Kanske utanför ämnet, men vad händer om t.ex en Landroid hamnar inom en annan avgränsningsslinga, ex. vis Husqvarna?
Min var på väg till grannens tomt, hade han inte haft staket så hade min klippare varit inne på hans tomt.
Ändå är det fem meter mellan våra slingor.
Slutar den fungera, eller klipper den på i vanlig ordning och när den vill gå hem, gått till Husqvarnas laddare..som inte passat. :)
 
SvPa skrev:
Kanske utanför ämsnet, men vad händer om t.ex en Landroid hamnar inom en annan avgränsningsslinga, ex. vis Husqvarna?
Min var på väg till grannens tomt, hade han inte haft staket så hade min klippare varit inne på hans tomt.
Ändå är det fem meter mellan våra slingor.
Slutar den fungera, eller klipper den på i vanlig ordning och när den vill gå hem, gått till Husqvarnas laddare..som inte passat. :)
Det skall finnas en tidsspärr så när den inte känner av sin egen slinga på den tiden skall den stanna. Vad händer om du kopplar ur slingan medan den klipper, min version 1.0 börjar spinna runt ett tag tills den inser att den är "utanför arbetsområdet".
 
Gimbal skrev:
Ställer mig mycket tveksam till att HQ skulle ha ensamrätt på en frekvens. De har patent på hur de använder signalerna (vilket även wiper har) men ensamrätt på en hörbar frekvens? Nja. Nu är jag ingen expert på sådant men det låter ytterst osannolikt.
Man har inte rätt att göra intrång på någon annans tomt. Jämför med grenar på ett träd, eller att man inte får bygga mot tomtgräns utan tillåtelse. Detta bör vara tillämpligt på signaler för gräsklippare också.

Om grannen skaffar en gräsklippare som stör ut din så lär du i princip ha lagen på din sida, men här har dock även tillverkaren av klipparen ett ansvar. Här bör först på marknaden gälla, under förutsättning att den som är först har en rimlig styrka på signalen. I praktiken lär ett beslut rörande detta i praktiken kräva att branschen kommer överens om effekten och frekvensen på signalerna så att de kan samverka. Jämför med de öppna frekvenserna på radiobanden....
 
Men än så länge är det nog endast eventuella överenskommelser i branschen som gäller. Någon laglig rätt för HQ att dominera i frekvensbandet finns nog inte.
 
För HQ att dominera finns ingen rätt, men samtidigt så finns ingen rätt för andra att klaga då HQ m.fl. redan fanns på marknaden. Då när nya märken lanseras så fanns det redan en defacto-standard via de etablerade märkena. Jämför med radioutrustning i de fria banden. Man är tvungen att vara tolerant emot andra, men man får inte heller störa andra. Men det är i praktiken alltid den som är ny som åker på att anpassa sig.

I detta fallet så misstänker jag att myndigheter/industri kommer att etablera regler för effekten/frekvenserna som får användas och så länge man håller sig inom detta så är det fritt fram...
 
peternicklas
pacman42 skrev:
För HQ att dominera finns ingen rätt, men samtidigt så finns ingen rätt för andra att klaga då HQ m.fl. redan fanns på marknaden. Då när nya märken lanseras så fanns det redan en defacto-standard via de etablerade märkena. Jämför med radioutrustning i de fria banden. Man är tvungen att vara tolerant emot andra, men man får inte heller störa andra. Men det är i praktiken alltid den som är ny som åker på att anpassa sig.

I detta fallet så misstänker jag att myndigheter/industri kommer att etablera regler för effekten/frekvenserna som får användas och så länge man håller sig inom detta så är det fritt fram...
HQ var inte först på marknaden. Men om det är det som räknas köper vi Mowbot, för de var först. Sedan står det i CE direktivet att ingen för störa ut någon annan.
 
Redigerat:
peternicklas skrev:
HQ var inte först på marknaden. Men om det är det som räknas köper vi Mowbot, för de var först. Sedan står det i CE direktivet att ingen för störa ut någon annan.
Då är det ju enkelt att få alla befintliga tillverkare ogiltigförklarade genom att köra ut 1mW i slingan som man sedan läser av. Fungerar kalas så länge ingen annan klippare finns i närheten. Så enkelt är det inte. Det är därför man inom andra områden sätter gränser att hålla sig inom och sedan får alla klara sig bäst de kan...

Nej, HQ var inte först, men alla som är före har företräde före de som kommer efter - under förutsättning att man håller signalerna inom vettiga gränser. I praktiken så är det så att de som kommer efter inte får störa ut de som kom före (inom rimliga gränser förstås).
 
pacman42 skrev:
Då är det ju enkelt att få alla befintliga tillverkare ogiltigförklarade genom att köra ut 1mW i slingan som man sedan läser av. Fungerar kalas så länge ingen annan klippare finns i närheten. Så enkelt är det inte. Det är därför man inom andra områden sätter gränser att hålla sig inom och sedan får alla klara sig bäst de kan...

Nej, HQ var inte först, men alla som är före har företräde före de som kommer efter - under förutsättning att man håller signalerna inom vettiga gränser. I praktiken så är det så att de som kommer efter inte får störa ut de som kom före (inom rimliga gränser förstås).
Det där är nog påhittade regler. Sanningen är nog att det helt enkelt inte finns några regler än för denna bransch vilket man nog börjar inse kommer bli ett problem om man inte snart kommer fram till någon gemensam standard. Annars blir det nog anarki på marknaden.
 
Borde ju snart bli slagsmål i villakvarteren, Ingen som har hört ngt smaskigt? ;)
 
MBygga skrev:
Det där är nog påhittade regler. Sanningen är nog att det helt enkelt inte finns några regler än för denna bransch vilket man nog börjar inse kommer bli ett problem om man inte snart kommer fram till någon gemensam standard. Annars blir det nog anarki på marknaden.
Jag refererar bara till hur det fungerar i andra fall. Jag arbetar själv med radioteknik och där är det väldigt tydligt. Vill du köra med lägre effekter så får du själv se till att du inte blir störd. Det finns olika tekniker att lösa det på. Exempelvis Bluetooth är trots sin extremt låga effekt väldigt störningstolerant. Det finns på det bandet en tillåten maxeffekt, men den är det inte många sändare som använder sig av...
 
peternicklas skrev:
Sedan står det i CE direktivet att ingen för störa ut någon annan.
Hur är detta exakt formulerat?
 
Skrevs ju tidigare här om störningar mellan stiga och wiper. På bifogad bild ser ni en fungerande installation med Stiga och en äldre ambrogio. Dom går så nära varandra att dom kan krocka. Stigan är ändrad till c - frekvens.

Däremot vet jag faktiskt inte hur det fungerar om den ena har den "nya" typen av slingsignal som autoclip 125/127/325.
 
  • uploadfromtaptalk1372368113638.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.