.

Menar du kWp, alltså "p" som i peak", som man brukar ange för installerad paneleffekt, när du skriver "kWh"
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Växelriktare Huawei
Paneler Eurener 450W
 
  • Gilla
Papphammar666
  • Laddar…
Papphammar666 Papphammar666 skrev:
Eller 13,5kwh utan batteri? Pris
201.000
 
  • Wow
Appendix
  • Laddar…
Carb120 Carb120 skrev:
Offerterna:
13 kwh + batteri 5 kwh, 220.000 kr
19,4 kwh, 290.000 kr
Räknar vi bort batteriet så tjänar du inte så mycket på den större
200’/13= 15 384 kr/kw
290’/ 19,4 = 14948 kr/kw

Känns högt pris för stora anläggningen.
 
  • Gilla
t3o och 2 till
  • Laddar…
Carb120 Carb120 skrev:
Växelriktare Huawei
Paneler Eurener 450W
Wow 450 ..

Mina 2år gamla är på 395 ~
24 st med växelriktare å annat krimskrams
170k kr
 
  • Gilla
Carb120
  • Laddar…
B buffyin skrev:
Räknar vi bort batteriet så tjänar du inte så mycket på den större
200’/13= 15 384 kr/kw
290’/ 19,4 = 14948 kr/kw

Känns högt pris för stora anläggningen.
Storleken har betydelse 🙃och när sedan vissa partier stänger av allt som inte drivs av luft så säljer man å sitter lugnt I båten ..

Förhandla om å gå på den stora .. fyll taket till bredden .. kolla även med andra företag
 
  • Gilla
Carb120
  • Laddar…
Papphammar666 Papphammar666 skrev:
Storleken har betydelse 🙃och när sedan vissa partier stänger av allt som inte drivs av luft så säljer man å sitter lugnt I båten ..

Förhandla om å gå på den stora .. fyll taket till bredden .. kolla även med andra företag
Det finns en annan möjlighet som leverantören ska räkna på och det är garaget som är den bästa ytan samt den stora ytan av hustaket (vi har hus i vinkel).
Det skulle ge oss en anläggning på 15,6 kwh.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
F
Carb120 Carb120 skrev:
Det finns en annan möjlighet som leverantören ska räkna på och det är garaget som är den bästa ytan samt den stora ytan av hustaket (vi har hus i vinkel).
Det skulle ge oss en anläggning på 15,6 kwh.
Vilket elområde bor ni i?
 
  • Gilla
chajon
  • Laddar…
Carb120 Carb120 skrev:
Det finns en annan möjlighet som leverantören ska räkna på och det är garaget som är den bästa ytan samt den stora ytan av hustaket (vi har hus i vinkel).
Det skulle ge oss en anläggning på 15,6 kwh.
Jag har 20st i söder och "extra" 4st i väster (kvällssol)
Så av dom 4 jag har rosta 1st macka på kvällen gratis typ .. ( jag fyllde upp vad växelriktaren tålde en asvarmt sommardag )
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Vilket elområde bor ni i?
2
 
Jag har 17kWp fördelat på öst och väst vilket har visat sig för oss att det blev bra då man får egen el från 05-21 men vi maxar då aldrig installerad effekt. En annan positiv sak har också varit att man tjänar mer att sälja morgon och kväll.
 
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
F
Papphammar666 Papphammar666 skrev:
2
Det känns väl bäst om TS själv svarar?

Jag skulle vara rätt tveksam på en investering i solceller för 14000kr/kWp i elområde 2.

Jag bor i SE 3 som har högre priser och då även ger mer tillbaka än område 2. Jag har betalat 6500kr/kWp och har ca 17kWp och en årsproduktion på ca 16000kWh. 5,5 år har jag på dom, det hade varit 6-6,5år om inte 2022 hade varit helt otroligt bra betalt.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Vilket elområde bor ni i?
Elområde 3
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Vad är det som ingår i de olika offerterna mer i detalj ?
En offert med bara pris, kwp, panel, växelriktare säger inte så mycket.
Garantier
Smartmätare
Lokal aktör eller större
Optimerare
Vilka väderstreck
Vilken huvudsäkring
m.m..
 
  • Gilla
knightjocke
  • Laddar…
F fsn skrev:
Det känns väl bäst om TS själv svarar?

Jag skulle vara rätt tveksam på en investering i solceller för 14000kr/kWp i elområde 2.

Jag bor i SE 3 som har högre priser och då även ger mer tillbaka än område 2. Jag har betalat 6500kr/kWp och har ca 17kWp och en årsproduktion på ca 16000kWh. 5,5 år har jag på dom, det hade varit 6-6,5år om inte 2022 hade varit helt otroligt bra betalt.
Absolut men vid tillfället jag svarade så var det bara 2 i kommentarsfältet och jag själv hade vart glad med info från andra .. ❤️
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.