Lazze skrev:
Hej

Varför följer du inte med hundägaren hem ock kissar själv på deras stolpe ?  ;)   Dom kan ju inte klaga direkt urin som urin ................
Tyvär så är det skillnad på Urin Och Urin (konstigt nog)
Om det är en människa så kan man bli anmäld för förargelseväckande beteende.
Konstigt men sant, men paragrafen är väl ursprungligen skriven för att förhindra pissande fyllon i gathörnen i Stan.
 
Annars kan man testa min beprövade metod. Dock fungerar den bara på lösa hundar, vilket iofs är vanligt. Jag lät den lösa hunden komma in i huset och lät den stanna där. Sedan tillbringade jag resten av dagen med att titta på hundägaren som efter en lååång stund var ute och letade efter sin hund. Framåt kvällen kom de och ringde på och frågade om jag sett deras hund.
- Javisst, sade jag. Han är är inne!
Till saken hör att en löspringade, okopplat hund av greyhound-typ inte är så kul att möta när de kommer i 70 knyck mot en. Det slapp jag i fortsättningen!

(När min andre grannes häst var lös på min tomt så var jag dock vänlig och släppte inte in den i huset! :p . Inga regler utan undantag. ::) )
 
En gång när jag var ute och cyklade med min systers lilla hund så tvärnitar jycken och sätter sig i bajsställning i farten och bli på det sättet släpad typ fem meter samtidigt som den bajsar friskt. Fanns ingen chans att bromsa cykeln snabbare eftersom jag hade fullt upp att styra med hunden bunden runt ena handen.

Lite pinsamt med ett "S-format" flytande bajsstråk på cykelbanan, och jag erkänner att jag inte försökte krafsa in det i en bajspåse.

För djurvänner kan jag säga att hunden inte tog skada av att bli släpad. Bajset fungerade förmodligen på ett smörjande sätt så att han gled med ett minimum av friktion.

Hunden var avgjort gladare efter bajsningen än före och under.

Men vad svårt det kan vara att tvätta en hund i baken förresten. Hur jag än spolade så luktade det apa. Ja, hela duschen luktade tungt illa en god tid efter. >:(
 
Det finns människor som har alldeles för lite respekt för andras saker, de tar ingen hänsyn till andras saker.

Det finns sätt, vissa bra och andra mindre lämpliga att ta till.

En hagelbössa är bra när man ser hunden skita eller pinka på ens "ägor". Nej, jag menar inte att man ska skjuta hundskrället även om man ibland skulle vilja. Jag menar bara att bränna av en salva upp i luften. Så kallad negativ förstärkning för hunden. Om man gör så det känns otrevligt för hunden att pinka på ens staket, buske eller gräsmatta så kommer den naturligt välja att INTE göra det just där.

Man kan också prata med hundens om hur han skulle uppfatta det om någon ellen något pinkade på hans brevlådsstolpe. Hjälper inte det kan man om man har mod nog föja efter ägaren och sedan pissa ner hans brevlåda.

Vilka metoder man än väljer ska man ha klart för sig att man kan göra nästan vad som helst på sin egen tomt (om man håller sig något sånär laglig). Människor och djur som befinner sig där får skylla sig själva.

/R
 
Robert_Maria skrev:
Vilka metoder man än väljer ska man ha klart för sig att man kan göra nästan vad som helst på sin egen tomt (om man håller sig något sånär laglig). Människor och djur som befinner sig där får skylla sig själva.

/R
Så är det inte.
 
Nä, så är det absolut inte.

Man har faktiskt ett utökat ansvar för sin tomt. Ex.vis

Pool: Du måste ha skydd för att undvika att någon ramlar i, trots att det är din pool och andra inte har där att göra.

Snöskottning. Du har ett ansvar för underhålla tomten så ingen blir skadad vid t ex snö.

El, sotarstege, mm, mm, mm.....

Det finns massor av exempel.

Det är också så att nödvärnsrätten är begränsad. (vilken jag tror Du syftar på) Du får använda så mkt våld som krävs för att oskadliggöra en inkräktare. Vid risk för ditt liv (dit räknas inte pissande hundar... ;-) får Du skydda Dig och Din familj för att oskadliggöra en inkräktare. (Skjut ett skott, inte 25, för att oskadliggöra) :)

Jakträtten på en villatomt kan Du inte heller göra gällande.

Om en hund anfaller t ex Din hund, dina barn eller motsvarande har Du laglig rätt att ta den anfallande hunden av daga. (Nödvärn.)

Om en person anfaller Dina barn eller motsvarande har Du laglig rätt att använda minimalt med våld för att reda ut situationen. (Tillbaka till 1 mot 25 skott.)

Vill också påminna om att, OM Du nu går till överdrift, så blir det troligen ett av dom mest dyra felen Du någonsin gjort ekonomiskt.

Det enklaste för att lösa det här är att sätt upp en skylt och säg till hundägare. Säg till dom trevligt om dom bara gå förbi, bli förbannad om Du ser dom rasta hunden på/mot Din tomt.

Det har hänt mig och jag har en hyffsat stor 85 kilos hund!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.