Har ni någon bra idé om hur jag löser dom vertikala fogarna? Fogsand kommer ju inte direkt att stanna kvar. :)
 
Hårdfog alternativt låter du dom vara tomma?
 
Just det, hårdfog har jag varit inne på tidigare... har ni någon erfarenhet kring det? Är det lika bra och underhållsfritt som man hoppas på?

Funkar den dom har på byggmax ”Dynamatrix”? Man kan ju trycka dit en frigolitplatta som håller allt på plats under tiden det härdar. Toppen, det ska vi prova... :)

Edit: den på byggmax var tydligen granitgrå, jag vill ha bara grå! Tips på något som är bra och prisvärt?
 
Redigerat:
Har köpt lithomex hårdfog nu, skall försöka lägga på det idag eller imorgon så får vi se hur det blir i slutändan. :)
 
Nu är ju jag för sent ute att ge råd och dessutom blir det ju snyggt det du gör men jag tänkte iaf dela med mig hur byggarna jag anlitade gör vår trappa. Allt gjordes i en gjutning och blev snabbt o stabilt.

  • En ram med alla trappsteg. Ramen begränsar sättstegen och är öppen i övrigt. Dvs det bygger på att cementen från steget ovanför inte rinner över i steget nedanför osv.
  • Varje plansteg fick en 45graders fas i ytterkanten genom att en trekantlist spikades dit i formen . Denna hjälper också till att hindra betongen att flöda över.
  • Armeringsjärn las i
  • Fyllning med sand samt en frigolitskiva han hittade (så att mindre mängd betong gick åt)
  • En enda gjutning. Osäkert vad för betong han valde men man brukar få bra tips hos lokala betongblandarna. Mindre mängder kan ju ta på ett vanligt bilsläp som man lagt presenning på. Annars be dem komma förbi när de har en bil som behöver göra sig av med rester.
  • Skurad yta = bra grepp att gå på.
Ska försöka rita detta så småningom vilket visade sig vara ett snabbt sätt
 
  • Gilla
Nicke-85
  • Laddar…
Vill bara uppdatera slutresultatet. Den blev klar för ett tag sedan men har inte fått tummen ur att fota....

Såhär blev det.
Nylagt stenläggning med fuktiga stenar efter regn, visar hörna med trappsteg och mur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nybyggda grå stenmurar och trappsteg i en trädgård, stenen är lite fuktig, med planteringar och en stor sten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Regnat för en liten stund sedan så stenen är lite fuktig nu när jag tog bilderna. Var väldigt svårt att få till dom lodräta fogarna bra, blev sådär faktiskt.... men det får duga tills vidare! (läs för alltid........)
 
  • Gilla
Anne67 och 11 till
  • Laddar…
C crazytok skrev:
Vill bara uppdatera slutresultatet. Den blev klar för ett tag sedan men har inte fått tummen ur att fota....

Såhär blev det.
[bild]
[bild]

Regnat för en liten stund sedan så stenen är lite fuktig nu när jag tog bilderna. Var väldigt svårt att få till dom lodräta fogarna bra, blev sådär faktiskt.... men det får duga tills vidare! (läs för alltid........)
Fint. Jag hade varit nöjd
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.