Ställer den till det för dig tex genom att sitta i stickproppen kan du skippa GFCI. Du skyddas nu av den mittpunktsjordade skyddstrafon och skulle mot förmodan något mycket osannolikt inträffa som överledning i trafo och fel i maskinen osv funkar din JFB i vissa fall.

Håll utrustningen och kablar i gott skick så går du säker, det är den bästa säkerheten i stället för att förlita sig på enbart diverse tekniska skydd.
 
Redigerat:
Har i stort sett bestämt mig för att beställa Flexen. Men har insett att det finns ett till problem, fästet/spindeln är M14 på europeisk version men i USA är det 5/8"-11. Det innebär ju att jag inte kommer kunna köpa tillbehör i europa sedan utan bara från USA. Eller kan man köra med adapter/byta spindeln?? Tyvärr levereras inte alla Amazonprodukter till Sverige så det är lite pusslande att få ihop det.
 
Har beställt maskinen nu och håller på att leta efter transformator och 110 volt CEE kontakt att byta på maskinen. Eller egentligen blir det så att jag köpte en US skarvsladd som jag tänkte kapa och byta kontakt på så jag slipper klippa maskinens kabel. Länk till skarvsladden (15 amp, 12 gauge, s.k. heavy duty) http://www.amazon.com/dp/B002HWRS6I/ref=pe_385040_30332200_TE_item
Tänkte köpa transformatorn från FFX och hittade där också gula 110 volt kontakter. Fick tips tidigare i tråden med länk till lämplig sådan kontakt, men tänkte att jag kanske kunde köpa från FFX istället och slippa ytterligare en frakt från ebay. Jag är inte så bra på elspecifikationer, tacksamt om någon kunde kolla att kontakten skulle passa för skarvsladd och transformator.
Länk till 110 volt kontakten: http://www.ffx.co.uk/tools/product/5023969222004 faithfull fppplug110 yellow plug 110volt
och länk till transformatorn: http://www.ffx.co.uk/tools/product/...eynell 3300 2 twin outlet transformer 3.3 kva

För övrigt tänkte jag koppla in transformatorn till väggeluttaget med adapter (UK>SE, billig från Toolstop) jag använt sedan tidigare för batteriladdare. Behöver jag ha något bättre eller hellre byta kontakten på transformatorsladden?

Tacksamt
 
Axeln på Flex är ingjutna i kuggen och är dyra att byta. Rekommenderar dig att undvika amerikanska gängor.
 
Husets jordfelsbrytare skyddar INTE om man använder en isolationstransformator.
Blir det fel på maskinen så har man 55 volt mot omgivningen vilket kanske inte är dödligt men obehagligt.

Protte
 
Jag resonerade så att det finns att beställa tillbehör med rätt gänga från USA, visserligen med frakt/moms/tull men ändå tillgängligt. Nu är den ändå beställd så jag får nog leva med att ha den gängan.
Om ovan nämnda transformator är en isolationstransformator vet jag inte. Maskinen har inbyggd jordfelsbrytare i sladden.
 
Hallå igen! Har fått prylarna. Klippte av amerikanska skarvsladden och skalade fram trådarna. De ser lite annorlunda ut mot i Sverige. Vit, svart och grön. Grön gissar jag är jord efter hur de löper mot avkapade kontakten och det stämmer bra med wikipedias beskrivning. Svart verkar vara det som kallas "live" och vit "neutral", återigen enligt googlingar/wikipedia.
CEE stickkontaktens tre kabelplatser är märkta med jordsymbol, L/+ samt omärkt.
Tar gärna emot råd om hur jag ska koppla de olika färgerna till hålen i CEE kontakten så det blir rätt.

bild 1.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
bild 2.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag tycker att det ser ut som om svart skall till L/+, grön till jord och den vita till det omärkta hålet. Med tanke på att du skall ansluta den till en mittpunktsjordad transformator, borde det inte spela någon roll om du växlar fas och nolla, eftersom båda i realiteten är faser förskjutna Pi.(180 grader). Däremot är det viktigt att du får jorden på rätt plats. Det får du mäta upp med en DMM med ohmmätning. Mät att du har kontakt mellan grön kabel i den avklippta stickproppen och jordblecket. Fungerar inte det så får du kolla om du har kontakt mellan grön kabel och maskinens chassie. Fungerar inte det så får du öppna maskinen och se var trådarna är anslutna. Är du osäker så ta bilder och ställ frågor här.

Edit: Nu fattar jag att det är förlängningssladden du visar på bild. Då är det mycket enklare att mäta. Du har sannolikt ingen jordanslutning i maskinen, men rätt skall ändå vara rätt. Du bör som sagt mäta och försäkra dig om att grön tråd har förbindelse med jordblecket i uttaget på skarvkabeln.
 
Redigerat:
  • Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
Det lät som en klok synpunkt. Har en multimeter, ska prova mäta. Har läst en del på nätet och känner mig övertygad att grön kabel är jord. Det som är största frågan är väl vilket hål som vit och svart ska gå i. Spontant känns det rätt med svart i L/+, tänker att "L" står för "Live". Någon annan som är insatt?
 
johanras skrev:
Det lät som en klok synpunkt. Har en multimeter, ska prova mäta. Har läst en del på nätet och känner mig övertygad att grön kabel är jord. Det som är största frågan är väl vilket hål som vit och svart ska gå i. Spontant känns det rätt med svart i L/+, tänker att "L" står för "Live". Någon annan som är insatt?
Det är riktigt att L står för live dvs fas och svart om det följer gängse standard för US. Men för att vara säker får du mäta vilka färger som går till vilket hylstag i sladdänden. Är allt standardmässigt går grön - jord till det rundade uttaget och svart - L/fas till det mindre av flatstiften och vit - nolla till det större flatstiftsuttaget. Det som är viktigt är att grön hamnar på rätt stift, de andra gör inget för funktionen i ditt fall men rätt är ju givetvis bäst.
 
Har du fått allt att fungera nu?
 
Har mätt vilka trådarna är, men inte kopplat ihop och testat än. Om man tittar framifrån på den avkapade stickkontakten med det runda jordstiftet uppåt är grön jord, svart går till det högra flata stiftet (hot/live) och vit till det vänstra (neutral). Hänger inte riktigt med på det med olika storlek på flatstiften, båda är lika stora. Hittat fler bilder och texter på nätet som bekräftar färgkodningen och min mätning så jag ska koppla skarvsladden till CEE pluggen imorgon och testa koppla in maskinen och se hur det går.
 
Färdig med inkopplingen av maskinen och den funkar såvitt jag kan se som den ska. Svårt att mäta varvtalet exakt men känns rätt. Tack för hjälpen!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.