Det låter som förgasaren flödar över och surar ner ditt stift, gnistan kan inte antända stiftet i förbränningsrummet pga av fel syreblandning i förhållande till bränslet.
 
Ett vanligt fel är annars att det har kommit bensin i luftfiltret, då är det lögn i helvete att starta.

Ett knep jag brukar använda är, som fler sagt, lite (några droppar) bensin direkt i cylindern. Då SKA den tända till efter ett eller två ryck.
 
Om du har torrt stift och den inte startar med startspray direkt i förgasaren så är det tändfel. Då är det ingen mening med att fippla med bensin, olja eller filter!
 
Redigerat:
Häll i lite etanol e85 i bensinen, det är både lättantändligt, men det låter mer som någon tändmodul, brytarspets eller liknande så du inte har någon framgång med startgas.
 
Jag klistrar in från ett eget svar i en annan gräsklippartråd:


"Vår Stiga med B&S motor från -04 gick nog aldrig bra från början. Fick det här bränslemembranet ni pratar om (35 spänn) bytt och den går bättre än nånsin.

Felet var att den varvade upp och ner och gick mkt dålig.

hittade detta http://www.chl.chalmers.se/~term/techproj/briggs/brigg1.htm "

Det finns ett bränslemembran som tydligen väldigt ofta blir dåligt, kan ju vara värt att kolla det.
 
M
Kolla så att inte ventilerna rostat fast,.., ett vanligt problem.. Häll lite bensin direkt i tändstiftshålet å skruva tillbaka tändstiftet snabbt. Då ska motorn starta till nån sek. Gör den inte det, då kan det mycket väl vara en ventil som fastnat i öppen läge...

Ang oljenivån i B&S motorer. Se alltid till att den ligger på övre strecket! För B&S motorer har inget vidare smörjsystem, å tappar lätt smörjningen vid låga oljenivåer, å körning i upp/nerförsbackar... Med det välkända vevstaksbrottet som resultat :)

magentis
 
Redigerat:
Tyvärr är det skillnad på gnista och gnista. Om gnistan är ganska svag med stiftet urskruvat och under atmosfärtryck, så kanske den försvinner helt med iskruvat tändstift och med kompression i cylindern. Om den inte går några varv med startgas så har du nog ett tändningsfel, kanske tändspolen.
 
Hejsan allihopa.
Tack för alla goda tips. Har lämnat in den på verkstad för diagnos, och det enda de kunde konstatera var samma som jag kommit fram till.
De påstår att de "gamla kinamotorerna" brukar gå sönder på Stiga maskinerna och det bara är att byta motorn.
De säger att det är något med ventilerna.

Någon som vet ifall det går att reparera själv eller är det skrot?
Kan man montera över en gammal B&S motor på det chassit?
 
M
bader skrev:
Hejsan allihopa.
Tack för alla goda tips. Har lämnat in den på verkstad för diagnos, och det enda de kunde konstatera var samma som jag kommit fram till.
De påstår att de "gamla kinamotorerna" brukar gå sönder på Stiga maskinerna och det bara är att byta motorn.
De säger att det är något med ventilerna.

Någon som vet ifall det går att reparera själv eller är det skrot?
Kan man montera över en gammal B&S motor på det chassit?
Ha! Sa ju det :D Dom har rostat fast helt enkelt.
Skruva lös topplocket/delarna så att du kommer åt ventilerna, spruta sen rostlösare eller nåt liknande i riklig mängd kring ventilerna så att det rinner ner under dom.
Ta en polygrip å rucka med milt vål, så att dom börjar röra på sig.
Ventilerna brukar lossna efter ett tag..., dra i startsnöret så märker du bättre nä det händer.
Å glöm snacket om "gamla kinamotorer" det där problemet har funnits i evinnerlig tid, å ska inte skyllas på några kineser..

magentis
 
Fint, då tar jag hem maskinen imorgon från verkstan och ser vilken typ av GDS det blir. :D
Min andra maskin har rostat sönder helt nu, men motorn är fin som snus..
 
M
bader skrev:
Fint, då tar jag hem maskinen imorgon från verkstan och ser vilken typ av GDS det blir. :D
Min andra maskin har rostat sönder helt nu, men motorn är fin som snus..
Hör av dig hur det gick, nyfiken på om jag prickat rätt i min gissning...
Jag har själv lossat ventiler på B&S motorer ett flertal ggr, både på gräsklippare å snöslungor.
Så om det är felet, är det ett lätt fixat problem, då dom aldrig sitter speciellt hårt.
Bättre stål som inte rostar så lätt, å lite starkare ventilfjädrar tror jag gjort att B&S sluppit det här problemet..

magentis.
 
Tjodelutt..
Tog hem den och skruvade av topplocket på den.
Kunde inte se något fel, ventilerna rörde sig som de skulle och inga skador på kolven eller fodret.
Satte ihop den och drog några gånger med stratgas och utan att bränsleslangen var påkopplad. Den tände till!!!
Fort på med bränsleslangen och dra några gånger till.
Den startade och gick fin fint.

Nu är det istället ett annat problem med den. Den är supersvår att starta. Får dra som en idiot innan den startar.. Finns det något man kan göra åt det?
Tänkte sticka ner till servicen imorgon och köpa en ny tank(den läcker) och luftfilter och olja till maskinen. Tändstiftet såg fint och nytt ut.

Finns det något annat som kan vara orsak till svårstarten?
 
Köp ett nytt membran, det ska sitta mellan tanken och förgasaren.
 
Immobil skrev:
Köp ett nytt membran, det ska sitta mellan tanken och förgasaren.
Tack.. det ska undersökas.
Vad smutt det vore om den vart lättstartad :D
 
Ett nytt fräscht membran brukar göra susen. Lycka till! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.