Hejsan,
Jag har problem med tätning av en PRK-koppling mellan plastkopplingen (tryckskruven?) och slangen.

Sugslangen sticker upp ur golvet i pumphuset bara ca 20 cm och är kopplad till en PRK-krök (Sigro InternetButik - Kopplingar, rör (PRK-koppling, PEM-slang) - intro). Tryckskruven (av plast) sluter inte tätt runt slangen när jag drar i den i mässingskopplingen. Och jag drar och drar, ända i botten, men det blir ändå inte tätt, vatten sipprar ut när jag fyller pumpen.

Jag har försökt smörja gängor och tryckskruv med Locherpasta men det hjälper inte helt och hållet. Jag kan inte byta tryckskruven heller eftersom den vägrar lossna från slangen. Kan inte skära av slangen eftersom den blir för kort då för en ny koppling, och jag känner inte för att gräva upp slangen...

Är det nån som har nån bra idé om hur man kan få det tätt mellan slang och tryckskruv?

Nu ska jag gå ner och försöka peta in lin emellan tryckskruv och slang, men det är inte mycket mellanrum att peta i, så de chanserna är nog små.

// MVHMF
 
Det går att såga upp plastmuttern längs röret med en bågfil. Såga inte helt igenom utan lämna någon mm. Sista biten bänder man upp den med något trubbigt. Lösa muttrar finns hos rörläggaren.
På så sätt kan du sätta en ny mutter på samma plats som förut, i värsta fall 2-3 cm längre in på slangen. Glöm ej att PRK skall dras helt i botten.
 
Jo tack, jag har redan tänkt på att såga igenom tryckskruven, men... Slangen är ju deformerad, större än hålet i tryckskruven (se bilden), så får jag inte av skruven får jag ju heller inte på en ny. Eller...? Och kapa slangen går inte, som sagt, för då blir det inte tillräckligt kvar att sätta tryckskruven i...

Istället försökte jag täta med lin runt tryckskruv och slang (se bild). Det verkade fungera... en stund iaf, pumpen klarade av att pumpa upp 4 bar i hydroforen igår. Men nu suger pumpen luft igen, tycks det, kommer max upp i 1 bar.... det funkar ju för att hålla toaletterna igång, men det går ju inte att duscha, och jag måste stänga av och sätta på pumpen manuellt... får pumpen gå för länge blir den glödhet... *pust*
 
  • SlangToppText.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du får dit en ny mutter enkelt. Slangen är bara ihopklämd, ej expanderad. Det brukar fungera fint att byta muttern, men man kan aldrig vara säker på att det åtgärdar läckaget. Hur som helst är ingen skada skedd om du byter muttern.
 
Brukar gå bra att trycka ner muttern, men inte att dra av den.
Finns stödhylsor för PEM, kanske skulle hjälpa?
 
Jag har satt en kulventil på sugsidan, via den har jag tryckt upp systemet med en kompressor (luft, alltså) till 3 bar och systemet håller det trycket. Alltså läcker det inte, min tätning (se tidigare inlägg) håller. Men lik förb-t kommer det inget vatten när pumpen pumpar... den går varm, pumpar bara luft...

Nån som har nån hint om vad som är fel?
 
Har du provat att fylla sugledningen? Du kanske har en dålig bottenventil, så vattnet rinner tillbaks ner i brunnen?
 
Jodå, sugslangen är fylld och håller vattnet kvar. Backventilen är ny och håller trycket iaf upp till 3 bar, och när jag testar att suga i den (manuellt) öppnar den utan problem, så den funkar. Jag har också tryckt ut luft i sugslangen hela vägen ut, så det är inte stopp i den. Men... som innan, pumpen pumpar inte upp nåt vatten.

Jag har fyllt pumpen och låtit den pumpa en stund, sen fyllt den igen och låtit den pumpa, och igen, och igen... men nåt vatten annat än det jag fyllt på kommer det inte. Det har fungerat, pumpen pumpade upp till 3.5 bar, så tryckströmbrytaren slog ifrån, men sen har det inte funkat. Pumpen har gått varm utan att pumpa vatten, när trycket sjunkit till 2 bar och tryckströmbrytaren slått till igen.
 
  • Gilla
perblo
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.