Jag tycker att avenbok skulle vara ett bra alternativ. Den kanklippas väldigt smal jämfört med andra häckväxter. Den behåller sina blad på vintern men de blir bruna.
 
Hej, vi ska börja med en stödmur snart. Vi håller på och mäter och har bestämt hur vi ska ha det.

Jag undrar om någon här gjort en själv. Vi ska ha en keystone mur. Ca 1,60 hög. Vi vet att underlaget och det första varvet är väldigt viktigt. Idag sluttar marken något där muren ska stå. Vi måste packa rätt massor så underlaget blir bra. Vi ska hyra en markvibrator.
Är det något misstag Ni har gjort, eller något som vi bör tänka på, när vi jobbar med underlaget?

Vi ska prata med säljarna när vi hämtar stenarna, och få ALL info. Men jag har inte lust att vänta.. ;)

/ MVH Sabina
 
Tänkte bara lyfta den här tråden med en tanke:

I stället för L-stöd kanske man kunde använda den i forumet omtalade skurupsborren?
Om man gjuter ett fundent med stödben (som på tillverkarens hemsida där han visar plintgjutning) behöver muren inte bli så dyr?
Frågan blir väl hur högt man kan gjuta och hur mycket belastning muren sedan tål i förhållande.

Inte vet jag, men någon modig kanske kan prova så stödmurfolket sparar en slant?

 
Ska precis (inom 2 timmar) börja med att bygga formar för L-element.

Jag ska göra ca 30M L element som ska användas för att höja och stabilisera ena kanten på infarten. Det extra knepiga i det här fallet är att infarten lutar 4-5 meter neråt också så jag måste sätta elementen på terasser.

Färdiga element kostar ca 1000 kr metern för 1 meter höga element.

Jag räcknar med att kunna göra egna enlig följande kalkyl.

Form matrial : gratis. Har massor av spill sedan tidigare

40:- Armeringsmatta. 219 kr räcker till 5 element
25:- Armeringsjärn 4 meter. tre knän och en lyftkrok
70:- Cement. räknar med 2 säck per element
20:- Sand. Ca 200 kr kubikmetern
20:- Grus. Ca 200 kr kubikmetern
25:- Oförutsedda kostnader

detta ger ett ca pris på 200 kr styck. Dvs en femtedel av vad färdiga kostar.
 
Inte för att jag någonsin byggt nån mur......

Om jag ville använda natursten el liknande så skulle jag titta på jordarmerade slänter. Jag vet inte vem som säljer sånt men principen är att ytskiktet (naturstenen) utgör erosionsskydd för en bakomliggande jordmassa.

Man schaktar ur - lägger ut ett geonät som förankras i ytskiktet - på med ett lager fyllning och packa - nytt geonät, förankra, fyll, packa ....osv.

Vad du får är en jordvolym i form av en kub som är stabil mot de horisontallaster som uppträder av jordtryck och överlast.
 
Ett alternativ till L-stöd och murar som är gjutna är att du murar upp en mur på egen hand.
Förstärk muren med armeringsjärn och jordankare.
Utseendemässigt kan man själv göra som man vill. Det finns ett otal olika varianter.
Nackdelen är väl möjligtvis att man bör gjuta en platta som grund för muren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.