Barnrikehuset skrev:
Dom är två vuxna och tre barn.

Ska dom ta med sig två kompisar, hund och dubbelvagn till fjällen funkar det inte. Men jag tror en hund ryms fint i en Sharan med 7 säten uppe.
En kompis borde gå bra, om man hänger på en liten kåpvagn för bagaget och tar skidorna i en takbox.
 
VW-buss säger jag. Komfortabel och praktisk.
Jag ångrar inte en sekund att jag valde det istället för de andra något mindre bilar jag tittade på.
 
EFtersom vi har lite hundplaner har jag under året tittat på hur mycket packning vi har med oss i olika sammanhang. 2+2 är vi idag. Med hundbur i halva bagaget i vår xc70 är det verkligen på gränsen vid flera resor (tex mot fjällen). Tex en sharan har större bagage när den är femsitsig (cirka 250 liter mer tror jag 800 vs 550) men om man dessutom ska ha med en barnvagn så är det ju helt kört.
 
KristinaRT
De flesta barnvagnar är hopfällbara - hur stora de blir när man fäller ihop dem beror på modell, men med tanke på utrymmet i en Sharan är det inget som helst problem.

Som sagt, har personligen sett tvilllingvagn (modell äldre), tre barn och hund i bur i en Sharan och det gick utmärkt....
 
Lutte skrev:
Känner 2st som har Fiat freemont och dom är nöjda med sina sånär som en fick klarlacksläpp på huven.

Den ena kör dieseln och den andra med stora pentastar sexan
Om han som fick klarlacksläpp bor i Linköping så har jag kanske en förklaring.....
Hamnade nämligen bakom en sån bil i tvättkön till en sån där självtvättsstation och han körde över hela bilen med högtryckstvätten på ca 5 cm avstånd. :)

Ursäkta för OT.
 
Ja, i vår v70n körde man in Brio-tvillingvagnen och sen fick man packa under och över den, var i princip lika stor som bagaget. Sharanen med säten i mellersta raden framskjutna känns rejält mycket större men hade aldrig bilarna sida vid sida.

Vi tittade dessutom på Multivan då, men situationen var nästan detsamma, man körde in tvillingvagnen men sen var det fullt. Det gick inte att köra in vagnen och ha 8 platser. Fast nu när jag tänker det hade nog Multivanen bara två säten i mittenraden och en soffa bak, dvs man var tvungen att ha soffan alltid. Och den soffan var i eller ur, ingen smidigare lösning ifall man spontant får med sig en bonusunge. Kanska man kan ha soffan i mittenraden?
 
KristinaRT
Barnrikehuset skrev:
Ja, i vår v70n körde man in Brio-tvillingvagnen och sen fick man packa under och över den, var i princip lika stor som bagaget. Sharanen med säten i mellersta raden framskjutna känns rejält mycket större men hade aldrig bilarna sida vid sida.

Vi tittade dessutom på Multivan då, men situationen var nästan detsamma, man körde in tvillingvagnen men sen var det fullt. Det gick inte att köra in vagnen och ha 8 platser. Fast nu när jag tänker det hade nog Multivanen bara två säten i mittenraden och en soffa bak, dvs man var tvungen att ha soffan alltid. Och den soffan var i eller ur, ingen smidigare lösning ifall man spontant får med sig en bonusunge. Kanska man kan ha soffan i mittenraden?
Varför köra in den? Gick den inte att fälla ihop???
 
KristinaRT skrev:
Varför köra in den? Gick den inte att fälla ihop???
Ja alltså man körde in den ihopfälld. Den blev bara plattare. Rymdes tyvärr inte uppfälld då handtaget tog i taket.
 
Kör själv Sharan och vi är 2 vuxna och tvillingar på 5år och en på 9år. Tvillingvagn och full packning har inte varit ngt problem och som ngn annat skrivit innan så är det 3 identiska säten i baksäten och ryggräddande skjutdörrar. 2 extrasäten längst bak som alltid är med, inte supermycket plats där men för vuxna så går det om det inte är för långa resor!
 
Renault Grand Espace borde klara det mesta, eller en Toyota Previa. (y)
 
Har samma problem själv, har 3 barn och ett fjärde påväg. Har just nu en Sharan, men den kommer att bli ganska liten nu när jag alltid måste ha en stol uppfälld längst bak.

Har tittat lite på en Lång Caravelle, den verkar kunna täcka mina behov. Sen är bara problemet att den ska passa för plånboken också!
 
ichgary skrev:
Har samma problem själv, har 3 barn och ett fjärde påväg. Har just nu en Sharan, men den kommer att bli ganska liten nu när jag alltid måste ha en stol uppfälld längst bak.

Har tittat lite på en Lång Caravelle, den verkar kunna täcka mina behov. Sen är bara problemet att den ska passa för plånboken också!
Vi åkte till fjällen med fyra barn i vår sharan. Hade varit tufft utan takbox, men med var det lugnt. Då hade vi i och för sig ingen vagn med.
 
Barnrikehuset skrev:
Vi åkte till fjällen med fyra barn i vår sharan. Hade varit tufft utan takbox, men med var det lugnt. Då hade vi i och för sig ingen vagn med.
Beror väl på lite hur livet i allmänt fungerar, vi vill gärna ha med hela familjen när vi åker och handlar tex, men prutar man bort det och jag handlar själv så skulle det ju bli lite enklare. Fast när det kommer till semester så får man tänka till, har redan nu takbox -och skulle inte kunna leva utan den..

Min fru har inget körkort, så vi har bara en bil. Och utrymme kan man inte få för mycket utav, förutom om man ska parkera! :p
 
Mycket nöjd med vår nya Sharan. Tre barn, så vi kör alla barn i vanliga baksätet. Väldigt skönt med stort bagageutrymme som kan konverteras till extra säten för kompisar och släktingar på besök... A4 kombi var för liten, Sharan känns rymlig och stor.
 
Var precis och köpte 24 säckar grovbetong. Med mittenraden uppe (men framskjuten) körde dom bara in en EU-pall i bagaget på vår nya Sharan. Inte jättemycket marginaler men det gick utan problem.

Hade dock inga barn i bilen (hade känts farligt vid eventuell krock), bara betongen vägde 600kg.
 
  • Gilla
osiris
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.