Status
Tråden går ej att kommentera.
Tjaa. det är ju inget hus för den som vill flytta in med familjen lagom till skolstart efter sommaren.

Men jag ser fortfarande inte något att bli upprörd över i hur mäklaren presenterar objekten. Och som sagt, med det man ser direkt på första bilden så kan man ju förvänta sig ungefär vad som helst i hela huset.

Att de brutit upp golven var kanske lite överraskande, men en klar fördel. Då går det betydligt enklare att avgöra vilket skick den bärande stommen har.
 
Moving
Odjuret skrev:
Varför är det viktiga radon? Det finns viktigare saker i båda husen att fundera på. i -70 tals huset så är problemet fukt i källaren. Fukten och eventuellt mögel känns isf farligare än radon...
Sedan så är det annonser de ska sälja inte skriver mäklaren "stora radon problem"
Fukten brukar säljbes. visa, radon är något man gärna gömmer. Man ska självfallet skriva vad huset är byggt av, ventilation och kända radonmätningar, det får inte döljas så det blir dolda fel.
 
Moving
hempularen skrev:
Tjaa. det är ju inget hus för den som vill flytta in med familjen lagom till skolstart efter sommaren.

Men jag ser fortfarande inte något att bli upprörd över i hur mäklaren presenterar objekten. Och som sagt, med det man ser direkt på första bilden så kan man ju förvänta sig ungefär vad som helst i hela huset.

Att de brutit upp golven var kanske lite överraskande, men en klar fördel. Då går det betydligt enklare att avgöra vilket skick den bärande stommen har.
Klart objekt för en hempulare som kan göra några mille i värdeökning, men något svårbesiktat kanske utan golv och få med familjen som optimister.
Byggmästarobjekt.
 
Moving
etnica skrev:
Det finns alltså folk som är villiga att betala 7 miljoner för det där huset+tomt i kungsängen? Tydligen populärt att bo i Kungsängen, nya Lidingö?

Förmodligen för ung(~40) för att uppskatta det där huset.
Priserna skenar, förra med innepool gick för 8,1 då de begärt 6,9 nära Huddinge C
 
O
Moving skrev:
Fukten brukar säljbes. visa, radon är något man gärna gömmer. Man ska självfallet skriva vad huset är byggt av, ventilation och kända radonmätningar, det får inte döljas så det blir dolda fel.
Det är många som inte mäter radonhalten i sitt hus. Så det handlar inte om att dölja. Korttidsmätningar ger inte så mycket. Ventilation eller brist på ventilation är väldigt svårt att dölja... Jag vet inte vad du vill komma fram till, men varken ventilation eller om jag minns rätt radon är väldigt svåra att få till dolt fel. Att mäklaren missar att skriva vissa saker innebär inte att det blir ett dolt fel. Om man inte skriver om ventilation eller radon, kan man helt klart misstänka att det inte är någon ventilation att tala om, klassiska självdrag... När vi kommer till att man inte skriver om eventuell radon beror det på att någon mätning inte har gjorts. Om dessa uppgifter är så viktiga för dig så föreslår jag att du kontaktar mäklaren direkt!
Förvisso så när det gäller herrgården så är garanterat radon ditt minsta problem....:) Ventilation är golvdrag i vissa rum. Troligtvis är ventilationen väldigt bra i det huset. Med golvdrag och bra ventilation kring fönster
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
O
Moving skrev:
Klart objekt för en hempulare som kan göra några mille i värdeökning, men något svårbesiktat kanske utan golv och få med familjen som optimister.
Byggmästarobjekt.
Egentligen ganska onödig att besiktiga... Allt behöver göras om...
 
Moving
Odjuret skrev:
Egentligen ganska onödig att besiktiga... Allt behöver göras om...
Kanske inget att ta familjen till för ett godkännande.
 
Moving
Odjuret skrev:
Det är många som inte mäter radonhalten i sitt hus. Så det handlar inte om att dölja. Korttidsmätningar ger inte så mycket. Ventilation eller brist på ventilation är väldigt svårt att dölja... Jag vet inte vad du vill komma fram till, men varken ventilation eller om jag minns rätt radon är väldigt svåra att få till dolt fel. Att mäklaren missar att skriva vissa saker innebär inte att det blir ett dolt fel. Om man inte skriver om ventilation eller radon, kan man helt klart misstänka att det inte är någon ventilation att tala om, klassiska självdrag... När vi kommer till att man inte skriver om eventuell radon beror det på att någon mätning inte har gjorts. Om dessa uppgifter är så viktiga för dig så föreslår jag att du kontaktar mäklaren direkt!
Förvisso så när det gäller herrgården så är garanterat radon ditt minsta problem....:) Ventilation är golvdrag i vissa rum. Troligtvis är ventilationen väldigt bra i det huset. Med golvdrag och bra ventilation kring fönster
Som jag citerade tidigare från mäklaren
Det finns radon protokoll och det ska vara under gräns värdet.
Ska be säljaren leta fram det till på söndag.
Vi har sett på massvis med radonhus och man ska kunna begära att mäklaren direkt berättar vad han vet utan att vara en girig bedragare.
Radon döljs ofta med en FTX och brukligt är att visa upp typ av ventilation.
Att man visar vad husets stomme består av är en självklarhet.
 
När jag kollade bilderna så slogs jag av att poolen var tom och rengjord - undrar vilken ventilation som finns för att hålla luftfuktigheten i schack när där den är vattenfylld, det brukar bli bra med fukt i luften med en inomhuspool.
 
Moving
NetNut skrev:
När jag kollade bilderna så slogs jag av att poolen var tom och rengjord - undrar vilken ventilation som finns för att hålla luftfuktigheten i schack när där den är vattenfylld, det brukar bli bra med fukt i luften med en inomhuspool.
Tänkte inte just på det som är så vanligt med defekta pooler, när man säljer brukar det vara med vatten i. Täcks dom över ska det inte bli så fuktigt och alla ska ha 1-2 avfuktare.

Jag ser mer på sånt som är dyrt eller omöjligt att fixa, men detta ligger för långt ut.
 
O
Så ftx finns för att dölja radon? Jag trädde den fanns för att ge bättre inomhus klimat samt åtgärda eventuella radon problem. Men om du ser det som att man döljer radonet bör du hitta ett hus som inte någon radon alls. Men varför denna rädsla för radon?
Varför är det fel att mäklaren visar radon protokoll på visningen? Huvudsaken att han visar det om det finns. Om det görs i annonsen eller på visningen? Fanns besiktningen med på annonsen?

Det är annars något som irriterar mig mer.

Förresten kolla med kommunen hur det ser ut med Mark radon. Höga halter gör att du inte bör gå utanför ytterdörren vissa dagar
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Det som visas på Hemnet är marknadsföring för att locka ev. köpare till visning.
Som köpare har man ansvar att ställa frågor om det saknas info som man anser är viktigt och blir man inte nöjd med de svar man får ska man avstå från köp eller själv säkerställa kontroll/besiktning. En mäklare ska beskriva utifrån vad man känner till och den information man får av säljaren, på motsvarande ska mäklaren informera köparen.
Och du som köpare kanske du skulle avstå från ett besök med för mycket förhandsinfo, men får du se det på plats upptäcka att det är dit drömhus och då kan acceptera vissa problem/felaktigheter som du får åtgärda själv.
Man köper inget på Hemnet utan söker efter det som skulle kunna vara av intresse, dvs en annonssida.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Jag är inte riktigt med på att radonhalten "döljs av ftx". Att sätta in bättre ventilation är ju en standardåtgärd för att få ned radonhalten i byggnader med lite för hög radonhalt. Det är inte att dölja. Att dölja skulle kunna vara om man sätter in ngn mastodontfläkt som får gå under den tid man mäter radon. Och sedan tas bort.

Att påstå att ftx döljer radon, är som att säga att dränering döljer fuktproblem.
 
  • Gilla
Klabbarparn och 2 till
  • Laddar…
hempularen skrev:
...
Att påstå att ftx döljer radon, är som att säga att dränering döljer fuktproblem.
:D
Den jämförelsen var bra ! :)

Rent generellt är det ju förstås så att man i en annons framställer ett objekt positivt, sen finns det alltid grader.
Sålänge mäklaren/säljaren inte ljuger så ser jag inte ritkigt problemet. Man skall ju ändå som köpare se till att besiktiga sitt blivande hus ordentligt, gäller även om det gjorts en säljbesiktning. Och man bör ju anpassa sina bud efter hur mkt man tycker huset är värt.

Sen kan det absolut vara ett problem i dagens läge med uppressade priser och snabba affärer i storstadsområdena att vara en kritisk köpare - men det är rätt svårt att komma ifrån tror jag om vi inte ser till att utbudet blir bättre (genom bla att bygga mkt)

/K

/K
 
Jag sällar mig till kören som inte förstår vad det egentligen är du klagar på? Jag ser ingen skönmålning av objekten?

Sedan undrar jag hur du har fog för att påstå att husen är lika stora? Herrgården har 100 kvm större boyta, 100 kvm ger utan problem 8 sovrum med bra yta, om man så vill. Du kan inte utan vidare slå ihop bo- och biyta som säga att de är lika stora, villan har ju poolrum, stora källarutrymmen och garage, vilket herrgården inte har.

Vad du menar med "knaggligt golv i vardagsrummet" är än mer obegripligt? Jag ser inget golv alls? tror du på något vi att mäklaren försöker dölja att det påbörjats renovering och att de försöker inbilla köparna att det uppbrutna golvet är ett "rustikt stengolv" och inflyttningsklart? Eller hur tänker du?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.