Nja, betaversionerna är välj inget som är tänkt till slutkund öht. Jag installerar inte dom i kundmaskiner, där är det officiella versioner som gäller. Kan väl även säga att det är mer sällan att det dyker upp betaversioner nuförtiden än för ett antal år sedan..
 
JonasQ skrev:
Att stänga av slingan vid laddning vore trevligt... eller går det att ställa in på min nuvarande 127:a?
Bättre sent än aldrig. Såg detta inlägg nu. Som standard stänger sändaren alltid av signalen när roboten laddas. Vill man istället att den altid sänder signal ändrar man en switch på sändaren. Detta används egentligen bara om man har två robotar installerade inom samma slinga.
 
Kantklippning är nu på gång. Igen. Haha. Kommer vara standard på maskiner 2015 och kommer finnas tillgänglig för äldre 100/300 modeller. Innebär inte att den klipper på väg tillbaka till laddningsstationen, utan man ställer in ett schema likt veckoschemat vilka dagar maskinen skall börja dagens första klippning med att köra ett varv kring omkretstråden. Förutsatt att maskinen har klippning just den dagen. Du kan alltså tala om för maskinen att den ska kantklippa 0-7 ggr/vecka.
 
  • Gilla
aivo
  • Laddar…
Är den uppgraderingen gratis till 325?
 
Det beror på vad din lokala åf tar för en uppdatering. Du kan nog räkna ett par hundralappar för arbetstiden det tar att uppdatera den. Maskinen måste öppnas osv för att uppdateras.
 
Går det att få bekräftat att uppdateringen innehåller kantklippning innan man gör den? Min ÅF brukar tyvärr inte ha så bra koll på sånt.
 
Jag kan försöka hojta till när den är tillgänglig. Man kan även få fram ett dokument i uppdateringsklienten exakt vilken version man lägger in och vad den innebär.
 
Hojta gärna till!
 
Dette er på mange måter en bra maskin. Først og fremst er batterikapasiteten imponerende. Under gunstige forhold kan den gå ca. 8 timer på en oppladning. Kvaliteten er også tillitvekkende.

Området, som jeg bruker den på, er temmelig komplekst, og setter store krav til framkommeligheten (selv om grenseledningen bevisst er lagt utenom de bratteste og mest ujevne delene av eiendommen). Av den grunn kjører maskinen seg ofte fast - dette skjer som regel flere ganger om dagen.

Egentlig burde dette være et helt unødvendig problem, men klipperen har bare en ganske primitiv støtfanger til å registrere om den har møtt på en hindring. Så lenge denne ikke slår ut, blir den bare stående å grave seg ned med drivhjulene. På den måten lages det stadig nye groper og feller der den kan sette seg fast i neste omgang. Hvis konstruktørene hadde tatt høyde for dette problemet, kunne dette vært en helt super maskin. Hadde den rygget (backat) og skiftet retning hver gang drivhjulene startet å spinne (gräva), ville den hatt et langt mindre behov for tilsyn. Dette kunne en enkelt oppnådd hvis den for eksempel registrerte at framhjulene sluttet å rotere.

Som det nå er, må en ofre så mye tid på tilsyn at en like gjerne kunne klippet manuelt. - I rettferdighetens navn må det sies at dette problemet antagelig hefter ved de fleste robotklippere, men på prisnivået til Stiga 527s burde en opplagt forvente noe mer.

En sjelden gang hender det at klipperen havner utenfor ledningen, men da stopper den helt opp av seg selv, slik at dette er et lite problem.

En gang var det problemer med at maskinen bare gikk som en full (onyckter) person over og utenfor grenseledningen. Det viste seg da at den sylinderformede indikatoren foran motoren var falt ut av den brønnen som den skal ligge nede i. Denne var enkel å sette på plass.

Da maskinen var helt ny, gikk den på den obligatoriske signalkanalen A. Men da var det naboens Robomow som oppførte seg som onyckter og svimet rundt uten mål og mening. Etter at jeg skiftet til kanal C, forsvant dette problemet.
 
boltis skrev:
Kantklippning är nu på gång. Igen. Haha. Kommer vara standard på maskiner 2015 och kommer finnas tillgänglig för äldre 100/300 modeller. Innebär inte att den klipper på väg tillbaka till laddningsstationen, utan man ställer in ett schema likt veckoschemat vilka dagar maskinen skall börja dagens första klippning med att köra ett varv kring omkretstråden. Förutsatt att maskinen har klippning just den dagen. Du kan alltså tala om för maskinen att den ska kantklippa 0-7 ggr/vecka.
Jag har fått tillbaka klipparen nu med uppdaterad mjukvara (feb 2015 tror jag att det stod) och jag kan inte se några spår av kantklippning. Jag har inte hunnit testköra den så mycket men det lilla jag har kört har inte visat någon kantklippning heller.
 
Kantklippningsfunktionen styrs från servicemenyn. Inte den vanliga menyn. Kom i och med programversion R24234.

"Infört funktionen kantklippning. Inställning av funktionen är tillgänglig från Border cut menyn i servicemenyn. Se dokumentet "MD-CT-RO-52 Robot set-up" för alla detaljer."

Har iofs inte testat med de äldre maskinerna ännu. Men förklaringen tidigare var ivf att det skulle införas även på äldre modeller. Jag har tex kantklippning med min 225s.
 
Redigerat:
Provade precis att uppdatera en 328s från 2014 och den har numera även kantklippning i servicemenyn.
 
Kantklippningen fanns i servicemenyn som du sa. Det verkar fungera även om resultatet inte var så fantastiskt. Jag har bara hunnit se den klippa kanten en gång och det verkar som att den har v-meter aktiverat då för den går en bit innanför tråden. Ska det vara så?
 
A
boltis boltis skrev:
Bättre sent än aldrig. Såg detta inlägg nu. Som standard stänger sändaren alltid av signalen när roboten laddas. Vill man istället att den altid sänder signal ändrar man en switch på sändaren. Detta används egentligen bara om man har två robotar installerade inom samma slinga.
Hej! Vart kan man hitta en schema för sändare?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.