Inte blivit så mycket panel de senaste två dagarna.
Träpanel för byggprojekt halvt uppsatt på isolerad vägg med reglar och vindskyddsfilm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Byggarbetsplats med halvfärdig träpanelvägg, ställningar och isoleringsmaterial synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Byggarbetsplats med ställningar, nylagd träpanel och isolering på vägg under konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men vi har pratat med elektriker och börjat planera el-installationen. Fått ett 3-fas uttag installerat och gått upp i storlek på huvudsäkringar från 16 A till 25 A. Vi planerar att hyra en tillfällig byggpanna för att driva golvvärmen och behöver kunna ta ut ganska mycket mer ström än vi klarat av hittills.

Har även varit och beställt och hämtat plåt till hörnfönsterna.
Svartmålade plåtprofiler på betonggolv i en byggarbetsplats med trästomme och råspontklädda väggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har haft turen att hitta en väldigt bra plåtslagare som gärna ger tips på hur vi bör göra och kommer med bra input. Åker dit med lite skisser och mått, sen hämtar jag plåt dagen efter :ok:. Han ska även få tillverka all kröningsplåt till taket. Allt i rätt längd och färdiga hörn så jag kan montera det lätt själv :D

Stolparna vid hörnfönsterna ska kläs med 3 cm frigolit och sen täcker en plåt hela hörnet enligt nedan. Plåtis fixade även lite L-formad plåt som jag först skruvar fast i stolpen och sen nitar fast själva hörnplåten i, så det inte blir några synliga infästningar. Svårt att förklara exakt, bilder kommer sen.
Närbild på L-formad plåt fäst vid ett hörnfönster, med frigolit som isolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Även köpt läkt till innertaken.
Trailer lastad med virke och byggmaterial, med en katt framför på en grusuppfart.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Morgonskiftet och 4 till
  • Laddar…
Kommer bli riktigt bra! (y):D

Nu säger dom att kylan är på ingång snart, hoppas ni hinner färdigt med utsidan innan det blir för kallt och snön faller. Inte lika roligt att vara på utsidan o jobba då! :/

Plåtis som du är nöjd med, befinner han sig i Floda? Har själv lite plåtarbeten jag behöver få gjort. Tipsa mig gärna om han finns i närheten! :) Alltid bra att nyttja lokala kunskaper om sådana finns.
 
C crazytok skrev:
Kommer bli riktigt bra! (y):D

Nu säger dom att kylan är på ingång snart, hoppas ni hinner färdigt med utsidan innan det blir för kallt och snön faller. Inte lika roligt att vara på utsidan o jobba då! :/

Plåtis som du är nöjd med, befinner han sig i Floda? Har själv lite plåtarbeten jag behöver få gjort. Tipsa mig gärna om han finns i närheten! :) Alltid bra att nyttja lokala kunskaper om sådana finns.
Jo, vi satsar hårt på att bli klara nästa vecka! Så nu ska jag ut och montera plåtar :)

Plåtis finns nästan i Floda. Lerums Bleck och Plåt i Stenkullen.
 
  • Gilla
crazytok
  • Laddar…
Första hörnplåten uppe :D. Först frigolit, fog i anslutningslisten, på med plåt och skruva fast. Lyckades skruva i hörnet längst inne vid fönstret. Så behöver inte de extra plåtbitarna vi tänkte skruva dit först och sen nita fast den synliga plåten. Vi hade behövt lyfta bort flera glaskassetter för att komma åt och nita, så den här metoden gick betydligt snabbare.
Installation av hörnplåt vid fönster med isolering och avloppsluftning synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Första hörnplåten monterad på frigolit vid ett fönster med skruv synlig i hörnet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyinstallerad hörnplåt vid fönster med frigolit och anslutningslist på ett bygge.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyinstallerad hörnplåt på husfasad nära ett fönster med byggställning och verktyg synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyinstallerad hörnplåt vid fönster på en husgrund med synlig frigolit och träpanel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Installation av hörnplåt nära fönster på ett byggprojekt med stående stolpe och isolering synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av en svart hörnplåt med skruv fäst mot grönt frigolit vid en anslutningslist.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har även fått avloppsluftning på plats, så taket är redo för ytpapp nästa vecka.
Hand i skyddshandske monterar svart hörnplåt på tak vid avloppsluftning, med fastskruvat ytskikt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Avloppsluftningsrör installerat i taket av ett pågående byggprojekt med synliga träbjälkar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyinstallerad avloppsluftning med hörnplåt och fog på ett plantak, bredvid en öppnad hink med tätningsmedel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tak med avloppsluftning monterad och förseglad, redo för ytpapp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Solskensbyggare och 7 till
  • Laddar…
Imorgon läggs ytpappen. I eftermiddags kom firman som ska göra jobbet ut med själva pappen, 20 rullar. Eftersom vi har ett partytält med panel uppsatt så blir det knöligt att komma fram med kranbil nu. Så jag sa att jag bär upp pappen själv, kan ju inte vara så jobbigt... MEN efter att ha burit ett par rullar så ångrade jag mig :sweat:. En rulle vägde ganska mycket mer än de rullar takpapp jag hanterat tidigare. Fick dela upp bärandet lite och ta av mig mer och mer o mer kläder :p, men tillslut kom de upp :strong:, precis innan solen försvann helt.
20 rullar tjärpapp vid ett vitt partytält på grusunderlag, redo för takläggning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tjugo rullar ytpapp på ett plant tak i skymningen med hus och träd i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Annars så fortsätter panelspikning. Har fixat plåt till ytterligare två hörnfönster också.
Ny träpanel på hus under renovering med stege, skyddsplast och befintlig mörk panel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett hus under renovering med ställningar, ljust träpanel och tända lampor inuti vid skymning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nybyggt hus i trä med panel och stora fönster, omgivet av byggställningar i skymningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gjorde de två jobbiga delarna med anslutning till befintligt hus också. Satte först en stödlist för att kunna såga ett rakt snitt i gamla panelen. Häftade vindpappen från nya huset i läkt/asfaboard på befintligt hus. Ny panel går in bakom gammal panel.
Hörndetalj av ett hus under renovering med svart och vit vindskyddspapp, trästödlist, och grusgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träpaneler på husvägg, ena sidan mörk och andra ljus, möter i hörn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Detaljbild av ett hus under renovering med ny och gammal panel samt del av ett fönster och vindskyddspapp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rulle med ytpapp bredvid svartmålad träpanel och vindpapp vid hörnet av ett hus under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi har inte riktigt bestämt om vi ska behålla den mörka färgen på gamla huset. Tänker att det kan se lite roligare ut med en mörk del och en grå/järnvitriol. När vi renoverar befintlig del så byter vi förmodligen panel. Vad tycker ni vi ska välja för färg i så fall? Kanske svart stående panel :thinking:
 
  • Gilla
PellePeps och 5 till
  • Laddar…
Man får ta det istället för ett gympass :)
 
  • Gilla
U i CAR och 1 till
  • Laddar…
Takläggarna blev klara med ytpappen innan lunch och de hade inget att klaga på när det gällde vårat förarbete :D
Nylagd ytpapp på ett tak med skorsten och hus i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyinstallerad ytpapp på tak med synlig underlagsisolering och välplacerade skruvar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nyinstallerad ytpapp på tak med en takfotshöjare i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
nochl och 2 till
  • Laddar…
villeg villeg skrev:
Imorgon läggs ytpappen. I eftermiddags kom firman som ska göra jobbet ut med själva pappen, 20 rullar. Eftersom vi har ett partytält med panel uppsatt så blir det knöligt att komma fram med kranbil nu. Så jag sa att jag bär upp pappen själv, kan ju inte vara så jobbigt... MEN efter att ha burit ett par rullar så ångrade jag mig :sweat:. En rulle vägde ganska mycket mer än de rullar takpapp jag hanterat tidigare. Fick dela upp bärandet lite och ta av mig mer och mer o mer kläder :p, men tillslut kom de upp :strong:, precis innan solen försvann helt.
[bild] [bild]
Annars så fortsätter panelspikning. Har fixat plåt till ytterligare två hörnfönster också.
[bild] [bild] [bild]
Gjorde de två jobbiga delarna med anslutning till befintligt hus också. Satte först en stödlist för att kunna såga ett rakt snitt i gamla panelen. Häftade vindpappen från nya huset i läkt/asfaboard på befintligt hus. Ny panel går in bakom gammal panel.
[bild] [bild] [bild] [bild]
Vi har inte riktigt bestämt om vi ska behålla den mörka färgen på gamla huset. Tänker att det kan se lite roligare ut med en mörk del och en grå/järnvitriol. När vi renoverar befintlig del så byter vi förmodligen panel. Vad tycker ni vi ska välja för färg i så fall? Kanske svart stående panel :thinking:
Jodu, takpapprullar är tunga som as. Man får beundra takläggarna som slänger upp dem på axeln och äntrar stegen med friskt humör. La om garagetaket för ett par år sedan. Fick låna en tegeltransportör via en förståsigpåares kontakter. Den var också tung som ett as, så hustrun och jag fick inte upp den själva, och ingen granne var hemma. Vi bar upp betongpannorna (också rätt tunga) till ena takfallet, 400 st, fyra i taget för min del, två för hustrun, in genom entrén, uppför trappen och ut genom sovrumsfönstret. Till det andra takfallet gjorde jag som jag tänkt från början; hyrde en lift och körde upp 400 pannor till, nu 20 i stöten (vad liften klarade + 70 kg förare). Lätt som en plätt. Man skall inte alltid lyssna på förståsigpåare.
 
K Karldanaxel skrev:
Jodu, takpapprullar är tunga som as. Man får beundra takläggarna som slänger upp dem på axeln och äntrar stegen med friskt humör. La om garagetaket för ett par år sedan. Fick låna en tegeltransportör via en förståsigpåares kontakter. Den var också tung som ett as, så hustrun och jag fick inte upp den själva, och ingen granne var hemma. Vi bar upp betongpannorna (också rätt tunga) till ena takfallet, 400 st, fyra i taget för min del, två för hustrun, in genom entrén, uppför trappen och ut genom sovrumsfönstret. Till det andra takfallet gjorde jag som jag tänkt från början; hyrde en lift och körde upp 400 pannor till, nu 20 i stöten (vad liften klarade + 70 kg förare). Lätt som en plätt. Man skall inte alltid lyssna på förståsigpåare.
Hehe, jo ibland får man slita :)
 
Jag har en liten undran. Varför är inte pappen lagd längs med takfoten hela vägen upp till taknock istället för tvärs över taknock? Hur är det tänkt vid takfoten, när inte fasaden är färdig var ska regnvattnet ta vägen?
 
B Bengt Svejdur skrev:
Jag har en liten undran. Varför är inte pappen lagd längs med takfoten hela vägen upp till taknock istället för tvärs över taknock?
Vet faktiskt inte, det var så takläggarna gjorde.
B Bengt Svejdur skrev:
Hur är det tänkt vid takfoten, när inte fasaden är färdig var ska regnvattnet ta vägen?
Det rinner ner på marken, från takfotsplåten. Men snart kommer rännor...
 
Enligt vad jag har lärt mig så ska då takfotsplåten ligga under takpappen annars blir det ju lätt läckage under den.
 
B Bengt Svejdur skrev:
Enligt vad jag har lärt mig så ska då takfotsplåten ligga under takpappen annars blir det ju lätt läckage under den.
Den sitter under pappen.
 
Börjar bli trött på panel nu :sweat:. Har inga färska bilder, men imorgon blir det förhoppningsvis klart. Är bara 3-4 rader kvar.
Hus under renovering med ny träpanel och råspont, byggställning och diverse byggmaterial på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hus under renovering med snötäckt träpanel och byggnadsställningar runt omkring i vinterlandskap.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Idag blev det shoppingrunda. Främst rännor, stuprör och diverse tillbehör det det. Igår beställde vi även kröningsplåt till taket av plåtslagaren, han gör hörn och klipper till så jag kan montera själv. Han kom även förbi en sväng och mätte ut vinklar och storlekar. Då passade jag på att låta honom inspektera mina övriga plåtarbeten, fick tummen upp :)
Denna och nästa vecka kör vi panel, knutar och resterande plåt. Sen river vi ställningen och fortsätter inomhus, ska bli skönt.
 
  • Gilla
ClasseClas och 4 till
  • Laddar…
Går allt enligt tidsplan?

Gött att få komma in och jobba snart... lagom innan det smäller till med för mycket kyla och snö.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.