Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Jag har ALDRIG hört att snickare skulle ha rörlagt och det förefaller ganska otroligt eftersom elritningar INTE visar i detalj vart dosor och rör ska ligga. Så endera lurade din elektriker dig eller så försöker du att lura oss;).
Jag har i dag påbörjat ett "efterarbete" i ett halvfärdigt IHC hus i stort sett hela dagen har åtgått till att rycka i trådar och kika bakom plattor för att luska ut hur/vad dom gjort, han köper allt mtr. själv så jag kommer säkert att få många fina timmars väntan medan han åker till "min" grossist och handlar kontant (med kort) till dubbla mina priser (jag vet genom säljaren vad han betalar). Och jag är övertygad om han lejt en seriös firma från första stund skulle han sparat in många sköna tusenlappar.
En typ av jobb som jag normalt inte tar på mig, men tyvär är han bekant med en god vänn som övertalat mig.
 
Jag tror att jag börjar inse att rördragningen är viktigare för (en del) elektriker än det är för mig personligen. Jag har en elektriker som kommer när han säger och som jag vågar lämna ensam hemma så jag förlorar inte så mycket på att han gör det åt mig.

Aldrig hade jag trott att det skulle vara så ortoligt viktigt för (en del) elekrtiker att de fick snickra litet ibland... men så som en del här resonerar med att vi vanliga dödliga aldrig skulle klara en sådan sak så tror jag att man inte kommer längre i diskussionen. Tur att inte alla elektriker är som vissa här är i denna diskussion säger jag bara.
 
elmont: Har ingen anledning att lura dig, så patetiskt lågt sjunker jag inte i denna ändlösa pissing contest. Kan iofs inte förstå varför min elektriker skulle lura mig. Ämnet uppkom under en dispyt mellan byggarna och elektrikern om vem som skulle täta genomföringar. Jag har haft uppe detta en gång innan i en liknande tråd. Du är den första som kommenterat det och jag tackar för detta. Då vet jag. Känner mig inte speciellt lurad då det bara var något jag plockade upp av honom och som jag aldrig fått bekräftat.

En väl utförd IHC installation borde väl igentligen ha förutsättningar för att kunna vara enklare att efterarbeta i. Annars ser jag framför mig ett digert arbete för min nya elektriker. Har inte för avsikt att köpa material själv överhuvudtaget. Nja. möjligen då den nya wireless controllern som inte är släppt än i Sverige och som jag redan har liggandes.
 
Själv är anledningen alltså inte så mycket pengabesparing som enkelheten. Just nu sitter jag och klurar på ett antal smarta LED belysningar på buss. Eftersom det är egen konstruktion så är det inte många elektriker som känner sig bekväma att göra installationen. För att själv få dra rör och göra installationen måste jag därför begränsa mig till < 50V <10A och/eller < 250VA, med vissa begränsningar och minskad effektivitet som följd. Hade jag fått göra installationer själv hade ansvaret blivit klarare (i detta fallet) och livet lättare. Eftersom detta bara är början, så skall det bli en intressant framtid ...
 
Min personliga uppfattning är att det vorde vettigt att ta bort kravet på behörighet för att dra rör och spika dosor. Helt enkelt därför att det är enkla jobb och inte är spänningssatta delar. Enligt min mening är det betydligt mindre risk med detta än att byta ett lamputtag
 
Nu tror jag inte att vi kommer längre i den här diskussionen och stänger därför tråden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.