Hej!
Kanske ingen som har en aning, men jag provar.
Fick mail från Amazon.com idag om uppemot 50% på vinkelslipar. Letar själv efter en våtslip för betong från Flex. Såg att de sänkt priset på Flex LE-12 3 100 som verkar vara en fin maskin och den kan nu köpas för 349$. Insåg att det antagligen skulle bli svårt ansluta till vårt elnät i Sverige. När jag kollar på Flex scandinavia står att maskinen endast får anslutas till en transformator Flex TT 2000 (kanske av säkerhetsskäl då det är våtslipning??). Hittar knappt några prisuppgifter på transformatorn och tyvärr verkar den vara bra bit dyrare (>5000 kr) än maskinen i sig. Det jag undrar är:
1) Gäller detta alla våtslipar att man måste köpa till separat transformator?
2) Någon som har aktuell modell eller känner till hur den funkar med anslutningar?
 
Amerikanska elprylar är avsedda för 115V 60 Hz växelspänning, kan inte anslutas direkt till svenskt elnät och det största problemet är frekvensen, en elmotor för 60 Hz går långsammare och tappar ork på 50 Hz, det måste till en omformare vilket kraftfullt stjälper ekonomini att handla från over there...
Vad gäller den aktuella transformatorn, ingen aning, men vill slipen ha 60 Hz fast en lägre spänning är det lika illa.
Har tittat mycket på maskiner från USA, både på plats och nätledes men pga av frekvensproblemet är det bara att glömma, tyvärr.
Speciellt på plats skulle det gå att handla rejält billigare, även elpryttlar i övrigt.
 
Tack! Sett den på tyska ebay för runt 420 €. Då blir ju i alla fall stickpropp och el rätt. Men om det krävs en dyr transformator blir det ändå orimligt.
 
Fotografen skrev:
Amerikanska elprylar är avsedda för 115V 60 Hz växelspänning, kan inte anslutas direkt till svenskt elnät och det största problemet är frekvensen, en elmotor för 60 Hz går långsammare och tappar ork på 50 Hz, det måste till en omformare vilket kraftfullt stjälper ekonomini att handla från over there...
Vad gäller den aktuella transformatorn, ingen aning, men vill slipen ha 60 Hz fast en lägre spänning är det lika illa.
Har tittat mycket på maskiner från USA, både på plats och nätledes men pga av frekvensproblemet är det bara att glömma, tyvärr.
Speciellt på plats skulle det gå att handla rejält billigare, även elpryttlar i övrigt.
Nej, det är inte riktigt så det ligger till. De flesta småverktyg drivs av kolborstmotorer, vilka också benämns universalmotorer. Se Wikipedia. Dessa fungerar för olika frekvenser, till och med likström om man vill. Ditt problem är spänningen. Vettigt prissatta transformatorer finns i de vanliga engelska shopparna som Axminster, ffx osv under benämningen site transformer eller liknande.
 
Kollat in dessa men osäker om jag skulle kunna ansluta Flexen då det verkar som om de kanske har specialstickkontakt som bara kan kopplas till deras egen transformator. Har mailat flex för att fråga.
 
mattiasp skrev:
Nej, det är inte riktigt så det ligger till. De flesta småverktyg drivs av kolborstmotorer, vilka också benämns universalmotorer. Se Wikipedia. Dessa fungerar för olika frekvenser, till och med likström om man vill. Ditt problem är spänningen. Vettigt prissatta transformatorer finns i de vanliga engelska shopparna som Axminster, ffx osv under benämningen site transformer eller liknande.
Mja...det går, men om det går bra eller hjälpligt beror på hur motorn är lindad osv, en motor för 60 Hz funkar inta automatiskt helt perfekt för 50 Hz bara för att det är en seriemotor men den kan göra det. Är inte beredd att köpa en ny maskin för att testa.
 
Den egna transformatorn kan vara en isolationstrafo för att minska risken för stötar vid vattenblandad kapning.
Är rätt vanligt i UK, då med gul kontakt.
Du kan kanske hitta en trafo därifrån istället.
 
Det är en isolationstrafo och eventuellt med speciell kontakt så att det inte går att köra annat märke. Kanske är det så att alla vattenslipar kräver att man använder isolationstrafo. Ingen firma i Umeå hyr ut handhållna vattenbetongslipar så antagligen är det bara att glömma. Har inte lust lägga 5000 till bara för att kunna koppla in maskinen.
 
Fotografen skrev:
Mja...det går, men om det går bra eller hjälpligt beror på hur motorn är lindad osv, en motor för 60 Hz funkar inta automatiskt helt perfekt för 50 Hz bara för att det är en seriemotor men den kan göra det. Är inte beredd att köpa en ny maskin för att testa.
Har du upplevt detta, eller vet du varför? Jag har inte erfarenhet av det, men det säger emot min uppfattning om hur en seriemotor fungerar. Som jag förstått det går den bäst på likström. På grund av induktansen i motorn får man ett lägre moment vid högre frekvens. Därav den låga frekvensen i järnvägsnätet. Därför tycker jag att det för motorns del borde vara bara bättre med 50 Hz än 60 Hz. Dock är ju skillnaden så liten att det inte borde vara avgörande.

Om det finns en triacreglering av varvtalet på motorn vet jag inte vad som händer. Den kanske är avsedd för en viss frekvens och därmed fungerar sämre vid fel frekvens. Fast det brukar fungera med portabla elverk som har en ganska variabel frekvens.

Isolationstrafo måste gå att få tag på för under 5000 kr. Om enda problemet är kontakten så måste väl den vara utbytbar?
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
På Axminster finns job site transformers 110 V för ca 700 kr. 5000 kr var ca priset för Flex TT 2000 som enligt hemsidan krävs för anslutning. Amerikanska versionen verkar inte behöva isolationstransformator. Däremot finns jordfelsbrytare (GFCI) på anslutningssladden.
 
De brittiska transformatorerna är mittpunktsjordade, så du har maximalt 55 volt mot jord och ledare, vilket anses som relativt ofarligt (i UK). Kolla även på ffx, och läs deras rekommendationer om val av storlek på transformator. Man skall inte ta en för liten. Jag gissar att det kommer att komma hem fler maskiner från US, när du redan har en transformator. Det kan vara bra att tänka på. Du kan köpa 110v CEE stickproppar på ebay.co.uk. De är gula för övrigt. Den amerikanska typen av stickproppar kan de behålla i US. CEE är det seriösa alternativet.
 
Hallå och tack för all hjälp! Fått svar från amazon att det är vanlig amerikansk stickkontakt som inbegriper jordfelsbrytare (tolkar det som att det inte är CEEkontakt). Kollat upp transformatorer på FFX, tittade på den på 3300 VA som konstigt nog var billigare än den på 2250 VA. 74£, överkomligt.
Länk: http://www.ffx.co.uk/tools/product/...m33002 3300 2 twin outlet transformer 3.3 kva

Kollat på CEE plugs för 110V, men osäker vad jag skulle ha. Transformatorn verkar vara med sådan typ av outputkontakt, vet inte hur kontakten som kopplas till elnätet hemma ser ut. Gissningsvis vanlig engelsk stickkontakt för hemmabruk??
Frågor:

1) Vad skulle jag behöva utöver maskinen och transformatorn för att kunna koppla in det på hemmaelen? Jag har ingen CEEdosa hemma, endast vanligt jordade stickkontakter utomhus. Jag har ingen aning om exakt hur maskinens stickkontakt ser ut, men jag tolkade det som att det är vanlig kontakt och inte CEE. Har ju ingen lust kapa sladden och byta kontakt. Adapter maskin till transformator och transformator till väggkontakt?

2) Maskinen är 110 V 60 Hz version (en del säger 115 V). Transformatorn fixar 230 V >>110 V ut, men hur blir det med frekvensen?? Sköter den det också så maskinen fungerar som den ska?
 
Matningen till trafon är en sladd med engelsk stickpropp, du får byta till en vanlig svensk stickpropp istället. På maskinen får du byta till en gul CEE 2P+E 4h som passar i uttagen på trafon, mycket bättre än att fibbla med övergångar från trafons CEE till vad som nu sitter på maskinen.

En trafo ändrar inte frekvensen så här kommer du få 50Hz men det är som nämnts tidigare inget problem med allströmsmotorn i slipen.
 
Du tar din amerikanska maskin och ersätter stickproppen med en sån här:

http://www.ebay.co.uk/itm/WALTHER-2...ls_Supplies_Electrical_ET&hash=item232ad67c45

Du ersätter den brittiska stickproppen med en vanlig schuko-stickpropp. Det är alltså en sån vi har i Sverige, dvs inte den platta som är begränsad till 2A.

Frekvensen kommer att vara 50 Hz. Min mening är att det kommer att fungera utmärkt, men fotografen är inte lika säker som jag. Du får avgöra själv vad du skall tro på.

Edit: tvåa på den bollen
 
Redigerat:
Fint! Byter ju stickproppar hemmavid på vanliga jordade kontakter så om detta inte är konstigare än så borde jag klara det. Enda som jag blir fundersam på är om GFCI sitter i eller i anslutning till stickkontakten blir det krångel, men då kanske jag kan ta bort den och ändå ha säkerheten från jordfelsbrytare som sitter i huset elinstallation?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.