Det är typ bara fäljar från Opel och BMW från 60/70 talet som har rätt ET för en släpvagn.
Fälgarnas ET blev betydligt högre när framhjulsdriften kom på bilar.
 
  • Gilla
Petrofsky
  • Laddar…
T TheGame skrev:
Hej
Har ett Tikitreiler CS265-R. Släpvagn
En ganska vanligt släp som.säkert många har eller liknande.
Jag behöver köpa vinterdäck och undrar om nån vet hur stora däck.man kan ha?
Jag vet att måtten på fälgarna är 4x100 och navhålet ca 56mm och att sommarädäcken sitter på är 155/80 R13
Hur stora däck kan man ha utan att det skrapar i skärm eller nånstans för har många i märheten som erbjuder mig däck ich fälg begagnat men alla är typ 14 - 15" bara.

Kan inte kolla själv för jag har släpet just nu nån annanstans och får inte tillbaka det på ett tag. Så därför undrar jag om nån här vet :)
Jag kör med:
Steel Trailer 4.5x13 4/100 ET30 B57
4/100 är alltså bultcirkeln du ska ha.
Glömde B57 är då storleken på nav-hålet.
ET30 är lagom med 4.5 tum.
Och ett par 165 på det.

Du får en centimeter marginal till stänkskärmen. (Har samma släp)

Om du kör ET45 går 5 tum, så kan du köra 185.
 
Redigerat:
Kikar man på blocket och släpvagnsfirmorna så är ju nya fälgar med vinterdäck ingen jätteinvestering. Till och med Jula har väl eller har haft.
 
Jag hittade dubbdäck + fälg för 900kr/st exakt likadana som jag har sommardäck så det fick bli nytt ist för beg och slippa krångel

Tack endå för alla svar
 
Tänk på lastindex när ni skaffar vinterdäcken. I dimensionen 155/80R13 har de flesta däck 79 men t.ex på vår vagn måste vi upp i 84 eller högre och då blir det genast väldigt mycket glesare om man är snål.
 
H hydrolift skrev:
Tänk på lastindex när ni skaffar vinterdäcken. I dimensionen 155/80R13 har de flesta däck 79 men t.ex på vår vagn måste vi upp i 84 eller högre och då blir det genast väldigt mycket glesare om man är snål.
Sett flera som ligger så lågt som ~65, vilket gör att du inte ens kan fulla lasta till laglig gräns. Jag som tummar lite på det tvingas kör runt med 3.5 bar...

Där av tipsade jag om 5 tum så man får på 185 vilka brukar ha bra mycket bättre index. Nya fälgar ligger på runt 500-600 kr styck + ett par hundra för bra beggade däck.

Man ska egentligen köra C-däck också för riktigt bra stabilitet.
 
  • Gilla
hydrolift
  • Laddar…
Kan vara knepigare än så.
En bekant köpte en vagn, som tidigare var nerklassad i totalvikt (1100-750) nerklassningen bestod av mindre tåliga däck. Han fick anmärkning på besiktningen för att ha för bra däck.
 
  • Gilla
hydrolift
  • Laddar…
Jag har 155/80 R13 på min bil. Det är normal däckdimensuion på Opel Kadett E.
Köpte nya dubbade vinterdäck i fjol. Nokian Nordman.
Det blev att fråga på ett par ställen för att hitta ett seriöst däckföretag som var villiga att beställa hem däcken i stället för att spela dumma och låtsas som om den dimensionen inte finns.
Sedan jag väl hittade ett seriöst däckföretag fanns det till och med flera fabrikat att välja mellan.
 
M mgranbom skrev:
Inte tillåtet om dragbilen har dubbdäck.

/M
Det är den stora fördelen med 10” hjul på släpet, då gäller inte de reglerna.
 
Isakare Isakare skrev:
Kan vara knepigare än så.
En bekant köpte en vagn, som tidigare var nerklassad i totalvikt (1100-750) nerklassningen bestod av mindre tåliga däck. Han fick anmärkning på besiktningen för att ha för bra däck.
Farsan hade samma problem med ett släp för många år sedan. Jag kommer inte ihåg hur det slutade. Med det låter konstig att man inte får ha bättre däck än föreskrivet.
 
P
Nån som har koll på om M/S däcken som sitter på mitt obromsade släp är godkända i vinterväglag ?
Kör med dem året runt men använder inte släpet särskilt ofta på vintern.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.