Akahigi
Akahigi skrev:
Det här kan nog funka som fuktspärr på baksidan:
Ronseal ILR2L 2.1L Isoflex Liquid Rubber - Black
[länk]

Sent from my iPhone using Tapatalk 2
Men den skickade de tydligen inte utomlands... Alternativ?
 
Räcker inte platonmattan?
För man ska väl inte behöva behandla muren bakom först, det blir ju lite sådär om man kladdar på nått på muren och sen sätter en matta som är gjord för att muren ska kunna andas, det kan den ju inte när det är någon form av membran direkt mot den.

Jag ska göra en bit med lecamur och hade tänkt att bara köra byggmax platonmatta.
 
Akahigi
Ja det blir ju antingen eller.

Det fina med en penslad gucka på baksidan av muren är ju att den sitter fast och är en del av själva muren. Tanken är då att den andas utåt...

Svårt att få platonmattan tät neråt och åt sidorna tänker jag.

Med gucka blir den helt tät inåt. Vet att man använder bitumenfärg för sådant (stödmurar) när man vill att de ska bli helt täta på ena sidan (jordsidan).

Biltema har 5 kg bitumenbaserat rostskydd för 200 kr, det kan ju vara ett alternativ.


Sent from my iPhone using Tapatalk 2
 
Akahigi
Vad är bästa sättet att fästa putsnät på leca? Gärna ekonomiskt också :)


Sent from my iPhone using Tapatalk 2
 
Har sett att när man gör på husgrunder så finns det någon form av kletig matta som man monterar längst ner på själva muren/väggen.

Är tämligen intresserad av tråden då jag bygger sutterängvägg och en bit stödmur i lecablock, bygger och funderar samtidigt.
 
Jag sitter i samma sits som TS.
Jag tänker ställa isodränskivor mot muren och sätta en fiberduk på utsidan.
Funkar det på källarmurar borde det funka på en fristående också.
Fredrik
 
Fredrik Å skrev:
Jag sitter i samma sits som TS.
Jag tänker ställa isodränskivor mot muren och sätta en fiberduk på utsidan.
Funkar det på källarmurar borde det funka på en fristående också.
Fredrik
Jag hade tänkt köra med byggmax platonmatta, det känns som det mest prisvärda, sett många grannar som gjort detta, vissa fattar dock inte att man inte ska ha matjord att fylla med bakom muren...
 
Akahigi
Pumba skrev:
Jag hade tänkt köra med byggmax platonmatta, det känns som det mest prisvärda, sett många grannar som gjort detta, vissa fattar dock inte att man inte ska ha matjord att fylla med bakom muren...
Ska odla bakom mina murar så det blir nog planteringsjord, men singel direkt mot fuktskyddet... Mur - fuktskyddet - singel - markduk - jord...




Sent from my iPhone using Tapatalk 2
 
Akahigi skrev:
Ska odla bakom mina murar så det blir nog planteringsjord, men singel direkt mot fuktskyddet... Mur - fuktskyddet - singel - markduk - jord...

Sent from my iPhone using Tapatalk 2
Funkar nog om man gör på rätt sätt, det värsta exemplet var en här på gatan som byggde nästan 2 meter hög mur, utan någon form av geonät eller dyl och sen beställde hem ett lass matjord och fyllde hela hålet bakom ända upp till kanten.
 
Akahigi
Pumba skrev:
Funkar nog om man gör på rätt sätt, det värsta exemplet var en här på gatan som byggde nästan 2 meter hög mur, utan någon form av geonät eller dyl och sen beställde hem ett lass matjord och fyllde hela hålet bakom ända upp till kanten.
Ja, mina är bara 40 cm så det ska nog gå...

2 meter med jord bakom låter jobbigt.


Sent from my iPhone using Tapatalk 2
 
Akahigi
Pumba skrev:
Jag hade tänkt köra med byggmax platonmatta, det känns som det mest prisvärda, sett många grannar som gjort detta, vissa fattar dock inte att man inte ska ha matjord att fylla med bakom muren...
Vad körde de med för fästning av mattan mot muren?


Sent from my iPhone using Tapatalk 2
 
Akahigi skrev:
Vad körde de med för fästning av mattan mot muren?


Sent from my iPhone using Tapatalk 2
Ser ut som de bara ställt mattan emot och sen fyllt upp.
Jag har inte sett hela processen utan bara delar av del men den ser inte fastspikad ut av det som stack upp när de fyllt hälften bakom muren.
 
  • Gilla
Akahigi
  • Laddar…
Akahigi
Om man inte kan få ihop det så det blir putsat och klart till vintern, håller murarna utan att frysa sönder till våren? Ska man täcka med något?

Jag hamnar lite i frosttemperaturer nu när jag försöker räkna på hur mycket jobb jag har kvar och hur många helger det är kvar innan Farbror Frost kommer.

Behöver ju inte fylla upp bakom murarna innan våren. Ska man tunngrunda innan vintern för att det ska ligga något litet lager på?


Sent from my iPhone using Tapatalk 2
 
Akahigi
Kör med en blandning av vatten/fryssäkringsmedel och bruk som jag blandar löst till "välling" och slabbar på. Sedan blir det byggmax spärr på baksidan. I vår blir det puts med nät.


Sent from my iPhone using Tapatalk 2
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.