Go go säger jag bara, när den väl är uppe och snurrar ska vi nog se till att få rätt på dina automatspjäll oxo!
 
  • Gilla
Daniel_N
  • Laddar…
Tjo, dålig på att uppdatera här märker jag. Elskåp etc är uppe och motorn testkörd, snurrar åt rätt håll:) Dock saknas brytare och inga rör är inkopplade än. Men det närmar sig:)
 
  • Gilla
Skooda och 1 till
  • Laddar…
Vet du hur mycket luft fläkten flytar
 
pär h skrev:
Vet du hur mycket luft fläkten flytar
Ja, den ska flytta 5000m3/h vid 5,3 kpa och 11.000m3/h vid 1,4kpa.
 
Provstartade fläkten hos Daniel igår, det flåsar bra :)
 
phl skrev:
Provstartade fläkten hos Daniel igår, det flåsar bra :)
Ja, sugfunktionen är väl än så länge att anse som oklar, men funktionen att blåsa runt luft i rummet om man provkör utan säckar är definitivt välfungerande;)
 
Spånsugen är inkopplad på 50% av det befintliga systemet! Det låter högt och trots att jag förmodligen har universums sämsta rördragning (inte förbättrad av kvällens snabbdragning med slang o rör o silvertejp om vartannat) så suger det bättre än tidigare! Låter högt gör det med!

Men jag är lite fundersom kring säckarna...Jag har strumpfilter och under det 8 st säckar (finfilter är ännu inte monterade). På min gamla sug blev säckarna omedelbart ganska hårt luftfyllda när jag drog på sugen, på denna så fylls säckarna med luft men inte sådär särskilt hårt. Vad tyder detta på? Jag har defintivt turbulens och läckor i rör och slangar ut till maskinerna men filterhuset är tätt och säckarnas anslutning till filterhuset är också tätt eller väldigt nära. Tips?

EDIT: Pratade med min tekniske rådgivare Mattiasp som började tala om filter och tryckfall och fläkt som tryckgenererare och avslutade med att det var inga problem. Nice:)
 
Redigerat:
Låter det mycket mer än den betydligt mindre befintliga spånsugen? Är det fläkt/filter som låter eller det faktum att du stryper flödet och därmed ökar hastigheten i de befintliga rören? Låter det i så fall mindre om du öppnar alla spjäll eller glipa på någon koppling nära fläkten så att den inte stryps så mycket?
 
Ja, det låter en hel del mer. Tror det är själva fläkten men är ej säker. Var lite sent att provköra mer grundligt, men det lär bli ett antal timmar imorgon. Räknade lite snabbt på det med scandvents tabeller över flöde på olika rörstorlekar och förmodligen så passar det ganska bra att köra med alla spjäll öppna. 350mm rör ska vid 25m/s släppa igenom ca 8600m3/h, Till maskinerna har jag 150 resp 160mm rör, vilket ska medge 1500 resp 1800m3/h vid samma hastighet på luften. 350mm motsvarar alltså ca 5 st 150/160mm rör, vilket är vad jag har inkopplat på den stammen. Men sen har jag säkert diverse läckor etc i systemet också.

Finns det sätt att mäta sitt flöde och lufthastighet vid olika punkter på rörsystemet?
 
Man kan använda ett Prandtl-rör och lite vattenslang med färgat vatten. Tyvärr ger det bara flödeshastigheten i en del av tvärsnittet. Man måste göra lite antaganden baserade på exempelvis Reynolds tal för att kunna anta hur flödeshastighetsprofilen i röret ser ut, och sedan integrera över hela tvärsnittet. Det är inte så invecklat som det låter när jag beskriver det. Det finns en massa tumregler och färdiga formler.
 
Tumregler låter bra!

Nu funderar jag kring finfilter för spånsugen. Det fanns inga finfilter med sugen när jag köpte den. Det man brukar se i snickerier (om det över huvud taget finns finfilter) är typiskt sett sk. kuvertfilter, vilka min återförsäljare har i klassning "Varicell F7" (vilket bara kallas "filter") samt "glasförstärkt 10 f. F7" (vilket kallas "finfilter"). Såvitt jag kan förstå har dessa filtreringsklass "F7" (verkar vara en annan typ av klassning än Hepa). Denna klassning är enligt denna sida: http://www.ksklimaservice.com/en/cl...filter-properties-and-typical-examples-of-use lämplig för partiklar ner till 1my i storlek. Är detta tillräckligt för fint trä/mdf-damm?
 
Låter det för mycket får du väl bygga in fläkten i ljudisolerad låda.
 
phl skrev:
Låter det för mycket får du väl bygga in fläkten i ljudisolerad låda.
Tja, känns rätt lugnt tror jag, maskinerna låter ju alltid mer ändå. Finns ju inte att jag kör utan kåpor i vilket fall.
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Spånsugen funkar fortfarande! Börjar närma sig att första omgången (8 säckar) fylls. Jag är överraskad av att de fylls så pass jämnt och (i ännu högre utsträckning) att de säckar som är mest fyllda sitter närmast fläkten. Trodde och har fått höra att det är säckarna i andra änder som fylls först. Ska bli intressant vid första bytet, som blir imorgon, att titta in i filtret underifrån och se hur det ser ut.

Det är otroligt smidigt med transparenta säckar! Det skulle jag bytt till för många år sedan!

Har beställt filter idag till dammfällan samt till spånsugen. Fick kontakt med en väldigt trevlig och kunnig kille på Dinair som guidade mig genom djungeln. Vi kom fram till att filtreringsgrad F7 var lämplig. Det innebär en sämre rening än tex Hepa, men också mindre tryckfall över filtret. Dessutom känns Hepa i mitt snickeri som att sila mygg och svälja kameler. Eftersom jag själv kommer att tillverka filterhållarna kommer samma storlek på kuvert (även kallat påsfilter) att användas till både spånsug och dammfälla. Filterna skickas i dagarna men frågan är när jag kommer att ha tid att montera dem...
 
Vi kanske kan göra filterhållarna i maj?
 
  • Gilla
Daniel_N
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.