Vi håller på med vår uteplats och börjar nu komma så långt att vi ska bygga muren. Muren ska fungera som en barriär mot jorden uppe i köksträdgården och hålla för 1000-tals skottkärror fram och tillbaka kommande år på stigen som kommer att gå precis ovanpå jämte muren. Min fråga nu är om jag tänkt rätt med allt?

Och hur ska jag bygga muren för att den ska bli stark nog.Tänkte stapla betongplattor(30x30cm) på varandra och stapla dem så att det blir en liten lutning mot jorden. För övrigt samma plattor som ska användas till golvet senare. Plintarna är till för pelare som ska hålla taket senare. Plattorna har jag hämtat gratis hos ett byggföretag som byter plattor på några uteplatser i stan. Något jag funderar över är hur många mm / lager jag måste förskjuta som minst? Höjden på muren är ca 70 cm från golvnivå. En annan sak är om det räcker med att stapla eller måste jag mura dem. Vill helst slippa det och har sett andra göra så.

Behöver jag förstärka mer på något sätt, tänka på något? bärlagerskiss_2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Är det ingen som har några tips?
 
Lägg plattorna med halvförband så dom låser varandra. Lutning på stengärdsgård är 10 - 15% (så plattorna ser ut som en trappa o inte lutande tornet i Piza) så de kan du oxå ha om du vill. Annars stämmer väl ritningen med dränerande singel bak muren så inte tjälskjutning sker på muren (klassiskt brukar man se)
 
Borra hål i plattorna och tryck i armeringsjärn med jämna mellanrum kanske?
 
Okej, vi kommer att göra de tre nedersta lagren med murbruk emellan för att få en stabil grund. Sedan kommer resten att bara staplas med en liten förskjutning så att hela muren får en svag lutning mot jorden.
 
Helkul idé att stapla 30x30 plattor.
 
Man tager vad man haver :)
 
  • Gilla
dsub
  • Laddar…
Ja, sjukt många plattor måste det bli... Varje platta är väl typ 5cm hög? Det blir drygt 50 plattor per löpmeter!

Ni bör nog "förankra" (ha ett par skift under markytan) de första skiften under mark på ett stabilt material... Hade även funderat på ett drän i bakkant på muren samt att gjuta/mura även de övre skiften så att inte dessa förskjuts av mekanisk påverkan!
 
Tackar tackar. Jo de understa tre lagren är under mark och som sagt ihopmurade. Det blir dock lite fult att mura de översta lagren när alla andra synliga stenar bara är staplade. Tror vi provar utan. Jo det blir många stenar men som sagt så är de gratis bortsett från kostnaden att hämta dem men det är ändå på väg hem från jobbet.

Dränering i bakkant blir singel med markduk som bilden visar.
 
Det jag tänkte i överkant var att du bara kunde "limma" ihop dem så att de inte rör sig om du kör på eller så :)
 
peternicklas
Min första tanke, NEJ. Om du ska ha så många plattor på höjden så måste du se till så att det blir tätt mellan dem. Fukt eller vatten kommer att frostspränga dem när det blir kallt.
 
Limma med PL400 eller PL 700 kan du absolut göra mellan plattorna utan att det syns..
 
peternicklas
Liemannen skrev:
Limma med PL400 eller PL 700 kan du absolut göra mellan plattorna utan att det syns..
Problemet är kanske att betongstenen inte är tät utan att vatten kommer att vandra inne i plattorna.
 
Ja, limningen tänkte jag bara skulle säkerställa att de översta plattorna inte flyttar sig.
Vad fukten beträffar. Min mur är byggd av vanliga Benders murblock. Dessa är 14cm höga. Visst går det nästan tre gånger så många plattor på höjden som det skulle göra med murblock, men jag har iaf klarat mig från frostsprängning de tre eller fyra vintrar som jag haft muren..
Locken till Benders murar, t.ex. Megatäck är 7cm tjock, inte så mycket tjockare än en platta, och dessa verkar inte spricka.
Men det kanske går åt helvete ändå.. Personligen hade jag dock kört om jag fått gratis plattor..
 
Jag har aldrig lagt plattor tidigare så jag är osäker på hur noga man bör vara med underarbetet. Jag känner mig inte nöjd med resultatet. Brukar det blir så eller är det mina avdragningsbanor som är felvalda? Jag använde elrör men dessa är ju ganska flexibla. Jag har inga järnrör som är lagom stora. Så här ser det ut just nu. IMG_3322 (600 x 401).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_3325 (600 x 401).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_3325 (600 x 401).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_3328 (600 x 401).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_3332 (600 x 401).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.