peternicklas
Princip så har du gjort rätt. Dock så använd 21 mm. stålrör eller motsvarande. Kostar ett par hundra att köpa. Du bör även ha en laser eller något som kan ställa höjden på rören. Du har paddat riktigt innan?
 
ja, jag har paddat noga varje lager och även sista lagret. Jag var dock orolig för att jag gjort sista lagret för bra. Läste att man bara ska padda det en gång men jag gjorde säkert 3. Är det ett problem?

Vad är det för laser och var hittar jag den? Skicka gärna länk till butik. Eller bättre låna?
 
Redigerat:
peternicklas
Vattenpass räcker!
Använd pengarna till att köpa 2 vattenledningsrör istället typ 1" i den längd som e mellan hus o mur, ta galvade så slipper du rosten. Lägg alltid rören på jämt underlag (när du inte använder dom) , om dom ligger lutade mot nån stol el nåt e dom garanterat krokiga till dagen efter o riskerar vara obrukbara till såna här jobb!
Limmar du plattorna i muren med PL lim så kan du aldrig mer sära på dom utan att behöva använda dynamit!
Alltså; limma inte!
 
peternicklas
Problemet med ett vattenpass är att det är svårt att väga av höjderna mellan rören. Skulle du sedan flytta rören så blir det ännu svårare. Ska man sedan ha fall ....
 
peternicklas skrev:
Problemet med ett vattenpass är att det är svårt att väga av höjderna mellan rören. Skulle du sedan flytta rören så blir det ännu svårare. Ska man sedan ha fall ....
Busenkelt! Lägg avdragningsbrädan över bägge rören o justera med passet till den höjd du vill ha. Flytta ett rör till andra sidan röret som ligger kvar; väg av, dra av, förtsätt o snabbt klart. Jag gör det fortare än med laser! Alltid gjort så!
Laser behövs bara om man ska flytta höjden längre iväg än vad rör eller avdragsbräda/rätskiva är.
 
Ska jag bara dra av lite mer nu med rätbrädan över hela ytan eller ska jag rugga upp ytan på stenmjölet lite med krattan innan jag gör det?
 
Jag märkte att jag ändå hade lite tunt med stenmjöl så jag tog och fyllde på lite mer och packade en omgång med vibratorplattan. Har lagt ut läkt 22 x 45 som jag begravde lagom mycket i stenmjöl. Ett par saker undrar jag dock. Hur mycket bör man egentligen padda stenmjölet? Och hur mycket enklare skulle inte detta vara om man hade t-profiler i järn som man bara kunde banka ner i stenmjölet. Det tog mig en lång stund att få läkten att ligga rakt och bra. Eller skulle jag ha lagt på lite stenmjöl, sedan på med läkten och ytterligare stenmjöl som packas runt om läkten?
 
Banka på rör eller annan metallanordning e big no-no; blir lätt krokigt.
Har ¨alltid¨ använt rör, lägger dom där man vill ha dom, drar ett spår i gruset med skyffeln vinklad 45` mot/längs med rören o lägger ner dom i spåren. Längs med rören har man spänt snöre (färdig höjd) vartefter man mäter ner det antal cm som man ska ha, packar under grus med nävarna/packar med handtaget på skyfflen.
Dra av, padda en-två vändor. dra av igen, lägg plattorna efter snöre, rikta ev. plattor som inte ligger perfekt, grusa av tunt lager torrt stenmjöl 0-2 med asfaltraka, padda en-två vändor, grusa av igen.
 
Att knacka ner t-profiler var ett tips som jag fick av min danske granne som sysslat med detta hela sitt liv. Det har tydligen funkat bra för honom, kanske beror på hur hårt man knackar, vilka profiler man har osv.
Om du drar av efter att ha paddat, betyder det att du gräver ner rören lite till innan då eller? Sen grusar du av. Betyder det att du tillsätter? Blir det jämnt då när du gör det eller drar du av ytterligare med riktbrädan igen? Det låter i mina öron som en lång process, inte alls som de instruktioner jag tagit del av där man bara ska padda och dra av och sedan börja lägga plattor direkt.
Menar inte att kritisera ditt sätt, bara nyfiken på detaljerna :)
 
Ex. plattorna e 8cm tjocka.
Du har en linje på huset t.ex efter snörslå som du vill ska vara ´färdig höjd´ på plattorna, ja då ´väger´ du av rören/lägger du dom 7cm under linjen.
Du vill ha 1cm tillgodo när du lagt plattorna innan du paddar dom!
Arbetssätt;
Bärlager justerat(höjd); pl tjocklek + 3-4cm = x cm under färdig höjd ska bärlager vara justerat o paddat i detta fall 11-12cm under färdig höjd
Grus 0-8 grovutläggs
Väg av rören 1cm kortare ner än pl tjocklek i detta fall 7cm under färdig höjd
Dra av
Padda
Kasta på lite grus för att igen;
Dra av (jag gör så här men det beror väl på att jag vill göra jobbet ordentligt o jag vet att andra ´fuskar´ o hoppar över detta, men detta moment tar ´ingen´ tid o är i mina ögon självklart)
Lägg pl längs rak linje = längs uppspänt snöre
Rikta ev krokiga pl-linjer
Grusa av tunt lager mha asfaltraka el liknande
Padda
Grusa igen

Undantag; använder man flis 2-4 el special 2-5 (samma sak) så hoppar man över paddningen av mtr;let
dvs; rören invägda - dra av - lägg pl
 
Redigerat:
Du menar att du paddar efter det att du lagt plattorna på plats?
 
Absolut!
 
Snackade med min snickare i trakten och han brukar inte behöva padda efteråt sa ha. "Har man gjort arbetet ordentligt från början brukar det inte behövas" -menade han. Han sa att om det skulle bli lite ojämt med tiden kan man padda ner ojämnheterna efteråt, men det brukar aldrig behövas enligt honom.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.