I
Har en likadan motor på husqvarnan, det sitter ett membran mellan förgasare och tank, det brukar behöva bytas. Passa på köpa en ny fjäder också för den som sitter där är inte rätt. Ska titta på min imorgon hur det ser ut med länkar/fjädrar. Men enligt fig 97 ska det bara vara en av varje. Jag brukar pumpa två tre gånger och sen dra någon gång, sen får jag pumpa tre-fyra gånger till innan den går att starta, de är inte helt lätta.
2011-05-21_191008_briggs_9b.c_10b,c_linkage.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
I
Annars är tipset att skriva upp vad klipparen och motorn heter och åka till butiken och köpa det som behövs, glöm inte membran, jag har bytat 3 gånger.
 
Tycker ändå det ser hyfsat likt ut vad gäller fjädern!

Jag fick med 2 membran av gubben som jag köpte gräsklipparen av, är nog de rätta, Briggs Stratton dessutom! Jag får väl plocka isär o se om jag kan få på ett nytt! Och sen få ihop allt med! ;) har ju läst att en del rensat "skit" i förgasaren så det kanske jag kan försöka kolla med...
 
hsd
Den borde gå på startgasen om det är fel på membranen.....
Lägg en slant på nytt stift är mitt tips
 
Dra lite extra i vajern till dödmansgreppet. Det är ett vanligt problem på alla vajerstyrda apparater. Vajern alternativt fjädern som också kan sitta blir uttöjda med åldern. Är till 95% säker på att du har felet där...
 
Den läcker lite olja, oklart från var. Kan det vara någon packning i "cylindern"?

Tycker det ser ut som om dödmansgreppet gör vad det ska...

Test med nytt tändstift (trots gnista) kanske är värt att pröva, om nu inte membranet har avgörande betydelse och den ändå borde starta med startgas....
 
Det kan se ut som om det gör som det ska men slaglängden blir för kort=ingen gnista
 
Jag har lämnat den till snälle farbrorn jag köpte den ifrån nu. Han skulle ta en titt, har fått känslan att han har lite koll. Återkommer med ev framsteg där. Får han inte ordning på det så ska jag prova nytt tändstift.
 
I
Det är inte så att han kört på en stubbe eller nåt? Om kilen bryts igenom bara en tiondel så blir den lilla biten tillräckligt stor ute vid magneten för att tändtiden ska bli fel, det gör maskinen svårstartad eller omöjlig att starta. Och när den går är varvet högt med en å annan baktändning vilket slår upp olja och sot till luftrenaren.
Håller med om att den borde hosta till med startgas även om tändningen står nån grad fel. Det funkar med en kapsyl karburatorsprit direkt i insuget också. Jag brukar köra första tanken på våren med en halv flaska sprit, kan jag tipsa om.
Man förmodar att det finns kompression eftersom den gick innan, kilen i svänghjulet kan vara orsaken, inget konstigt med om den ger sig lite, det ska den göra om det blir tvärstopp, annars går hela motorn åt fanders i värsta fall.
 
Redigerat av moderator:
R
Om man kör emot grenar eller liknande på sidan där vajern till dödmansgrepp går kan det bli så att blecket som ska sluta jordkretsen till tändspolen inte fungerar och då får du ingen gnista på tändstiftet.
Om du inte har någon som kan hålla åt dig är denna produkt kanonbra för att kolla om du har gnista.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/V...t-och-Elektronik/Tandningsprovare-2000017037/

Jag köpte tex en klippo gräsklippare för 150kr då gubben som hade den inte fick igång den. Väl hemma tog de två minuter att lokalisera problemet och de var just detta så jag fäste vajern med skruven igen och vips funka den fint.
 
R
samt, om du redan testat med startgas och den inte reagerar då heller så är de snarare tändningen än problem med membranet under fögasaren som många tipsat om.
 
En sak som alltid fungerar om tändningen är ok är att hälla i lite bensin direkt i cylindern, ca ½ ml. den kommer att gå några sekunder på detta. Startar den inte då så är det tändningen!
Det tricket använde jag alltid då jag var med snöskoter, på hösten. Två omgångar på det sättet sedan hade den fått snurr på bränslet genom förgasarna och gick som vanligt.
 
I
Ja det kan vara mycket. Men man behöver veta mer för att komma närmare svaret. Det kan vara ventilfel också.
Jag skulle inte lita på att säljaren kan klipparmotorer, inte om han satt dit den där fjädern, längden och spänningen har stor betydelse (det är fortfarande fjädern jag pratar om ), men jag kan ha fel. Klipparen gick men går nu inte att starta, gissar att den var svårstartad även första gången, gissar att svänghjulet flyttat sig. Membranet kan vara ett problem men kanske inte i det här fallet, det är dock billiga delar så det är lika bra att byta, särskilt om man har nya.
Startgasen är flyktig, jag föredrar något flytande explosivt direkt i insuget. Att skvätta i cylindern är effektivt, kan t.o.m vara farligt, jag känner en som sprängde en motor på det sättet men han skvätte betydligt mer än ml.
Ventilfel kan komma plötsligt men tror inte det felet förekommer längre. En Stiga tornado med 4,75hk motor hade ett sånt fel, ventilsätet lossnade och följde med upp, men det felet är nog historia.
Det hjälper föga att spekulera, Det bästa är att kontakta en reservdelsfirma och köpa originaldelar, lyfta av svänghjulet och kolla kilen, mäta kompressionen.
 
I
Man kan nog inte utesluta att det att det fattas en fjäder, 2 har min.
 
Redigerat av moderator:
Mina erfarenheter av grinig gammal B&S motor.

Motorn brukar vara mer el mindre grinig på våren, (när den har stått över vintern), tills den kommit igång ordentligt. Vilket kan ta några klippningar.

Ibland har jag råkat ut för att efter soppatorsk så har klipparn (B&S motor) inte velat starta. Har nu lärt mig att då gå in och ta en fika, och sedan startar den så lätt igen...

Jag brukar aldrig dra mer än 10-15 ggr. Det är inte lönt då den brukar sura till sig. Bara att låta den stå till nästa dag.

Det är aldrig fel att skämma bort den med ett nytt stift varje vår.

Ett vanligt fel på 4-taktare som står i icke uppvärmda (torra) lokaler över vintern är att ventiler och ventilsäten rostar. Då tappar de kompet och blir orkeslösa, och extremt svårstartade.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.