R
Nu har jag funderat vidare, jag tror helt enkelt att jag gjuter egna plintar faktiskt. Då kan jag gjuta in kabelrör på ett snyggt sätt också. Min tanke är att redan nu i närtid skaffa gjutrör och betong och stå i garaget och gjuta. Måste bara ha något som jag kan täta i änden av gjutröret så inte betongen rinner åt alla håll. Sen ställer jag foten på röret när betongen fortfarande inte torkat helt och sticker då ner gängade stänger i hålen så att de kommer på rätt plats direkt.
 
R
Jag funderade på följande. Om man gjuter en plint vars överdel består av impregnerat virke för att dra fast själva stolplyktan i. Stavarna som håller samman virket och plinten görs när man gjuter plinten (stavarna gjuts fast).

Se bild: plint.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Låter inte alls som nån bra idé att ta med trä i den ekvationen.
 
R
Inte impregnerat trä? Min tanke var att då kan man byta träklossen när man tex vill byta till en annan stolpe eller liknande. En kloss håller väl ca 5 år när den står fuktig?
 
Redigerat:
Korvgubbe
Jag tycker det låter som en ganska dålig idé faktiskt. Man skapar fler problem än man löser, hur ofta vill man byta stolpar egentligen?
 
Med tanke på hur mycket tanke du lagt ner hittills tror jag likt någon tidigare påpekat att du skulle spara mycket på att bara köpa färdiga fundament. Här gäller det dock att hitta en variant som passar bra just till dina stolpar

Ett vanligt 60-fundament (till vägskyltar) kostar runt 100kr+moms. Det finns insatser med en platta som du bara sticker ner i. Där kan du borra nya hål om så önskas. Dessutom färdiga hål och genomgångar för kablar så du kan dra dem snyggt och proffsigt.

Då behöver du endast:
Gräva
Borra
Skruva

klart! :)

Sen beror det ju givetvis på hur man värderar sin egen tid.
 
Om du istället för att fundera så mycket hade grävt en grop, hällat i betong och tryckt ned skruvarna som följer med stolpen så hade du varit klar redan ;)
 
  • Haha
RSRC
  • Laddar…
Att fundera länge och väl är en viktig del i en hempulares kreativa process och ska inte underskattas.
:)
 
  • Gilla
  • Haha
RSRC och 3 till
  • Laddar…
Jo, vi brukar ju teoretisera rätt friskt här :)
 
  • Gilla
RSRC
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.