Hej

Noterade nu på morgonen att klipparen inte tar laddning.
Klipparen åker in i laddstationen, stannar, kontrollerar laddning.
Men, blixtsnabbt fladdrar det förbi displayen "ingen laddning", sen står det paus på klipparen.

Jag ryckte ur kontakten till laddstationen och satte i, och gjorde samma sak med alla kablar till dosorna tillhörande laddstationen, men ingen skillnad.

Jag skall kontrollmäta mellan plattorna på laddstationen, misstänker att det torde vara mellan 12-30v där?

Vad kan det annars vara, är det någonting med armarna som fungerar som stötsensorer och laddningsmottagare?
Detta är 5e säsongen jag har klipparen.
 
P Patrik N skrev:
Hej

Noterade nu på morgonen att klipparen inte tar laddning.
Klipparen åker in i laddstationen, stannar, kontrollerar laddning.
Men, blixtsnabbt fladdrar det förbi displayen "ingen laddning", sen står det paus på klipparen.

Jag ryckte ur kontakten till laddstationen och satte i, och gjorde samma sak med alla kablar till dosorna tillhörande laddstationen, men ingen skillnad.

Jag skall kontrollmäta mellan plattorna på laddstationen, misstänker att det torde vara mellan 12-30v där?

Vad kan det annars vara, är det någonting med armarna som fungerar som stötsensorer och laddningsmottagare?
Detta är 5e säsongen jag har klipparen.
Det är inte så att det uppkommit korrosion på laddplattorna eller på polerna på klipparen?

///Henrik
 
Kolla "armarna/stötsrnsorerna".
Om de (en av dem) har gått av, tar den inte laddning.
 
P Patrik N skrev:
Hej

Noterade nu på morgonen att klipparen inte tar laddning.
Klipparen åker in i laddstationen, stannar, kontrollerar laddning.
Men, blixtsnabbt fladdrar det förbi displayen "ingen laddning", sen står det paus på klipparen.

Jag ryckte ur kontakten till laddstationen och satte i, och gjorde samma sak med alla kablar till dosorna tillhörande laddstationen, men ingen skillnad.

Jag skall kontrollmäta mellan plattorna på laddstationen, misstänker att det torde vara mellan 12-30v där?

Vad kan det annars vara, är det någonting med armarna som fungerar som stötsensorer och laddningsmottagare?
Detta är 5e säsongen jag har klipparen.
Har själv haft laddproblem på min Ambroggio (skall vara samma som Stiga under skalet), dock inte helt bara laddat dåligt typ 26V.
Problemet var att polerna var avskavda på toppen av laddplattorna..samt polerade med smärgelduk för bättre kontakt efter många missgivande råd..:( .

Min lösning var att linda en "grov" kopparkabel runt botten på polerna och i en båge över, för att komma åt den friska delen av polerna samt laddplattorna, nu tar den 28V+ igen :)
 
Hej
Tack för era snabba svar.
Det var ena ”armen” som gått av.
Limmade ihop med superlim, skruvade ihop och satte på laddning.
Men, fick tyvärr ingen kontakt.
Blir till att beställa ny ”arm” pronto imorgon.
Reparerad gräsklippare med limmad och skruvad del visande armen som gått av och satt på laddning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Reparerad del av maskin med superlim och skruv, smutsiga ytor synliga, på en arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Superlim leder ju inte ström, så den elektriska överföringen hade du kunnat fixa med en extra kabel. Men i ärlighetens namn så tror jag att den superlimmade armen bara håller mellan "tolv och middag".
 
Min 523 piper ingen signal?? Har mätt slingan till 10-11 ohm. Testat att lägga ny slinga runt klipparen med samma felmeddelande.
Om det inte ör slingbrott, vad ör det då. Laman på signalboxen lyser grön.
/T
 
För oss vanliga människor betyder ju grön lampa att allt är OK, men för Stiga betyder grönt att det är avbrott i slingan.
Kolla att du inte har oxider i någon kopplings-punkt. Kolla kontakten i sändaren, där kan det bli okontakt.
Om resistansen i din slinga är 10-11 ohm så bör din områdesslinga vara ca 800 meter lång, stämmer det?
Manualen anger följande resistans mellan pinne 3 och 4 i kontakten:
200 m = 2.8 ohm
400 m = 5.6 ohm
600 m = 8.4 ohm
 
Jag har 2000 kvm tomt plus lite omvägar för diverse på tomten, men 800 m låter mycket tycker jag.
Sändaren är den svarta boxen på sladden? Jag har blivit tvungen att flytta tråden ett par ggr pga diverse byggprojekt på tomten så visst har jag många skarvdon. Kan det kommit in fukt i någon av dem. Hur avgör jag det utan att byta alla??
 
Ja sändaren är svart och har en bred platt kontakt vars kabel går till laddningsstationen. Kolla den.
Jag tror att Husqvarna har en signalsökare för att leta rätt på kabelbrott, men det är inget som jag har använt.
Sedan vet jag inte hur den fungerar om man bara har lite okontakt i någon skarv.

Det kan ju också vara elektriska maskiner som kan störa ut roboten. Tex. så stannar min robot med signalfel då jag kör cementblandaren som jag mixar kompost-jord i.
För att få igång roboten igen så måste jag stänga av laddare/sändare några minuter, ställa roboten i laddstationen och sedan ansluta laddaren igen. Då kvicknar den till igen och kan fortsätta att klippa.
Så min cementblandare är nog långt ifrån godkänd när det gäller elektriska störningar.
 
Då kollar jag sändaren.
Stort tack för hjälpen.
 
Sedan min första wiper så har det gått några år, nu har jag en autoclip 525 från 2012, som passar min tomt och min numera antika slinga :)

men, nu krånglar den konstant. startar om sig, kommer utanför gräns, osv.
Jag har bytt kol på bägge drivmotorer, och bytt till de nyare fjädrarna för kolen. ändå så krånglar motorerna. När den stannar och börjar starta om sig: "omstart om xxs", så funkar inte motorerna, går jag in i servicemeny och testkör dem så tjuter de mest och ena motorn rör sig marginellt framåt, inte bakåt. stänger jag av den helt och startar igen så går den som den ska.

Någon som har en aning om vad det kan bero på? har inte kollat kolen på klippmotorn men den verkar gå som den ska.
 
Min gamla Lizard = Wiper = Stiga 520 fick för några år sedan för sig att den ville hoppa som en hare över gräsmattan. Den ömsom kröp fram och ömsom susade fram i normal fart.
Efter massor med felsökning och även byte av moderkort, så visade det sig att det var klippmotorns kol som var dåliga. Efter byte till nya klippmotor-kol så blev den helt normal igen.
Så kolla upp i vilken kondition kolen är. Sedan kan ju oxider på olika kontaktställen orsaka problem. Lirka lite på de flatstift mm som du kommer åt för att se om det hjälper.
 
Förstår helt klart att det kan ha med kolen på klippmotorn att göra, när den går. Men när den är i servicemode, och klippmotorn startar och stoppar snällt, medans hjulmotorerna inte vill vara med (när man testar dem så står ju klippmotorn stilla). Det verkar lite långsökt. men givetvis inte omöjligt.

Har haft isär klipparen 4 gånger de sista dygnet, börjar bli sugen på något nytt, med borstlösa motorer. Dock finns inte budgeten just nu så tänkte försöka hålla liv i den tills hösten.
 
En följdfråga, någon som gjort samma resa och bytt ifrån wiper/autoclip? vilken klippare funkar bäst med samma slinga? borstslös då..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.