Hej! Jag en fråga angående att bygga stödmur mot grannen när deras tomt är placerad ovanför min. I dagsläget har vi en sluttande jordvall mot grannens tomt.

Jag vill jämna ut marken mot grannen för att på sikt bygga en uteplats. Jag har pratat med en firma om att ta dit en grävmaskin och jämna ut tomten, samt gjuta en grund och sätta upp en stödmur mot grannen så att deras tomt inte blir negativt påverkad, samt att jord inte faller ned mot över tid.

Tyvärr har jag ingen god kontakt med grannen så vad som rimligtvis borde kunna diskuteras över en öl behöver jag nu göra på egen hand, och jag vill säkerställa att det jag gör är korrekt.

Schacktavlor som illustrerar två olika placeringar av ett träd vid tomtgräns mellan två fastigheter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

På bilden kan man se hur det ser ut idag med sluttande jordvall. Jag vill alltså gräva ut, jämna till, och sätta upp en stödmur på min sida av tomten, men nära tomtgränsen (~20cm ifrån). Själva muren är tänkt att vara ca 1m hög.

Ett par orosmoln.
- Om jag jämnar ut tomten, och deras häck rasar som ett resultat, är jag skadeskyldig (antar det, men bra att veta och isåfall något jag behöver prata med firman om)
- Har grannen juridisk underlag att motsäga sig detta? Jag känner till kravet på max 50cm mur, men jag sänker marken för att bygga den. Ett alternativ är att bara sänka marken 50cm istället (och sålunda få en 50cm hög mur), men det är suboptimalt.

Kan jag göra detta utan att behöva söka bygglov?
 
Du bör söka bygglov för muren , eftersom det verkar vara lite gnissel med grannen , oavsett du behöver eller inte. Då blir det en bättre sits för dig framöver, tala om allt för nämnden så dom vet allt. Sen är det en annan sak , kommer du att behöva använda någon del av grannens tomt för att utföra jobbet ? Där kan det köra ihop sig.
 
  • Gilla
Hellwiz
  • Laddar…
Tack för svar! Olyckligt nog är det här inom Stockholmsområdet, så är handläggningstider för bygglov är någonstans runt 3 månader, varpå de ber om kompletterande information och väntar 3 månader till. Det gör att jag drar mig lite för att be om hjälp.

Men det är ett bra tips, och jag bör nog ringa och fråga om rådgivning, men min tidigare erfarenhet har varit ganska dålig tyvärr då de sällan kan svara ja eller nej.
 
Sänker du marken mer än 50cm är det marklov som krävs (tor det var (50 cm). Men det gicksnabbt för mig i nacka.
 
  • Gilla
Cjhed
  • Laddar…
Behövs väl godkännande från grannen om man vill bygga en altan nära tomtgränsen.
 
Inte om den är låg.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
G Greger_08 skrev:
Behövs väl godkännande från grannen om man vill bygga en altan nära tomtgränsen.
Du får täcka hela tomten med trall, asfalt, grus eller vad du vill, finns inga krav på det. Vi är väldigt många som kallar ett trädäck i marknivå för altan, trots att det rent bygglovstekniskt inte heter altan om det inte är upphöjt.
 
  • Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Du får täcka hela tomten med trall, asfalt, grus eller vad du vill, finns inga krav på det. Vi är väldigt många som kallar ett trädäck i marknivå för altan, trots att det rent bygglovstekniskt inte heter altan om det inte är upphöjt.
Bra att veta, jag var själv lite osäker, men precis som du nämner så är det trall på marknivå jag menar.
 
Claes Sörmland
D dopad skrev:
- Om jag jämnar ut tomten, och deras häck rasar som ett resultat, är jag skadeskyldig (antar det, men bra att veta och isåfall något jag behöver prata med firman om)
- Har grannen juridisk underlag att motsäga sig detta? Jag känner till kravet på max 50cm mur, men jag sänker marken för att bygga den. Ett alternativ är att bara sänka marken 50cm istället (och sålunda få en 50cm hög mur), men det är suboptimalt.
Bygglov behövs som sagt även för stödmur och marklov för ändringar av marken mer än 50 cm.

Ja, du är skadeståndsansvarig vid skador som uppstår vid schaktning. Det finns särskilda skrivningar i jordabalken som handlar om det. Kolla i 3 kap. Här är nyckelparagraferna:

Urklipp ur juridisk text från jordabalken om ansvar vid grävningsarbeten nära andras fastigheter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
ByggareJob och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Bygglov behövs som sagt även för stödmur och marklov för ändringar av marken mer än 50 cm.

Ja, du är skadeståndsansvarig vid skador som uppstår vid schaktning. Det finns särskilda skrivningar i jordabalken som handlar om det. Kolla i 3 kap. Här är nyckelparagraferna:

[bild]
Tusen tack för att du bifogade det. Då vet jag lite vilket spelrum jag har att jobba med!
Ska även prata med bygglovsavdelningen för att säkerställa att jag har förstått allting rätt, men nu har jag betydligt mer kött på benen och kan föra en rimlig konversation kring ämnet.
 
  • Gilla
lynnigeamatören och 1 till
  • Laddar…
D dopad skrev:
Jag känner till kravet på max 50cm mur, men jag sänker marken för att bygga den.
Även om du sänker marken så får muren bara vara 50cm hög om den skall vara bygglovsfri.
 
  • Gilla
My Saxin och 1 till
  • Laddar…
Det är inte så krångligt. På ritningen vill du sänka marken 1m och bygga 1m mur. Då behöver du marklov och bygglov.

marklovet i vår kommun kostade 7000kr, bygg lov vet jag inte, men ett par tusen. Så mellan 10-15k.

sedan lär muren kosta ganska mycket beroende på hur lång den är. Jag byggde en själv => gjort ALLT själv och det kostade ca 1700kr/m i material och den var 50cm hög ( 30 cm under marken också). Går ju att komma undan billigare med andra produkter men man behöver ändå gräva ut mycket, gräva ut för grund och makadam, lastbilar ska bort och dit (även om du gräver med spade), materialet är tungt och förvånansvärt dyrt. Ska du sedan 1m upp så sätter det lite krav på konstruktionen och därmed priset.

tror också det kommer bli svårt att komma så nära tujorna som du vill om de står på gränsen. De har väl med all sannolikhet rötter som du kommer behöva klippa av.
 
Hej! Vi är i en liknande situation med att vår granne har sitt hus högre upp. Men vi ska prata med dem och diskutera fram oss till en lösning. Vi ska försöka sätta gemensam häck i tomtgräns men att muren hamnar på vår sida.

Har du förresten hört att du får bygga stödmur i etage? Bygger du då 50 cm + 50 cm så bör du kunna undgå bygglovsansökan. Blir snäppet djupare på totalen men du kan säkert få en fin rabatt i etage-planet.

Hur långt är det mellan ditt hus och tomtgränsen?
 
  • Gilla
Heidina och 1 till
  • Laddar…
D dopad skrev:
...men nära tomtgränsen (~20cm ifrån). Själva muren är tänkt att vara ca 1m hög...
Om en 1m hög stödmur ska hålla i längden bör du nog gräva ur mer än 20cm bakom och lägga dränerande material, dränering och gärna markarmering bakom. Annars är risken att den börkar luta ganska snart och så får du börja om.
 
  • Gilla
noordh och 1 till
  • Laddar…
G Greger_08 skrev:
Behövs väl godkännande från grannen om man vill bygga en altan nära tomtgränsen.
Nej
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.