stigen stigen skrev:
”There's A Hole In My Floor, dear Liza……”

Efter en dryg veckas spånande har vi kommit till ett beslut. Många häftiga förslag om hur man skulle kunna göra med hålet i golvet har vi fått men vi tycker att hålet både är för stort/litet och för grunt så vi bygger för hålet.
Jag reglar, golvspån, golvgips, armering och sedan flytspackel upp jäms med dom klinkers som ligger där nu. Därefter blir det helt nya klinkers på dom gamla. Dom tre 30cm genomföringarna pluggas i det gamla maskinrummet med 3 frigolitproppar.
Det blir en jättefin vinterträdgård på 15kvm.

[bild]
Rummet dokumenteras med bilder och alla mått om någon annan vill ta ett annat beslut när den tiden kommer.

Trevlig Helg! :beer:
Dag
Jag som såg framför mig en kylanläggning för pelarborrar :(
 
  • Gilla
TriNitro och 2 till
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
Jag som såg framför mig en kylanläggning för pelarborrar :(
Tanken fanns med länge, men det är enklare att gå fram till öl/vin-kylen och hämta än att krypa ner i källaren. Motorstyrd kyl för upp/ner ur golvet var också med i ”spånhanteringen”, men djupet är för litet. Barnen ville ha glasgolv med vinkällare och stämningsljus. Förslagen var många men kroppen fick avgöra. Allt som sker i normalhöjd underlättar numera.
Även om man känner sig som 28 så infinner sig verkligheten snabbare än snabbt i vardagen.
Dag
 
  • Gilla
nino och 2 till
  • Laddar…
richardtenggren
Du har inte funderat på fylla med lecakulor eller cellplast? :)
Synd att blanda in organiska material i en betongkonstruktion liksom:)
 
Redigerat:
  • Gilla
Huzzbutt
  • Laddar…
richardtenggren richardtenggren skrev:
Du har inte funderat på fylla med lecakulor eller cellplast? :)
Tankarna är där men golvet i rummet är inte isolerat. Har sett i byggbeskrivningen att man tänkte lägga golvvärme i utrymmet när det byggdes men den posten ströks. När vi köpte huset fanns där inga skjutdörrar utan det var öppet. Jag vet inte om leca eller frigolit kommer att göra så mycket på inneklimatet.
Dag
 
richardtenggren
Jag var lite seg med min update, men jag tänkte inte för isolering utan som utfyllnad för att slippa organiska material i konstruktionen :)
 
richardtenggren richardtenggren skrev:
Jag var lite seg med min update, men jag tänkte inte för isolering utan som utfyllnad för att slippa organiska material i konstruktionen :)

Jag kommer att sätta två små ventiler i dom yttersta frigolitpropparna så det blir lite rotation på luften under golvet. Trodde bestämt att jag skulle hitta ett avlopp i utrymmet när poolen försvann. Jag hade nog satt ett avlopp om jag byggt.
Dag
 
”Pallplats”!

Som av en händelse så snubblade svärsonen över två Bahcopallar på Jula idag.
-800kr på ordinarie pris var klart godkänt!
Han köpte båda. En till mig. Verkar stabil. Fungerar perfekt som barvagn på helgerna! :beer:
Dag

Två orange-svarta Bahcopallar används som barvagn med ölburkar på en i verkstadsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Maria T och 14 till
  • Laddar…
stigen stigen skrev:
”Pallplats”!

Som av en händelse så snubblade svärsonen över två Bahcopallar på Jula idag.
-800kr på ordinarie pris var klart godkänt!
Han köpte båda. En till mig. Verkar stabil. Fungerar perfekt som barvagn på helgerna! :beer:
Dag

[bild]
Blev det nedsatt pris efter att han snubblade över dem ;) ? Demo ex? eller bara en lokal drive? Står inget på deras hemsida, där av min fråga. Har en av dessa i garaget sedan några år och måste säga att det är en av de bättre köpen. Enda problemet är att sambon brukar sno den när hon är ute i garaget, så funderar på om det är värt att bege sig till sin lokala Julabutik i hopp om att köpa sig ur denna problematiken.
 
B
J JSten skrev:
Blev det nedsatt pris efter att han snubblade över dem ;) ? Demo ex? eller bara en lokal drive? Står inget på deras hemsida, där av min fråga. Har en av dessa i garaget sedan några år och måste säga att det är en av de bättre köpen. Enda problemet är att sambon brukar sno den när hon är ute i garaget, så funderar på om det är värt att bege sig till sin lokala Julabutik i hopp om att köpa sig ur denna problematiken.
Kollar man recensionerna så verkar den varit nedsatt för ~1månad sedan.
 
  • Gilla
JSten
  • Laddar…
J JSten skrev:
Blev det nedsatt pris efter att han snubblade över dem ;) ? Demo ex? eller bara en lokal drive? Står inget på deras hemsida, där av min fråga. Har en av dessa i garaget sedan några år och måste säga att det är en av de bättre köpen. Enda problemet är att sambon brukar sno den när hon är ute i garaget, så funderar på om det är värt att bege sig till sin lokala Julabutik i hopp om att köpa sig ur denna problematiken.
Ärligt talat så vet jag inte varför dom var nedsatta med 800kr styck. Jag tror att oftast beror det på den lokala butikschefen när dom kör lite udda reapriser. Jula Värmdö tycks ofta ha specialpriser lokalt i varuhuset.
Det tackar vi för! :love:
 
  • Gilla
JSten
  • Laddar…
”Inflyttning”

Här är en bild på glasögonhållaren efter montering och inflyttning.

Glasögonhållare i trä monterad på vägg med flera par glasögon och solglasögon upphängda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fungerar helt perfekt enligt beställaren. Han är väldigt nöjd med sin design.
Dag
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 4 till
  • Laddar…
”Vanans makt”

Den nya Bahcopallen kändes lite låg i jämförelse med den gamla.
Mitt MFT-bord är ju 91cm högt så jag behövde komma upp lite.
Borrade/sågade ut fyra 42mm förhöjningar i en ekbit.
Nu känns det som vanligt igen. Bra!
Dag

Orange Bahcopall med svart sits, fyra ekgjorda förhöjningar, skruvar och muttrar placerade ovanpå.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Orange Bahcopall med hemgjorda ekförhöjningar på ett perforerat arbetsbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bahcopall förhöjd med fyra träcylindrar för att matcha höjden på ett arbetsbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ny Bahcopall bredvid en gammal arbetspall med slitet svart sits, båda står på ett trägolv i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 5 till
  • Laddar…
Når du ner till ölhyllan nu?
 
useless useless skrev:
Når du ner till ölhyllan nu?
Inga problem!
Bara dra i spaken så sjunker jag sakta ner till hyllan!
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Tule54 och 3 till
  • Laddar…
”Håltäckning”

Efter gårdagens inköpsrunda blev det dags att börja jobba med hålet.
En ram av 45 x 120 skruvades ihop med en tvärregel på mitten.
Sänkte ner den till rätt höjd och sedan bultades ramen runt om in i betongen. Två tvärreglar eftermonterades och slutligen fick varje tvärregel två ben ner i betonggolvet. Spån och gips på det så blir det en stabil yta att gjuta på. Det får vi lösa i veckan.
Dag

Träramkonstruktion av 45 x 120 virke med tvärreglar bultade i betong, förberedd för gjutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tule54
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.