Jag testade min första idé. Troligen finns det andra och smartare sätt, men det här fick de funktioner jag eftersökte och är smidigt att använda. Inte lika smidigt att ställa undan, men det är svårt att komma ifrån.

Nu har jag en bordsfräs som är stadig, stark, går att finjustera åt alla håll och där jag kan flytta bak anhållet så att det går att fräsa spår. Som bonus sitter den främre delen av skivan på släden. Spånsugen tar både uppe och nere och är väldigt effektiv.

FELDER snickerimaskin, cirkelsåg, verkstad, svart bord, inställningsguide, spånsugaranslutning, gröna och röda detaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Verktygsställ för bearbetning med skenor, klämmor och justerbara komponenter på arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bordsfräs i en träbearbetningsverkstad med dammutsug och inställbara styrningar på ett arbetsbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Några modifieringar och lärdomar. För att ha vettig användning av bygget bytte jag ut skenorna med t-spår till längre, men borde kanske tagit i lite till. De där små åkdonen i aluminium som löper i spåren finns det både dåliga och bra. De som följde med var bedrövliga, vassa och med kass passform, så de kärvade och trilskades. In med ett par andra som låg och skräpade och nu löper allt smidigt.

Jag valde att använda 16 mm spån med melaminyta. Det hade varit bättre med något hållbarare, mindre smuligt och kanske lite tjockare. Jag valde spån för att den är stendöd, men eftersom jag har en ram i ek runt skivans undertill (främst för att den alltid ska hamna på rätt plats) så är den nog formstabil även om den varit i t ex plywood. @stigen tipsade om fräsförlängare och med en sån kan jag ha en tjockare skiva. Fast då blir den tyngre...

Nu kommer jag använda den som den är ett tag och så får jag se om den behöver förbättras. Som den är nu har den funktionen jag eftersökte och anhållet är (efter lite fix) lika bra som det står i annonsen.
 
  • Gilla
Ola C och 1 till
  • Laddar…
Ser väldigt bra ut!
Stabilare fräsbord lär du inte kunna bygga själv! 👍
 
  • Gilla
Hep
  • Laddar…
Hej Hep
Ser bra ut fundera om och kolla om fräsens lager klarar högre varvtal isåfall så kan du komplettera med en frekvensare så du kan få upp varvtalet på din fräs så blir detta en riktigt bra lösning.
Mvh
Jonas
 
  • Gilla
Hep och 1 till
  • Laddar…
S sweden skrev:
Hej Hep
Ser bra ut fundera om och kolla om fräsens lager klarar högre varvtal isåfall så kan du komplettera med en frekvensare så du kan få upp varvtalet på din fräs så blir detta en riktigt bra lösning.
Mvh
Jonas
Låter lite läskigt. Frågan är hur jag kollar det. Nu är inte Felder amerikaner, men är inte svaret på frågan ”tycker ni det låter som en bra idé att trimma er maskin till högre hastighet än ni gjort” rätt givet?
 
Min första tanke är matningshastigheten.
Om du matar ämnet långsammare lär väl det kompensera skärhastigheten. Du lär ju inte fräsa några större volymer av olika profiler.
Det är ju ändå en ganska stor skillnad på diametern om man jämför ett stort fräsverktyg och en skaftfräs.
Jag hade testat utrustning som du har idag.
Fräs några olika profiler och kolla resultatet.
Är du nöjd med resultatet så är ju frågan löst.
Jag ser fram emot din utvärdering!

Dag
 
Hej
När jag använder toppspindeln i min fräs med liten diameter på verktyget typ 8-10 mm så brukar jag inte vara överdrivet nöjd.
Jag har en skaftfräs med vändskär diameter 40 mm med ett kullager så jag kan mallfräsa som går hyfsat bra i medträ.
Matar jag lite fortare så blir det urslag direkt.
Mvh
Jonas
 
  • Gilla
Hep och 1 till
  • Laddar…
Jag förstår absolut utmaningen med för lågt varvtal. Eller skärhastighet är väl mer rätt då det är kombination av diameter och varvtal som betyder något. Jag får testa mig fram till vad som funkar och inte. Blir det urslag eller luddiga kanter får jag använda det som ett facit på var gränsen går. En del handlar om att tänka tvärtom mot när jag använder min lilla kantfräs. Där är det bättre med små frässtål för att det inte ska svikta, vobbla eller plåga fräsen. Nu får jag väl istället alltid använda det största stålet som passar fräsningen. Risken att spindeln skulle svikta eller motorn på 4 kW inte skulle orka är nog försumbar.

Anledningen till att jag satte igång det här var för att fräsa notspår och liknande som inte gick med det vanliga anhållet, och vid den typen av fräsningar brukar det gå att få till ok resultat genom att mata långsammare. Jag har inte tänkt fräsa några dekorativa profiler eller kopieringar med den här uppsättningen. Tar jag bort spånskivan så har jag ju min ”riktiga” fräs där under och den är ju fantastisk för den typen av fräsningar.
 
  • Gilla
sweden och 1 till
  • Laddar…
Använt den här ett tag nu och kan bedöma den lite bättre. Bökig att ställa undan, men annars är jag fortfarande nöjd. 15 (eller 16) 000 varv är för lite för små stål där ytan kommer synas. Från 19 mm har jag fått felfria resultat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.