Såg en granne som i förra veckan satte upp en ljusslinga på balkongräcket. Slingan är liknande den man kunde se på tivoli etc, E27-socklar på en nätkabel.

Det blev ett extremt ljus från den. Är det en sådan har jag en förståelse för alla inläggen.
Slingan var tänd några timmar sedan blev väl personen som satt upp den själv trött på det kraftiga ljuset för den har alltsedan dess varit släckt.
 
  • Älska
  • Gilla
tompaah7503 och 1 till
  • Laddar…
Fantastiskt hur såna här trådar kan leva ut utan att ens ts har bidragit till nåt mer. Vi vet fortfarande inte vad för slags ljus ts stör sig på och andras exempel lär ju hjälpa föga.......
 
S Stefan1972 skrev:
Fantastiskt hur såna här trådar kan leva ut utan att ens ts har bidragit till nåt mer. Vi vet fortfarande inte vad för slags ljus ts stör sig på och andras exempel lär ju hjälpa föga.......
Det fanns en länk tidigare i tråden till en annan tråd av samma TS som det troligen är och där finns mer information och en bild.
 
  • Gilla
Ganescha och 1 till
  • Laddar…
Kolla inlägg #13
 
  • Gilla
Hullefar
  • Laddar…
ok, jag får göra en pudel och erkänna att jag missade att det var ett inlägg från samma en. Trodde det var ett exempel rent generellt,
Fast tanken kvarstår dock. Det är många trådar där ts aldrig svarar vidare och folk pratar vidare baserat på åsikter från andra och i slutändan undrar man egentligen vad alla pratar om. Det är ju dock underhållande och jag själv är ju inte annorlunda. Det blir ju väldigt offtopic ibland.
 
  • Haha
  • Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
Om det är riktigt störande, så skaffa en gammal parabol, klä den med aluminiumfolie och sätt upp på fasaden, då kan man spegla tillbaka koncentrerat ljus så det träffar där det stör mest. Och skulle grannen klaga så kan man hävda att det är för att kunna se senaste nytt från ISIS eller nåt! Och sätt gärna upp den lite halvtaskigt så den gungar i vinden, då blir det riktigt störigt när solkatten hoppar omkring på väggen!
Sen kan ni börja förhandla!
 
  • Gilla
Krakan24
  • Laddar…
En parabol har helt fel fokusavstånd för att det ska funka.
 
  • Gilla
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
En parabol har helt fel fokusavstånd för att det ska funka.
Kompletterad med en liten spegel på platsen för mikrovågshuvudet fungerar det, men hela tilltaget är nog ingen bra ide.
 
Tanken var väl inte att sätta eld på grannen, bara att skapa en oerhört störande solkatt så man kan börja förhandla. Man får väl testa och se!
 
harry73
F Frippegubben skrev:
Tanken var väl inte att sätta eld på grannen, bara att skapa en oerhört störande solkatt så man kan börja förhandla. Man får väl testa och se!
Det gör man inte. Ljusstrålarna kommer relativt parallella till parabolen och speglas därefter så att de koncentreras i en punkt ca 30 cm från parabolen. Därefter fortsätter alla ljusstrålar vidare i sin egen riktning och ljuset sprids mer.
Skulle man sätta en lampa där LNB brukar sitta, kan man rikta det reflekterade ljuset mot grannen. Det är samma sätt som hur en vanlig strålkastare fungerar.
 
  • Gilla
Perplexus och 1 till
  • Laddar…
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Kompletterad med en liten spegel på platsen för mikrovågshuvudet fungerar det, men hela tilltaget är nog ingen bra ide.
Nej, det hjälper inte.
 
D Daniel 109 skrev:
Nej, det hjälper inte.
Läs inlägg 41, så förstår du. Om inte så gör en skiss och räkna " infallsvinkel = utfallsvinkel". Spegeln ska naturligtvis vara riktad "in" mot parabolen och sitta i focus = där mikrovågshuvudet normalt sitter!
 
  • Gilla
civilingenjören och 2 till
  • Laddar…
A
Oj, oj, oj, oj! Vad många svar som plötsligt kommit in :) Tack för ert engagemang. Hoppas jag inte missar att svara någon (som vill ha svar) Då får ni höra av er igen.

Ja, det här är en långvarig historia. Det rör sig alltså om en bostadsrätt där två olika föreningar står väldigt tätt. Det är bara ca 10m mellan.

Ja, jag har skrivit om det här förut. Grannar flyttar och det kommer nya men samma problem består eftersom det är så populärt att lysa upp balkonger, i alla fall i min grannförening. Ibland har det gått att prata med den grannen grannen men flyttar en ny in och problemet uppstår på nytt. Det är inte heller helt enkelt att prata med grannen nr det r portkoder till alla hus. Jag har helt enkelt svårt att ta reda på vem grannen är. Därför undrar jag om det verkligen inte finns några regler för hur mycket ljus man ska behöva tåla och om det verkligen är ok att skruva upp fast belysning på ytterväggar i en brf? Man "äger" ju bara insidan när man "äger" en bostadsrätt. (?)

Känns märkligt att man måste ha tillstånd för inglasning, parabol mm inte för att vräka på en massa ljus som bara lyser utåt och inte in i e´den egna lägenheten.

Jag har försökt att "blända tillbaka" men grannarna verkar inte vara hemma så mycket så de verkar inte ha brytt sig. (Deras lampor är alltså på även när de inte är hemma) Dessutom blir jag ju störd även om jag måste sätta upp massa starka lampor inne hos mig men det där med speglar har jag inte provat... ;)

Frågan kan vara lite intressant även för vissa av mina grannar eftersom Staden vill förtäta ännu mer bredvid en annan del av vår huskropp.

Tyvärr har jag inte fått med mig andra grannar i min förening i mitt "korståg". De har lite gett olika skäl men jag vägrar leva bakom nerdragna gardiner. Jag har tyvärr bara fönster åt ett håll dvs mot ljusgrannarna.

Ja, på den blid jag visat tidigare i detta forum så är det ljusslingor men OBS! det har det inte alltid varit. Det har varierat från ljusslingor till taklampa och till vägglampa, alla väldigt starka. OBS! det är inte frågan om någon julpynt-belysning. Dessa slingor är dim-bara och har ibland lyst väldigt starkt.

Nej, jag har alltså inte fått avslag av Miljöförvaltningen, de vill inte ens behandla frågan.
 
  • Gilla
Cider
  • Laddar…
A
S Stefan1972 skrev:
Fantastiskt hur såna här trådar kan leva ut utan att ens ts har bidragit till nåt mer. Vi vet fortfarande inte vad för slags ljus ts stör sig på och andras exempel lär ju hjälpa föga.......
SORRY! Jag har inte hunnit med. Jag har försökt svara alla samt förtydliga i ett inlägg #44 nyss.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.