J jonaserik skrev:
Tillägg, eftersom det är gjutjärn under gplvet så är det säkert en renslucka vid golvet på ett röret som kommer uppifrån. Och där går att rensa genom och ut
Tack för info!

Är inte så insatt i det här med vatten och avlopp..

Rummet intill garaget har en till golvbrunn i gjutjärn och i det rummet finns en renslucka i golvet under en lucka. (Ser rätt så schysst ut så jag misstänker att det är bytt inna jag köpte huset).

Är det möjligt att spygatten som är utomhus är kopplad med avloppet som går inne i huset?

Jag har planerat in ett byte utav brunnen som är utomhus till en sån avlång modell med typ galler, går det ens?

Jag har alltid trott att spygatten har vart kopplad ut från huset och inte in i huset som det verkar vara, eller är jag helt ute och cyklar?
 
A Ackeobd skrev:
Rummet intill garaget har en till golvbrunn i gjutjärn och i det rummet finns en renslucka i golvet under en lucka. (Ser rätt så schysst ut så jag misstänker att det är bytt inna jag köpte huset).
Hur ser det ut om du öppnar rensluckan? Om du ritar upp en enkel bild med brunnarna, rensluckan och det du vet om avloppet kanske du kan få några bra ideer här på hur det är kopplat.
 
T
Ser likadant ut som i vårt förra hus från 60-talet.
Om det är samma så är spygatten (brunnen utanför garaget) kopplad direkt till brunnen inne i garaget, som sedan i sin tur är kopplad till avloppsstammen ut ur huset via en rensbrunn.
Så kort sagt ja allt vatten från brunnen utomhus leds först in i huset innan det går ut i avloppet, inte kopplat till nått dagvattensystem.
Se till att rensa spygatten och brunnen och spola rent rören, och ha en lövsil på spygatten så den inte kloggar igen med löv och annat skit.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.