Tompamannen skrev:
Så brukar folk resonera som inte amorterar oxå, "varför amortera när skulden äts upp av inflationen?".
Kan du precisera hur vitvarorna kan bli så dyra? Jag kikar in i mitt kök och ser en kyl/frys, en micro, en spis, en spisfläkt och en diskmaskin.
Kostar väl typ:
Kyl/frys : 15.000
Spis : 10.000
Spisfläkt : 2.000
Micro : 1.000
Diskmaskin : 5.000
Summa : 33.000:-

Ni får ursäkta mig men vad är det för vitvaror som kostar "minst 70.000"?
Är vi där igen med guldpläterade kaffelattemaskinen?
Jag kan bara prata för hur jag själv resonerar. Vi (jag & sambon) avsätter varje månad en summa på ett "huskonto". Därifrån dras pengar för ränta och amorteringar. Amorteringen ligger på ungefär 3000/månad. Likaså tas pengar från kontot till allt som rör driften av huset. Det som blir över renoverar vi för. Senaste 5 åren har vi lagt ungefär 300.000 på renovering, dvs. av sparade pengar, ej tagit lån för detta. Min plan är att huset ska vara totalrenoverat om 5 år, och till en lika stor peng som det kostat hittills.

Så istället för att göra som vissa som vi känner, låna 5-600.000, ta tjänstledigt (eller slita dygnet runt) och köra rejset på ett halvår, strunta i att amortera, så har vi valt detta sätt. Som jag brukar säga, jag vaknar hellre a-lös eller sjuk med ett halvfärdigt hus och lite lån än med ett nyrenoverat hus med skulder som jag då troligtvis inte klarar. Man kanske är lite feg:rolleyes:.
Dock så har man det ju ganska bra när hela huset är renoverat med kontanta pengar, låg belåning, och man fortsätter att amortera och när pensionsdagen kommer så har man pensionsförsäkringen säkrad.
Lite stöddigt (med glimten i ögat) kan jag ju svara att när du renoverat klart efter sammanlagt 10 år så har jag under tiden bott i ett färdigrenoveat hus i 9,5 år samt haft motsvarande dina sparpengar/renoveringspengar att leva för varje månad (minus lite ränta då), :p

Om jag vill sälja nästa vecka kan jag göra det eftersom mitt hus är färdigrenoverat med lån, du måste spara och renovera klart först för att kunna sälja, ingen köper en byggarbetsplats. Vem är fri? Dem med lån eller den som renoverar efterhand med sparpengar?

Hur får du 3000kr i månaden till "Senaste 5 åren har vi lagt ungefär 300.000 på renovering, dvs. av sparade pengar,"? Med min matte går det inte ihop på långa vägar.

Din beräkning på vad vitvaror funkar nog också för många men om man är lite kräsen eller har kvalitétstänk är det kanske inte vad man vill ha i ett modernt kök 2011. För att bara ta ett exempel så ville jag ha en knäpptyst diskmaskin som diskar rent och håller i minst 10 år, det kostar 15 000kr. En fullstor integrerad kyl och frys kostar 12 000kr styck. En tyst och bra fläkt kostar 10 000kr En ugn 12-15, passande micro 4-5000kr. En bra induktionshäll kostar 15.

Köper man Miele eller liknande kvalitétsmärke så kan du dubbla beloppen.

Oavsett om man lägger 50 eller 70 så kostar det små pengar per månad extra att få riktiga prylar som håller mot att ta reavarorna på El-Giganten.

Det är detaljerna som gör helheten. Varför göra ett kanonkök för närmare 100 000kr och sedan snåla på t.ex. vitvarorna, bänkskivan eller diskblandaren så helheten dras ner? Toppenkök med laminatskiva? Eller blandare från Rusta? Eller alla vitvaror av olika fabrikat för att man gått och fyndat på REA.

Jag har aldrig sparat en spänn, och ändå sitter jag i ett nyrenoverat hus värderat till det dubbla mot vad jag lånat. Har bergvärme, golvvärme och vårt drömkök. Så någonstans funkar ju teorin att skita i amortering och leva livet medan man kan. Jag har inte mycket lån jag heller, men så har jag iofs flyttat och sålt tidigare bostad med vinst (amorterade inte en krona där heller eller på boendet innan det heller, värdeökningen sköter ju amorteringen åt en om man flyttar en dag. Och bor man kvar resten av livet kan man ju verkligen skippa amorteringen eftersom om du aldrig säljer huset så kan du ju aldrig sälja med förlust =)

De 3000kr du lägger på kontot lägger jag på annat jag kan njuta av. familjen, resor, mat, en nyare bil eller något annat. Vem fasen bryr sig om huset är avamorterat när man är redo för långvården.Hur man än beter sig har husvärdet ökat mer än du någonsin skulle kunna ha amorterat under åren du bott i huset. Vad är de tusingarna du amorterar idag värda om säg 30 år? Ska du nödvändigt spara så kan du istället sätta in 3000kr i månaden på ett aktiekonto som på 30 års sikt ger mycket mer avkastning än din ränta kostat dig.

När jag sålde förra boendet insåg jag att vi tjänat mer bara på att bo än på våra arbeten. Detta var en extremt bra period men bopriserna kommer alltid att gå uppåt på lång sikt,
-Varför? -Bara för att det är så.

Men som jag sa, jag vet att många tänker annorlunda, och jag tvingar inte på någon min livsstil. Bara två olika sätt att ta sig till samma mål. Bara man är nöjd med sin egen situation.
 
shadowfire skrev:
Det där kanske är Stockholmspriser?
Jag bor 2,5 mil utanför Göteborg och inte en käft bryr sig om märket på vitvarorna här. Hade man lagt ut de där summorna på vitvaror i ett kök här, så hade man gjort bort sig radikalt. 10 laxar för ugn? Jag får induktionshäll + ugn tillsammans för under 8 tkr och då är det ändå "känt märke" och inget noname/taiwanholabaloa. :) .. diskmaskin för 7 lök? Miele då eller? ;) Det får jag 2,5 diskmaskiner för av det som jag ska köpa.

Man måste ställa allt sådant här i relativitet. Hur många bor i familjen? Hur länge ska man bo i huset? Hur pass mycket spelar detta någon roll jämfört mot andra hus i området? Skicket på de husen? Vilka spekulanter tilltalas osv? :)
Ja man kan alltid få saker billigare, om man vill, de finns väl inget som säger att man måste ha själv avfrostande frys osv heller :)
Du menar att 2,5mil utanför Göteborg är en kyl värd lika mycket oavsett märke vid en försäljning?;)
Och inget av ovanstående var Miele utan Bosch. :)
 
shadowfire skrev:
Lite komiskt att folk säger att man ska spara ihop till allting.

Själv har jag bott i hyreslägenhet i nästan 15 år och har räknat ut att jag har under de åren nästan betalat 1,3 miljoner kr i hyra. För det har jag fått en medel/låg standard på det mesta. Repiga parkettgolv, slitna kök, fick en ny kyl/frys i en av lägenheterna, men annars har jag knappt fått en tapet. Målat om någon gång, själv, för egna pengar... Det är vad jag fick för 5-7000 kr/månadshyra.

Utöver hyran och ordinarie boendeutgifter, så borde jag alltså ha sparat ihop ensamstående till en villa? Huh! Eftersom jag inte hade kunnat lägga lika mkt besparingar som ordinarieboendekostnader, så hade det tagit 30 år att spara ihop till första huset, under förutsättning att jag hade kunnat spara från dag1 på första jobbet då inkomsten inte var så halleluja...

Nu äger jag mitt första hus, 100% belånat och vartenda öre som går ut varje månad går ner i min egen ficka på ett eller annat vis. Banken får sin beskärda del i form av ränta, men nu är det slutbetalat till hyresvärdar.
Detta va min situation också innan jag fick in foten i bostadscirkusen. Hyrde många år för att jag va korkad nog att lyssna på generationen innan som tutade i mig att banken var djävulen och lånade man pengar var ens dagar på jorden räknade. "Har man inte råd så får man spaaara" Tror du jag tycker det är tråkigt idag att jag inte gjorde som polarna för 15 år sedan som direkt köpte en lägenhet efter plugget i Stockholm och idag efter diverse renoveringar och försäljnngar sitter med feta villor runt Stockholm med löjligt låga lån. :|
 
A
Holpers skrev:
Håller helt med om at ett nytt kök höjer värdet. Enligt någon mäklarundersökning jag läste förra året är det just nytt kök som säljer ett hus bäst, på andra plats badrummet. Det gör verkligen otroligt mycket för helhetsintrycket.

Vem fasen spar ihop 200 000kr till husrenovering i dag? Stoppar man undan 2000kr i månaden tar det ju över 8 år. Då är det vettigare att låna 200 000 kr vilket kostar er ca 5-700 i månaden. Det ökade husvärdet kommer att garanterat käka upp skulden på 200 000kr med tiden oavset vad alla fastighets-bubbel-profeter säger.Då får ni ett nytt kök och kan lägga de 1500kr i månaden (Som ni inte la i sparbössan) på något roligare. =)
Hur motiverar du att ditt hus stiger i värde mer än de 200 000kr du just renoverat köket för?

En person som köper ditt hus med orenoverat kök kan ju lägga 200 000kr och få exakt samma kök som du så varför betala så mycket mer än just 200 000kr för ditt hus? I vissa fall om man har bra rabatter eller gör jobb själv kan man få ut en liten slant mer än vad man lagt ner, men då har man fått jobba för det. Vissa kan betala en liten skvätt mer för att slippa rådda en köksrenovering, men du har ju lagt ner den energin och den får du lite betalt för, men du ska väl inte ha så mycket mer än det är värt eller hur?
 
A
Tompamannen skrev:
Så brukar folk resonera som inte amorterar oxå, "varför amortera när skulden äts upp av inflationen?".
Kan du precisera hur vitvarorna kan bli så dyra? Jag kikar in i mitt kök och ser en kyl/frys, en micro, en spis, en spisfläkt och en diskmaskin.
Kostar väl typ:
Kyl/frys : 15.000
Spis : 10.000
Spisfläkt : 2.000
Micro : 1.000
Diskmaskin : 5.000
Summa : 33.000:-

Ni får ursäkta mig men vad är det för vitvaror som kostar "minst 70.000"?
Är vi där igen med guldpläterade kaffelattemaskinen?
Jag kan bara prata för hur jag själv resonerar. Vi (jag & sambon) avsätter varje månad en summa på ett "huskonto". Därifrån dras pengar för ränta och amorteringar. Amorteringen ligger på ungefär 3000/månad. Likaså tas pengar från kontot till allt som rör driften av huset. Det som blir över renoverar vi för. Senaste 5 åren har vi lagt ungefär 300.000 på renovering, dvs. av sparade pengar, ej tagit lån för detta. Min plan är att huset ska vara totalrenoverat om 5 år, och till en lika stor peng som det kostat hittills.

Så istället för att göra som vissa som vi känner, låna 5-600.000, ta tjänstledigt (eller slita dygnet runt) och köra rejset på ett halvår, strunta i att amortera, så har vi valt detta sätt. Som jag brukar säga, jag vaknar hellre a-lös eller sjuk med ett halvfärdigt hus och lite lån än med ett nyrenoverat hus med skulder som jag då troligtvis inte klarar. Man kanske är lite feg:rolleyes:.
Dock så har man det ju ganska bra när hela huset är renoverat med kontanta pengar, låg belåning, och man fortsätter att amortera och när pensionsdagen kommer så har man pensionsförsäkringen säkrad.
Jag ser inga egentliga problem med att låna till renovering. Tänk teoretiskt två exakt likadana hus till försäljning, det ena med nyrenoverat kök för 200 000kr, det andra med orenoverat kök men 200 000kr billigare. Man kan köpa det nyrenoverade huset eller det orenoverade huset och låna ytterligare 200 000kr för att renovera köket. I efterhand är husen exakt likadana,värda lika mycket och man har lika stora lån. Så det är ingen skillnad mellan att låna till renovering eller att köpa ett redan renovera hus anser jag (vi bortser från själva insatsen att renovera är värd en slant och andra aspekter i periferin som inte har med låneaspekten att göra).
 
bra-byggare skrev:
Hur motiverar du att ditt hus stiger i värde mer än de 200 000kr du just renoverat köket för?

En person som köper ditt hus med orenoverat kök kan ju lägga 200 000kr och få exakt samma kök som du så varför betala så mycket mer än just 200 000kr för ditt hus? I vissa fall om man har bra rabatter eller gör jobb själv kan man få ut en liten slant mer än vad man lagt ner, men då har man fått jobba för det. Vissa kan betala en liten skvätt mer för att slippa rådda en köksrenovering, men du har ju lagt ner den energin och den får du lite betalt för, men du ska väl inte ha så mycket mer än det är värt eller hur?
Försöker du frälsa prästen ;)
Du och jag är på detta forum för att vi vill göra saker själva, alla är inte här.

Säljer man huset så är många på visningen som inte kan eller vill göra något själv.
De vill bara flytta in. Detta vet du redan om du tänker efter, annars skulle du ju ingen renovera innan flytt? Vilket är bevisat att det ger pengarna tillbaka med råge för du glömmer helheten.

Jag renoverade visserligen vårt kök för våran egen skull, vi bor kvar här ett par år. Då ville jag inte gå här hemma i köket och irritera mig dagligen för att jag inte köpt det kök och vitvaror vi igentligen ville ha.för att jag snålat och fått ner räntekostnaden med 200kr i månaden.

Skulle jag planerat att sälja om 1 år så hade jag nog hållt igen lite på sånt som inte syns på visningen.
 
A
shadowfire skrev:
Lite komiskt att folk säger att man ska spara ihop till allting.

Själv har jag bott i hyreslägenhet i nästan 15 år och har räknat ut att jag har under de åren nästan betalat 1,3 miljoner kr i hyra.
Vad hade det kostat att ha motsvarande lägenhet som bostadsrätt om du räknar med kapitalkostnader och underhåll?

För det har jag fått en medel/låg standard på det mesta. Repiga parkettgolv, slitna kök, fick en ny kyl/frys i en av lägenheterna, men annars har jag knappt fått en tapet. Målat om någon gång, själv, för egna pengar... Det är vad jag fick för 5-7000 kr/månadshyra.
shadowfire skrev:
Nu äger jag mitt första hus, 100% belånat och vartenda öre som går ut varje månad går ner i min egen ficka på ett eller annat vis. Banken får sin beskärda del i form av ränta, men nu är det slutbetalat till hyresvärdar.
Har du lånat ut pengar till dig själv så att du betalar ränta till dig själv? Äger du en byggmarknad och köper allt ditt renoveringsmaterial därifrån? Eller på vilket sätt hamnar alla pengar du lägger ner på huset i den egen ficka menar du?
 
Arkitekten2 skrev:
Man skulle ju kunna tänka sig att se sitt nya kök som en investering - en investering i sig själv - som leder till att ens egen produktivitet, kreativitet och allmänna livsglädje ökar. Den positiva känslan som den nya miljön i hemmet bidrar till kanske i sin tur leder till att man skaffar ett nytt jobb eller jobbar mer och följaktligen drar in mer pengar eller att man orkar med sina barn på ett bättre sätt, eller man bjuder in till middagar och sammankomster som bidrar till att utveckla det sociala livet och påverka ens nätverk positivt som i sin tur kan ge öppningar och möjligheter i livet...
En dränerande trist och oinspirerande hemmiljö som suger ens energi kan nog vara värt att investera i och då inte enbart på grund av de lätt mätbara saker som värdehöjning på huset.
Intressant synpunkt, som nog passar på oss. Vi är en småbarnsfamilj som haft lite tur i villaprisutvecklingen i Sthlms norra förorter. Tack vare värdeökning i tidigare villa behövde vi bara låna 5 mkr av vår nya villas pris på 8 mkr (ligger i Sigtuna). Dock valde vi att dra upp bolånet med ytterligare 1 mkr till 6 mkr (dvs från 62% belåning till 75% belåning) för att huset var i kraftigt upprustningsbehov. Just pga livskvalitetsaspekten (och inte med hänsyn till värdehöjning), lade vi en stor del av denna renoveringspott på köket.

Köksbudgeten blev:
Köksstommar Invita: 170 kkr
Vitvaror Gaggenau: 230 kkr (ugn 55, häll 40, kyl/frys 23+23, osv.)
Granitbänkar: 60 kkr
Vattenburen golvvärme + VVS: 50 kkr
Elarbeten: ca 10-15 kkr (inkl nya matningar och spotlights)
Byggarbeten: ca 20-30 kkr (bl a nytt bjälklag, sänkt tak mm)
Totalt: ca 550 kkr

Självfallet hade vi kunnat köpa ett kök med stommar och vitvaror i mellanklass (typ Siemens) och uppnått samma funktion, och istället lagt mer pengar på omdränering och omläggning av yttertak (vilket nog hade varit "klokare"), men vi valde alltså att prioritera "livskvalitet" före funktion.

Till saken hör att vi nyligen fått vårt tredje barn, och planen är att vi ska bo kvar i huset minst så länge som något barn fortfarande bor hemma, och sannolikt längre än så, dvs kanske 20-30 år. Frågeställningen om det var "värt pengarna" rent värdeökningsmässigt känns därför inte relevant. Vi resonerar också som så att vi inte ränkar med att inom de närmsta 10-20 åren amortera något på vårt huslån. Skulle vi inte orka med räntorna får vi flytta till något mindre.
 
satu skrev:
De som rekommenderar att spara ihop pengarna i stället för att låna, tänk på att inflationen gör att de 100.000 som TS kan köpa sitt kök i dag för kommer inte räcka till ett kök i samma standard om 10 år. Också, sparräntorna är obefintliga i dag och inget man kan räkna med i detta sammanhang.

P.g.a. inflationen, dagens låga ränteläge (man kan amortera i snabb takt i stället för att betala mycket ränta, så även om ränteläget kommer vara högre om 2 år så har man redan lyckats få ner lånebeloppet) och skattereduktionen på räntebeloppet skulle jag rekommendera belåning. Men bara förutsatt att TS har räknat med att de har råd med det. Det är klart husets värde stiger, åtminstone i Stockholmsområdet kan ett nytt kök höja värdet på ett redan attraktivt hus med flera hundra tusen, men det är mindre intressant om TS tänker bo kvar länge. Det viktiga är att man har råd med 2000 kronor extra lånebetalningar per månad utan att behöva använda pengar man behöver till att leva med.
Så låneräntan är lägre än inflationen, det var nått nyttd^_^b
 
bra-byggare skrev:
Jag ser inga egentliga problem med att låna till renovering. Tänk teoretiskt två exakt likadana hus till försäljning, det ena med nyrenoverat kök för 200 000kr, det andra med orenoverat kök men 200 000kr billigare. Man kan köpa det nyrenoverade huset eller det orenoverade huset och låna ytterligare 200 000kr för att renovera köket. I efterhand är husen exakt likadana,värda lika mycket och man har lika stora lån. Så det är ingen skillnad mellan att låna till renovering eller att köpa ett redan renovera hus anser jag (vi bortser från själva insatsen att renovera är värd en slant och andra aspekter i periferin som inte har med låneaspekten att göra).
Jag kan bara prata för egen sak. Jag bor där jag vill bo, och jag har ingen lust att flytta/lämna mitt hus pga. sämre ekonomi. Därför resonerar jag så att jag hellre renoverar med kontanta medel än med lånade pengar, för att ha så lite lånn som möjligt OM något inträffar.
 
A
Tompamannen skrev:
Det kanske inte är utan att man blir förvånad att killar som Wallenstan. Akelius m.fl. är miljardärer? Att hyra sitt boende är nog den största förlustaffären man kan göra. Omvänt är ett köpt boende, med eller utan bankens goda minne, den bästa sparbössan man kan ha, även om det innebär utgifter.
Villapriserna har gått upp 72% i Sverige under de senaste 10 åren. Om man istället för att köpa hus som man måste underhålla, renovera och betala kapitalkostnader i form av räntor för hade köpt t.ex. AMF Sverigefond hade man fått en uppgång på 122% under samma tid. Så jag vet inte om jag håller med om att hus är den bästa sparbössan. Lägg därtill att om framtiden vet vi ingenting, vare sig om aktier eller huspriser.
 
A
shadowfire skrev:
Alla har vi olika preferenser. :) .. själv ser jag det nästan som en sport att bygga billigt, men ändå bygga riktigt. Mitt kök kommer att kosta sub 50,000 kr. Inkl vitvaror. Dessutom flyttar jag hela köket och gör en öppen planlösning, så rubbet blir nytt - el, rör, golv, väggar etc.

Bara den nya planlösningen kommer göra att huset stiger i värde. Likaså kommer den nya kökslösningen att tilltala fler människor och då kanske ännu fler yngre/medelålders par än tidigare då det blir centralt placerat, i anslutning till braskamin, med bardisk osv.

Så IKEA-kök eller motsvarande + "inte miele" till vitvaror höjer absolut värdet på min kåk som är ute i skogen. Framför allt så oavsett vad jag gör så blir det 10ggr bättre än 70-tals standarden innan och dessutom blir allt 100% fräscht, ingen inbränd gammal flott osv. d^_^b
Varför skulle huset stiga i värde mer än just omkring de 50 000 kr du lägger ner? En köpare kan ju köpa ditt hus orenoverat och själv lägga ner 50 000 kr och få exakt samma resultat så varför betala mer än just 50 000 kr plus möjligen en liten extraslant för att du redan gjort jobbet? Är du möjligen en topprankad kändisarkitekt så att just dina renoveringar blir värda mer än vad du lägger ner?
 
FredrikR skrev:
Kyl/frys. 20000:-
Häll: 10000:-
Ugn: 10000:-
Inbyggnadsmicro: 5000:-
Diskmaskin: 7000:-
Köksfläkt: 6000:-

Inte direkt orimliga priser tyvärr.
Man kan ju vända på det, varför slänga ut 15000:- på kyl/frys om kan kan få en micro för 1000:- ?

Ang. pensionsförsäkringen, ska du sälja huset då menar du?
:rolleyes:
Dom grejorna som du räknar upp kan man med lätthet hitta till halva priset på typ Media Markt eller liknande stormarknad, och då pratar vi ändå välkända märken. En Siemens diskapparat ligger runt 3-4000. 7000 är väl vad dom tar för en Miele, kanske 8000.

Yes, när barn är utflugna och pensionen är kommen så blir det nog en liten hyrestvåa och en stuga istället. Eller så belånar man huset precis innan man inte får göra så längre och reser eller nått.
 
Tompamannen skrev:
Dom grejorna som du räknar upp kan man med lätthet hitta till halva priset på typ Media Markt eller liknande stormarknad, och då pratar vi ändå välkända märken. En Siemens diskapparat ligger runt 3-4000. 7000 är väl vad dom tar för en Miele, kanske 8000.

Yes, när barn är utflugna och pensionen är kommen så blir det nog en liten hyrestvåa och en stuga istället. Eller så belånar man huset precis innan man inte får göra så längre och reser eller nått.
Javisst, men du la 15000:- på kyl/frys, vad är skillnaden? :)
Det måste väl finnas billigare kyl och frys av kända märken? ;)
 
Holpers skrev:
Säljer man huset så är många på visningen som inte kan eller vill göra något själv.
De vill bara flytta in. Detta vet du redan om du tänker efter, annars skulle du ju ingen renovera innan flytt? Vilket är bevisat att det ger pengarna tillbaka med råge för du glömmer helheten.
.
Men allt beror ju på var man bor... I en storstad är det mycket möjligt att man ökar värdet på boendet med 200 000 om man renoverar köket för 200 00. I en liten stad eller ute på landet gör man inte det! Ett kök för 200 papp i mitt hus hade varit nästan halva summan som jag köpte huset för, här ute på landet skiter folk fullkomligt i om det står Electrolux, Siemens, Miele eller nåt annat på kylen, man vill ha en kyl och så är det bra med det.
Jag kommer inte få tillbaka de pengarna jag lägger på mitt hus, det finns helt enkelt inte tillräckligt med intresse för att bo här ute. All renovering är för min egen skull samt att jag vid en eventuell försäljning får hit köpare överhuvudtaget. Att köpa kök för 200 000... jo eller hur. :rolleyes:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.