F Frelli2 skrev:
Okej, nu är vi tillbaka med nya skisser!

Den nya planen efter att ha tagit till oss av era råd är:
* I en första fas hyra ut två sovrum till inneboende som får dela på ett kök/allrum samt badrum. Vi får alla dela på den stora tvättstugan. När vi släppte idén på att göra uthyrningsdelen helt separerad så blev det mycket enklare att lösa, och det blir lättare att i framtiden återförena hela huset till en "normal" villa med fler sovrum.
* I den första fasen har vi arbetsrum och gästrum i sovrummet längst till höger/öster på övre plan.
* I en andra fas när våra barn är större så får vi sluta hyra ut sovrummen på nedre plan, och då har vi två bra extra sovrum + ett TV-rum/allrum för våra barn eller för gäster. Därmed skrotar vi idén om att inreda vinden.
* Trappan däremot måste vi riva. När vi har tänkt om kring uthyrningsdelen och har en gemensam entré så går det att få plats med en U-trappa med vilplan, vilket är det allra säkraste, så det känns bra.

Det som blir stora förändringar jämfört med den befintliga planlösningen är i denna plan:
* Gamla trappan rivs, liten klk övre plan rivs. Delvis öppna nytt trapphål, delvis stänga gammalt trapphål. Sätta in ny trappa.
* Badrum på nedre och övre plan får delvis nya väggar, men är kvar på bef plats och kan använda V/A-stammar. Nya badrum byggs.
* En ny vägg delar av gillestugan så vi skapar ett extra sovrum.
* Nytt kök längs vägg i gillestugan, vatten dras från tvättstugan på andra sidan om väggen.
* Bastuns inredning rivs och dörr tas bort, vägg mot passage till garage rivs så att det blir ett rum som är passage + förråd.
* På övre plan bygger vi väggar runt trappan och sätter in en dörr. Detta för att kunna separera vår del av huset från uthyrda rum och gemensamma ytor på nedre plan. Dessa väggar behöver inte vara inbrottssäkra, bara ge lite avskildhet. Kan rivas i framtiden om man vill öppna upp ännu mer.
* Dörren till det östraste/högraste sovrummet behöver flyttas och vägg byggas om.
* Vi river väggen mellan norra barnsovrummet och köket och bygger upp den 4 dm längre västerut för att minska köket och förstora barnrummet, samt för att få en rejälare och ljudisolerad vägg.
* Köket öppnas upp mot vardagsrum, som vi beskrev i tidigare inlägg. Det kan bli en jättebra kombination av öppenhet och avskildhet.
* Nya håltagningar behövs i denna plan på tre ställen på övervåningen: ett nytt fönster där vi vill ha vårt matbord, ett fönster vid trappans vilplan, samt ett skjutdörrsparti på västra gaveln mot tomtens finaste uteplats.

[bild] [bild]
[bild] [bild]
Ser jättebra ut! Någon möjlighet att ge inneboende egen ingång? Alternativt ge er en egen entré när man väl kommit in i hallen?
 
Det inre sovrummet i suterrängvåningen verkar bara ha ett "källarfönster", inte ett normalstort fönster. Ett sovrum måste ha en alternativ utrymningsväg, så frågan är om man kan ändra fönstret för att möjliggöra utrymning via det.
 
1 16386 skrev:
Ett sovrum måste ha en alternativ utrymningsväg
Stämmer det verkligen? Jag har läst på om utrymningsvägar och hittar inte någon sådan regel. Bara att bostaden måste ha två utrymningsvägar och det har vi ju redan. På nedre plan via entrédörr + via garage + fönster, och sedan flera terrassdörrar på övre plan.
 
F Frelli2 skrev:
Stämmer det verkligen? Jag har läst på om utrymningsvägar och hittar inte någon sådan regel. Bara att bostaden måste ha två utrymningsvägar och det har vi ju redan. På nedre plan via entrédörr + via garage + fönster, och sedan flera terrassdörrar på övre plan.
De flesta villor i två plan har ju inte utrymningsväg från sovrum på övervåningen. För rätt många vuxna skulle ju ha problem att ta sig upp och ur ett traditionellt tvåluftsfönster.
 
BirgitS
Okarlsson Okarlsson skrev:
De flesta villor i två plan har ju inte utrymningsväg från sovrum på övervåningen. För rätt många vuxna skulle ju ha problem att ta sig upp och ur ett traditionellt tvåluftsfönster.
En utrymningsväg kan också vara en väg för räddningstjänsten att ta sig in vid en brand för att rädda någon som håller på att brinna inne och de har nog inga problem med att bryta sönder ett fönster för att ta sig in om det behövs. Så det är normalt att det finns nödutgångar genom fönstren på övre plan.

Det kan ju vara bra att höra med lokal räddningstjänst vad de anser att kraven är.
 
engs
F Frelli2 skrev:
Är detta en så dålig kvalitet att det vore rimligt att riva typ alla och bygga nya, även om man vill ha väggar på samma ställe? Eller är det bättre att bevara de väggstumpar vi kan? Vi vill ju ha väggar som det går att sätta upp hyllor på och som har någon mån av ljudisolering.
Angående ljudisolering, kanske bara jag som är pryd men ha hyresgäster under föräldrasovrummet, är det helt lyckat?
 
engs engs skrev:
Angående ljudisolering, kanske bara jag som är pryd men ha hyresgäster under föräldrasovrummet, är det helt lyckat?
De delar ju hall, så lär ju vara rätt intimt ändå med uppvak vid sen hemkomst osv.
 
Finns det möjlighet att stänga och låsa en dörr så att hyresgästerna inte kan ta sig in i er del av huset? Viktigt av både integritets- och försäkringsskäl. (Det ser ut att finnas en dörr ovanför trappan? Jag skulle spontant helle ha den nedanför trappan för att slippa stå och fippla med nycklar högst upp i trappan, i synnerhet som det sannolikt ofta sker med balanserande av matkassar.)
 
  • Gilla
Okarlsson
  • Laddar…
F Frelli2 skrev:
Stämmer det verkligen? Jag har läst på om utrymningsvägar och hittar inte någon sådan regel. Bara att bostaden måste ha två utrymningsvägar och det har vi ju redan. På nedre plan via entrédörr + via garage + fönster, och sedan flera terrassdörrar på övre plan.
Du verkar ju ta säkerhet vad gäller trappan på allvar, så då trodde jag att du också skulle tycka att din inneboende ska kunna rädda sig ifall det brinner i hallen.
 
1 16386 skrev:
Du verkar ju ta säkerhet vad gäller trappan på allvar, så då trodde jag att du också skulle tycka att din inneboende ska kunna rädda sig ifall det brinner i hallen.
Det vore intressant att få en förklaring från TS till detta med säkerhet och trappor. Är detta en stor fara? Antar att kostnaden att göra om trappan uppgår till flera hundra tusen kronor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.