Hej,

Kanske detta kunde vara ett alternativ?

Har själv byggt en stjärnhimel till ungarna av denna, är alltså en liten fiberprojektor med LED, så det blir ingen värme. Finns ett gäng olika program i den för olika blink.

Säljes genom Storel, Solar, Elektroskandia m.m. Återförsäljare i Sverige är Bellalite, men de grossar bara, så man får ta det genom någon av deras återförsäljare.



 
  • Fiber_LED.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tomtebo>Kapslingen är ett problem för man vill inte ha korrosion på grjorna såsom det lätt blir i den miljön. Dessutom, vem orkar sitta och löda ihop 100 LED'ar?
Sen kan även en gnista ifrån 12 V ge upphov till brand om där är t ex lite sågspån etc som det kan ta fyr i. Det är lite därför jag hellre kör med färdiga slingor.

Sickboy>Har du nån fingervisning om priset?

/Kent
 
Blir det verkligen så mycket fukt under innertaket i badrummet?

Gnistrisken borde man komma förbi genom att välja någon typ av gnistsäker kapsling.

Och några hundra lödningar och kablar är inget oöverstigligt.

(Nu spånar jag bara lite över vad som är möjligt om man vill skräddarsy, givetvis är en slinga både praktisk och snabb att sätta dit i jämförelse.)
 
Jopp, det kan det. Normalt ventileras det bort med om det finns en hyfsad ventilation men dumt att chansa.

Skall man sätta allt i gnistsäker kapsling är man ju på en massa jobb igen...

/Kent
 
Hejsan

Det var visst dåligt med elkunskaperna.
Led går att "dimma", det är strömmen genom LED som ska styras men ofta sitter det ett motstånd i serie så lysdioden blir spänningsstyrd. Hur strömmen ändras har mindre betydelse, om man minskar spänningen så minskar strömmen och det kommer mindre ljus ur LED. PWM betyder att spänningen slås av och på hela tiden med variabelt förhållande mellan av och på. Mycket på; starkt ljus, mycket av; lite ljus.

En vanlig dimmer klarar inte av LED som enda belastning, möjligen om man kopplar en 60 W glödlampa som grundlast.

Miljötåligheten på en LED är stor, plasten är epoxi och benen förtennta.

Gnist och brandrisken är liten om lödningarna är väl gjorda, gör en 180 graders krok på både ben och ledning och gör en riktig lödning och sedan krympslang på.

Värmen är väl inget större problem men helt kalla går ingen LED, dagens extremaste bränner iväg 5W och har kylflänsar. Till detta stjärnhimmelsfall så ger vita LED med 30 mA ström 0,1 W.


Färdiga slingor kan ju vara bra men ofta är kvaliten väldigt dålig då de inte kostar mer än det vi köper materialet för.

Hursomhelst så ska det hela matas med en skyddstransformator (max 48V, om jag inte missminner mig) och den kan sitta ovanför innertaket om den är ordentligt kapslad.
 
För mig spelar det ingen roll hur dimmern till en LED fungerar rent tekninskt i detta. Det intressanta är att det inte finns färdiga bra lösningar att bara koppla in i en vanlig dosa.
 
Snickarboden: ca. 1093:- ex moms
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.