H Hochiha skrev:
Läsvärt
[länk]
Sant. Det finns mycket forskning på detta.
Det är ju även så att man alltid måste trycka på att exv en aktiefonds historiska utveckling INTE är en garanti för att den slår index i framtiden.
 
Magnus E K
Sista månaderna som priserna går upp eller sista månaderna innan jorden går under?
 
H Hochiha skrev:
Läsvärt
[länk]
Det finns många sätt att få en utväxling på börsen, att snitta in sig kontinuerligt är en av dom. Det var mest påståendet att ligga lång i något som man tycker är övervärderat som jag reagerade på och jag tycker fortfarande det talar emot sig själv. Jag tänker inte gå in på olika strategier och vad som är bäst för jag saknar det djupet i kunskap, min erfarenhet är att de som verkligen kan och vet är väldigt restriktiva i sina råd och rekommendationer mot andra.
 
Appendix Appendix skrev:
Som jag förstod det när jag letade hus så ska man bygga gästhus/attefallare för att man själv har ett behov. Sen får man se om man kan räkna hem det senare.
Är det en liten tomt (Täby) kan en massa byggnader på tomten göra att den känns liten och plottrig. Medans ute på landet är många byggnader en "fördel". Då folk som köper lantligt gärna vill ha dubbelgarage, förråd, bastu med mera. (Det är sånt man lite ställer som krav före närheten till stan).

Generellt är väl en bra sak i just områden som täby (eller ja, alla kranskommuner till Sthlm) med små tomter och relativt liten byggnadsyta att lägga attefallsytan på tillbyggnad istället. Ett till rum är värt mycket i de flesta sammanhang.

På landet ser man fler som hur ut sina gästhus. Men en uthyrningsdel med "främlingar" på tomten verkar rent generellt inte locka köpare alls. Även om mäklarna gärna trycker på det.
Det är i princip 100% så jag tänker.
 
Viktor.J Viktor.J skrev:
Det är i princip 100% så jag tänker.
I princip allt på tomten utom just själva tomten är ju sånt som en person kan älska och en annan hata
Men en välskött uppfart med lampor och bra planerade gångar mellan byggnaderna är rätt värdehöjande (jämfört med en otyglad trädgård/ruffig uppfart)

En pool kanske är en bra investering om man gör mycket själv och kan hålla ner priset. Men har svårt se hur man kan räkna hem en pool på 700.000 (som en kollega byggde). Då är det något man främst gör för sig själv.
 
Magnus E K Magnus E K skrev:
Sista månaderna som priserna går upp eller sista månaderna innan jorden går under?
Antar att du är inne på samma spår som jag.. borde stå senaste
 
A
Tja 10% ökning på priserna allmänt i Sverige känns väl som vardag. Det är ungefär den nivå som jag upplever att den verkliga inflationen ligger på.

Lite synd att inte lönerna i Sverige följer den riktiga inflationen för räkningen på inflationen hamnar hos den yngre generationen som får bära kostnaden av orimliga lån för fastigheter. 4 miljoner + är fortfarande 4 miljoner även om räntekostnaden just nu är hanterbar.

Men som sagt vad 4 miljoner + är 4 miljoner med en manipulerad inflation som gör att lönerna inte stiger i samma utveckling som allmänna prisökningarna.

Att en köksmaskin ökar med 2000 SEK på ett par år ger noll prisökning eftersom köksmaskinen 2020 kan prata. (ett djävla pipande i köket idag). Problemet är att jag kan inte köpa en äldremodell för 2000 SEK mindre. Så i min begränsade värld så är det 2000 SEK i ökad kostnad för något jag inte vill ha i min köksmaskin men den anses ändå billigare och vips ingen inflation.
 
  • Gilla
simonnilsson
  • Laddar…
1066Hastings skrev:
Tja 10% ökning på priserna allmänt i Sverige känns väl som vardag. Det är ungefär den nivå som jag upplever att den verkliga inflationen ligger på.

Lite synd att inte lönerna i Sverige följer den riktiga inflationen för räkningen på inflationen hamnar hos den yngre generationen som får bära kostnaden av orimliga lån för fastigheter. 4 miljoner + är fortfarande 4 miljoner även om räntekostnaden just nu är hanterbar.

Men som sagt vad 4 miljoner + är 4 miljoner med en manipulerad inflation som gör att lönerna inte stiger i samma utveckling som allmänna prisökningarna.

Att en köksmaskin ökar med 2000 SEK på ett par år ger noll prisökning eftersom köksmaskinen 2020 kan prata. (ett djävla pipande i köket idag). Problemet är att jag kan inte köpa en äldremodell för 2000 SEK mindre. Så i min begränsade värld så är det 2000 SEK i ökad kostnad för något jag inte vill ha i min köksmaskin men den anses ändå billigare och vips ingen inflation.
Jag vet inte vad du lever i för värld men jag känner inte igen mig alls i att inflationen är några 10% per år. Lönerna utvecklas väl också i snabbare takt än inflationen. Däremot inte i samma takt som huspriserna.
 
A
V vectrex skrev:
Jag vet inte vad du lever i för värld men jag känner inte igen mig alls i att inflationen är några 10% per år. Lönerna utvecklas väl också i snabbare takt än inflationen. Däremot inte i samma takt som huspriserna.
Nej det är inte konstigt att du inte känner igen dig i min vardag. Ekonomi är lite som religion. Om jag inte har helt fel för mig så har Anders borg och Magdalena Andersson gått samma utbildning på samma plats ungefär samtida- Är du intresserad kan du kolla upp det. Så med samma lärare och samma utbildning så får du två personer som enligt min uppfattning. (Jag kan ha fel, brukar ha det rätt ofta faktiskt) har olika syn på ekonomi.

Intressant att du inte ser prisökningar.
 
1066Hastings skrev:
Nej det är inte konstigt att du inte känner igen dig i min vardag. Ekonomi är lite som religion. Om jag inte har helt fel för mig så har Anders borg och Magdalena Andersson gått samma utbildning på samma plats ungefär samtida- Är du intresserad kan du kolla upp det. Så med samma lärare och samma utbildning så får du två personer som enligt min uppfattning. (Jag kan ha fel, brukar ha det rätt ofta faktiskt) har olika syn på ekonomi.

Intressant att du inte ser prisökningar.
Jag ser prisökningar, men inte ens nära 10%. 10% årligen skulle betyda att något som kostade 1000kr 2010 idag kostar 2600kr. Eller en ökning med 160% på 10 år. Det kanske är sant för några enstaka varor, men över lag är det väldigt långt ifrån sanningen.
 
  • Gilla
Glad_Amatör2
  • Laddar…
A
V vectrex skrev:
Jag ser prisökningar, men inte ens nära 10%. 10% årligen skulle betyda att något som kostade 1000kr 2010 idag kostar 2600kr. Eller en ökning med 160% på 10 år. Det kanske är sant för några enstaka varor, men över lag är det väldigt långt ifrån sanningen.
Du vinner vi har nästan inga prisökningar eller krympflation i Sverige. Ska vi vara ärliga så blir det nog inte någon höjning av alkoholskatten heller. Allt är som vanligt och det enda som ökar är hus priserna och lånen som staten tar upp för att finansiera utgifterna.
 
1066Hastings skrev:
Du vinner vi har nästan inga prisökningar eller krympflation i Sverige. Ska vi vara ärliga så blir det nog inte någon höjning av alkoholskatten heller. Allt är som vanligt och det enda som ökar är hus priserna och lånen som staten tar upp för att finansiera utgifterna.
Jag skulle vilja få några konkreta förslag på vad det är för produkter/tjänster som du anser/har bevis för har ökat i kostnad med 10 % per år för konsumenten? Att du får betala för funktioner som du personligen inte vill ha har absolut noll med prisökning och löneökning att göra. Du kan alltid starta produktion av diskmaskiner som inte pratar och sälja dem med nollinflation eller lära dig att reparera vitvaror och på så sätt behålla en och samma uppsättning maskiner hela ditt liv och då helt enkelt ha absolut noll inflationspåverkan.

Att politiker sätter punktskatter för att styra en befolknings beteende ser jag inte som "prisökning" i denna diskussionen. Exempel på detta är plastpåsskatten, tobaksskatten, den ev kommande alkoholskatten, osv. Följer du politikernas önskan (slutar konsumera alkohol och tobak, köper elbil, väljer pappåsen i butiken före plastpåsen, osv, så kommer du i så fall att få prissänkningar.
 
  • Gilla
Glad_Amatör2
  • Laddar…
Magnus E K
Problemet är inte att det tillkommer nya funktioner utan att de inflationssiffror som kablas ut är beräknade på ett sådant sätt att om en vara är t ex oförändrad i pris men fått lite nya funktioner så räknas det som att den blivit billigare.

Anser nog att inflationen borde beräknas bara på varor som inte ändras med tiden (mat, toapapper, bränsle etc.) och helst bara på varor som faktiskt behövs.
 
Magnus E K Magnus E K skrev:
Problemet är inte att det tillkommer nya funktioner utan att de inflationssiffror som kablas ut är beräknade på ett sådant sätt att om en vara är t ex oförändrad i pris men fått lite nya funktioner så räknas det som att den blivit billigare.

Anser nog att inflationen borde beräknas bara på varor som inte ändras med tiden (mat, toapapper, bränsle etc.) och helst bara på varor som faktiskt behövs.
Tittar man då på tex mjölk så har det absolut inte ökat i en takt som någon hävdade. Det var därför jag bad om konkreta exempel.
 
Unikt namn
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Tittar man då på tex mjölk så har det absolut inte ökat i en takt som någon hävdade. Det var därför jag bad om konkreta exempel.
Kollar man på mobiler, specifikt Samsung Galaxy så släpptes S3 2012 för ca 6000.
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?pu=1172708
Årets modell S20 gick för nästan 10 000 i våras, eller 15000 för "Ultra modellen".

Samma utveckling finns på fler teknikprylar.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.