Har börjat bila upp källargolvet, tidigare garage. Planen har varit att gjuta ny platta med vattenburen golvvärme.
Jag började i ett hörn för att se hur långt grundsulan går. Inte jättelångt...
Garaget är tillbyggt på 40-talet, väggarna är i hålstensbetong. Plattan är inte armerad, cirka 10cm tjock.


Vattnet rinner till, vilket jag kan se med blotta ögat när jag tömde gropen med hink, vilket inte förvånar mig då garaget är på lägsta punkten. Runt omkring är det berg så en gång i tiden har man väl sprängt sig in men inte tänkt på dränering etc.

Nu till min fråga.
Mängden vatten som finns. Vad ska jag göra? Kan jag låta det vara efter jag fyllt upp och isolerat sedan betong?
Ska man installera en pump?
Till vattenytan är det cirka 35cm

Blir så frustrerad att byggtekniken 80-90 år sedan var helt värdelös :D
Ett hål i jorden med sprickor och brunaktigt vatten. Möjligtvis en brunn eller erosionsproblem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
P Parts89 skrev:
Har börjat bila upp källargolvet, tidigare garage. Planen har varit att gjuta ny platta med vattenburen golvvärme.
Jag började i ett hörn för att se hur långt grundsulan går. Inte jättelångt...
Garaget är tillbyggt på 40-talet, väggarna är i hålstensbetong. Plattan är inte armerad, cirka 10cm tjock.


Vattnet rinner till, vilket jag kan se med blotta ögat när jag tömde gropen med hink, vilket inte förvånar mig då garaget är på lägsta punkten. Runt omkring är det berg så en gång i tiden har man väl sprängt sig in men inte tänkt på dränering etc.

Nu till min fråga.
Mängden vatten som finns. Vad ska jag göra? Kan jag låta det vara efter jag fyllt upp och isolerat sedan betong?
Ska man installera en pump?
Till vattenytan är det cirka 35cm

Blir så frustrerad att byggtekniken 80-90 år sedan var helt värdelös :D
[bild]
Stiger nivån när det regnar?
 
Dränera.
 
  • Gilla
MONTREAL och 3 till
  • Laddar…
Börja med en bild på vad som finns runt omkring byggnaden
 
  • Gilla
UffePlåtis
  • Laddar…
V växelventil skrev:
Stiger nivån när det regnar?
vet ej, bilade precis upp det. Men jag skulle anta det då dräneringen är bristfällig skulle jag säga.
 
Kolla SMHI's grundvattenkarta, det är rekordmycket grundvatten just nu.
Gör en pumpgrop om du vill sova gott, annars får du chansa och se hur det blir i framtiden.
 
  • Gilla
Kungen_283746 och 3 till
  • Laddar…
ricebridge ricebridge skrev:
Dränera.
Det är tanken, men hjälper det om källaren är lägsta punkten?
 
  • Gilla
Ruffeboy
  • Laddar…
P Parts89 skrev:
Det är tanken, men hjälper det om källaren är lägsta punkten?
Inte om inte det går att få till en ännu lägre punkt för vattnet att rinna till nej. Beroende på hur där ser ut och hur mycket utrymme du har skulle du t ex kunna gräva ner en stenkista som hamnar lägre.
 
  • Gilla
Richard Möller och 1 till
  • Laddar…
ricebridge ricebridge skrev:
Inte om inte det går att få till en ännu lägre punkt för vattnet att rinna till nej. Beroende på hur där ser ut och hur mycket utrymme du har skulle du t ex kunna gräva ner en stenkista som hamnar lägre.
gräver jag djupare kommer jag träffa berg.
Funderar på att gräva utomhus, men som sagt, träffar nog berg rätt fort.
 
  • Utomhus vy av ett hus med tegelfasad där stora bergformationer är synliga vid grunden, intill en källardörr och garage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A Alexn72 skrev:
Börja med en bild på vad som finns runt omkring byggnaden
 
  • Gångväg med stora stenplattor som behöver rengöras framför en tegelvägg med dörr, ackompanjerad av två svarta stolar och ett runt bord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Exteriör av tegelhus med källaringång, garageport och balkong ovanpå en bergsgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
haha5810 haha5810 skrev:
Kolla SMHI's grundvattenkarta, det är rekordmycket grundvatten just nu.
Gör en pumpgrop om du vill sova gott, annars får du chansa och se hur det blir i framtiden.
borde inte vara grundvatten tycker jag. Huset och källaren är cirka 2m ovan gatunivå. Berg bakom där huset är inspräng i dock. Allt vatten bakom huset lär rinna neråt tänker jag. (ingen tänkte till och byggde avrinning från huset på 60-talet.
 
  • Gilla
Athor
  • Laddar…
R
P Parts89 skrev:
Har börjat bila upp källargolvet, tidigare garage. Planen har varit att gjuta ny platta med vattenburen golvvärme.
Jag började i ett hörn för att se hur långt grundsulan går. Inte jättelångt...
Garaget är tillbyggt på 40-talet, väggarna är i hålstensbetong. Plattan är inte armerad, cirka 10cm tjock.


Vattnet rinner till, vilket jag kan se med blotta ögat när jag tömde gropen med hink, vilket inte förvånar mig då garaget är på lägsta punkten. Runt omkring är det berg så en gång i tiden har man väl sprängt sig in men inte tänkt på dränering etc.

Nu till min fråga.
Mängden vatten som finns. Vad ska jag göra? Kan jag låta det vara efter jag fyllt upp och isolerat sedan betong?
Ska man installera en pump?
Till vattenytan är det cirka 35cm

Blir så frustrerad att byggtekniken 80-90 år sedan var helt värdelös :D
[bild]
Ha det gärna öppet en tid för att se hur det ökar eller minskar, för det behöver inte vara ett problem det kan vara vatten som står där men inte ökar innan det letar sig bort utav sig självt..
 
  • Gilla
Harry Bj och 2 till
  • Laddar…
Har du vägen 2m under garaget så ska det inte vara några större problem att åtgärda vattnet.
Men som sagt kolla vad som händer när det regnar ordentligt
 
  • Gilla
Harry Bj och 3 till
  • Laddar…
Bila upp hela garagegolvet och ta bort allt löst ner till berget. Det kan tex vara så att det blir vatten stående i fickor på den sprängda bergytan under golvet. Då kan du bli tvungen att göra dräneringsrännor i berget så att vattnet kan rinna bort. (Som du senare kan fylla med tex makadam.) Kanske även en dräneringsledning ut till en lägre plats utanför garaget.
 
  • Gilla
Richard Möller och 5 till
  • Laddar…
C
Men vad ser vi på bilden egentligen?
Ser ut att vara någon sorts gjuten struktur där under golvet?
Är det bara en synvilla / TS spadtag?
Eller är det något som redan från början är gjort för att samla/leda vatten under golvet?

Gjuten struktur synlig i en grop under ett golv med vattenansamling, omgiven av röd markering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Happifejz
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.