Finns det någon publikation på nätet eller kanske biblioteket där man kan förkovra sig?
 
Om sprängteknik eller vibrationer ? Synd att du inte skrev lite tidigare, slängde precis gammalt kursmaterial på tippen.
Modern bergsprängning av stig Olofsson heter kurslitteraturen som ingår i kurserna. Kanske går att låna på biblioteket, annars kanske ja kan låna dig min om du lovar o skicka tillbaka den.
Finns även en bok skriven av Rune Gustavsson, lite äldre men fortfarande bra. Han är en legend i branschen, som tom blivit välsignad av påven, tyvärr avled han för några år sen
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Är mest intresserad av vibrationer, men det är alltid kul att förkovra sig :). Tack för tipsen! (y) Ska kolla biblioteket först annars vore det jättesnällt att få låna :).
 
buspojken skrev:
Enkelt uttryckt så går besiktningsfirmans försäkring in om värdena är lägre än de utsatta, och högre så är de sprängfirman alt byggherre. .
Det är nog inget ni ska förutsätta att besiktningsfirman tar på sig försäkringsansvarat på en vanlig villabesiktning.
Är inget avtalat om de, ser de ut så att överskrids värdena går det på sprängaren, vet inte om de finns något undantag där?
Underskrids värdena blir det byggherrens ansvar om inte detta avtalats med besiktningsfirman på annat sätt och här vill ja göra er uppmärksamma på att kolla avtalet för detta vill ja påstå inte ingår som standard.
 
Vi hade en massa sprängningar hos oss för 4-5år sedan. Troligtvis runt 50 stycken som kommunen beordrat pga tomtbyggen, Dom anlitade en oberoende besiktningsman (som jag känner) som kollade upp ett 10 tal hus som låg anslutning till de nya tomterna. När bygget var klart så kontaktade besiktningsmannen kommunen och frågade om han skulle ut och efterbesikta. Ett klart nej fick han till svar, det får dom boende hålla koll på själva!! Så han åkte själv ut på eget bevåg och obetald och gjorde en slutkontroll. I 5 av husen fanns sprickor och fuktfläckar som inte funnits innan. Några grannar ringde kommunen som svarade att då får ni väl starta ett åtal mot oss, men jag kan säja redan innan att ni inte kommer att vinna. Så absolut ingen ersättning delades ut, jag har lagt ut runt 100.000kr på att fixa grunden.
 
Låter ungefär som det som hände i Luleå/Gammelstad. Kommunen har försäkring (med två basbelopp i självrisk) men eftersom kommunen klantade sig och inte kontaktade sitt försäkringsbolag förrän saken hamnade i rätten efter några år, anser försäkringsbolaget att det anmälts för sent. Så kommunen måste stå för hela kostnaden, och slåss därför hårt i rätten för att slippa ansvar för skadorna. Och det ser som sagt ut som om de vinner, så det blir nu dryga rättegångskostnader för de två husägare som fått sina hus skadade.
 
JohanLa skrev:
Vi hade en massa sprängningar hos oss för 4-5år sedan. Troligtvis runt 50 stycken som kommunen beordrat pga tomtbyggen, Dom anlitade en oberoende besiktningsman (som jag känner) som kollade upp ett 10 tal hus som låg anslutning till de nya tomterna. När bygget var klart så kontaktade besiktningsmannen kommunen och frågade om han skulle ut och efterbesikta. Ett klart nej fick han till svar, det får dom boende hålla koll på själva!! Så han åkte själv ut på eget bevåg och obetald och gjorde en slutkontroll. I 5 av husen fanns sprickor och fuktfläckar som inte funnits innan. Några grannar ringde kommunen som svarade att då får ni väl starta ett åtal mot oss, men jag kan säja redan innan att ni inte kommer att vinna. Så absolut ingen ersättning delades ut, jag har lagt ut runt 100.000kr på att fixa grunden.
Får man fråga vilken kommun som beter sig så svinaktigt? Vill du inte svara i tråden så skicka gärna ett PM :)
 
Gävle kommun AKA maffian
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
OK, då lägger vi den kommunen på svarta listan.
 
JohanLa skrev:
Gävle kommun AKA maffian
Vart i Gävle ? Vet inte vilken entreprenör som utförde jobbet ?
Låter som en märklig historia, men Gävle kommun är som sagt en historia för sig själv
 
Vet inte vilken entreprenör som gjorde jobbet, men det är i Storhagen.
 
Hört talas om de där jobbet, ryktas om att utföraren av jobbet inte ens hade licens
 
Kan man ens köpa dynamit utan licens? :eek:
 
Då var de igång. En jäkla smäll och hela huset skakade så dörren öppnades.
Grannen sa att det lät som putsen på hans skorsten ramlade av.
Skall de inte ha varningssignal och avspärrning?
 
mexitegel skrev:
Kan man ens köpa dynamit utan licens? :eek:
Nej, men behöver ju inte vara utföraren av jobbet som köpt ut ;) lika gärna som de langas sprit langas de dynamit, förhoppningsvis inte i lika stor omfattning ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.