Har precis bytt vattenpump i mindjupborrade brunn. Från hålet kommer det en 32 PEM-slang vidare till en PRK-koppling. Efter lite användning vill den hoppa av. Min fråga till er är: krävs det stödhylsa i PEM-slangen, eller vad gör jag för fel? Jag har dragit plastkopplingen till tusen och tror mig fått in den så den bottnat i kopplingen..
Hjälp emmottages tacksamt!
 
Det finns stödhylsor vad jag vet, men jag inbillar mig att man bara använder dessa i speciella situationer, tex när du kör varmt vatten i slangen (pem blir mjuk då).

Frågan är hur du drar kopplingen. Den svarta hylsan ska dras i botten, ända in mot metalldelen av kopplingen.
 
Jag köpte stödhylsor till min 40 mm PEM när jag skruvade med det för ett par veckor sedan. De var helt omöjliga att få i, så jag vet inte hur man skall gå tillväga. De rörmokare jag pratat med visste inte heller.
 
  • Gilla
FoJjen
  • Laddar…
Använder alltid stödhylsa på prk kopplingar t.ex på inkommande ledning blåfärgad stödhylsa för nyare pn 10(inte säker på exakt pn) slangen samt röd stödhylsa för den äldre mjukare slangen den röda passar även den nyare pn 6 slangen. Dränkbar pump i djupborrad brunn brukar jag sätta beulco koppling.Vet vid att ngr tillfällen då prk hoppat isär med tråkiga vattenskador som följd.

mvh
 
-RB- skrev:
Jag köpte stödhylsor till min 40 mm PEM när jag skruvade med det för ett par veckor sedan. De var helt omöjliga att få i, så jag vet inte hur man skall gå tillväga. De rörmokare jag pratat med visste inte heller.
Har samma problem fast med 32mm pem. Köpte röda prk 32 stödhylsor men får inte i dom i slangen. Kom du på nån lösning? Finns det olika stödhylsor för 32mm pem?
 
Redigerat:
Krilleman
Stödhylsa för blå stripe PEM 32mm har RSK: 2506426 om någon vill ha en sådan.

Men PRK är en koppling som används flitigt dagligen. Jag har aldrig fått en ny koppling att skjuta.

Däremot kan dom börja trilskas om man återanvänder muttrarna!
 
stiga_villa skrev:
Har samma problem fast med 32mm pem. Köpte röda prk 32 stödhylsor men får inte i dom i slangen. Kom du på nån lösning? Finns det olika stödhylsor för 32mm pem?
Jag vill minnas att jag körde utan. Rörmokaren körde utan på de bitar han fixade. (Eller skulle fixat rättare sagt. Hade han gjort det rätt hade jag inte behövt göra om det.)
Kopplingarna sitter fortfarande kvar.
 
Krilleman
PRK är en godkänd koppling till blå-stripad PEM utan stödhysla.
 
É
Krilleman Krilleman skrev:
PRK är en godkänd koppling till blå-stripad PEM utan stödhysla.
Men finns det någon nackdel att använda sig av den? Jag ska göra min första skarv för inkommande vatten som sen grävs ned. Så tänkte om man vill vara på säkra sidan så sätter jag dit en stödhylsa, eller kan man få andra problem då?
 
Krilleman
2016 när jag skrev inlägget var det godkänt.

2023 är det inte så längre.

Kompensationshylsa skall användas med PRK.
 
  • Gilla
ÉlPon
  • Laddar…
É
Krilleman Krilleman skrev:
2016 när jag skrev inlägget var det godkänt.

2023 är det inte så längre.

Kompensationshylsa skall användas med PRK.
Okej tack, inget att fundera på alltså.
Denna tänkte jag köpa då jag ska ha annat från samma butik. Säg till om det är fel. Men antar det inte kan blir så mycket fel om det heter just stödhylsa för pem...
https://www.proffsmagasinet.se/vvs-...MIvqqA9eKggQMVmJ9oCR3zVQsoEAQYAiABEgLHivD_BwE
 
É
Krilleman
Det ska gå fint. 👍
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.