Fotografen skrev:
Nej, kommer garanterat att spricka.
"Kakor" och "skorpor" av betong utan armering utomhus spricker alltid.
Hm... Stenläggningen till höger gjordes för 6 år sen. Med betong, men utan armering. Och än så länge kan jag inte se några tecken på att den spruckit.
 
Mad_Man skrev:
Om man undantar de mindre stenarna i mitten, så tycker jag inte att storleken är så förbaskat mycket mindre jämfört med den redan existerande läggningen till höger.

Och de mindre mitten kan jag säkert ersätta med en lite större som jag sågar till.
Det låter som vi är överens trots allt.

Hur det ser ut "till höger" ser vi ju inte på bilden.
 
KnockOnWood skrev:
Hur det ser ut "till höger" ser vi ju inte på bilden.
Det gör man faktiskt. Gränslinjen mellan nytt och gammalt går i princip mitt i bilden, börjar i hörnet på granitblocket i överkant och går igen båge nedåt och åt höger. Man kan också se det på att den gamla läggningen fortsätter längre ned åt höger i bilden.

För mig är det tydligt i.a.f, men det kan också bero på att det är i min trägård:)
 
Mad_Man skrev:
Det gör man faktiskt. Gränslinjen mellan nytt och gammalt går i princip mitt i bilden, börjar i hörnet på granitblocket i överkant och går igen båge nedåt och åt höger. Man kan också se det på att den gamla läggningen fortsätter längre ned åt höger i bilden.

För mig är det tydligt i.a.f, men det kan också bero på att det är i min trägård:)
OK, ser nu att bilden är beskuren, och visas obeskuren när man klickar på den.

Och jag tycker fortfarande att dina nya bitar är för små, det avviker för mycket mot det gamla.

Betr. underlag: Varför inte göra lika som den gamla delen bara, om den har legat bra "några decennier"?
 
Efter mycket om och men så har jag nu lyckats byta ut de mindre stenarna till större. Och det var inte det lättaste, trots tillgång till en bra naturstensklinga. Gissar att det beror på ytan som skall stenläggas (en triangel där ena benet går i en båge) tillsammans med tidigare nämnda dubbla nivåskillnader. Men så här blev det i.a.f

DSC_0076.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Betr. underlaget så var jag ju som sagt inne på att lägga i betong, mycket p.g.a att den gamla läggningen låg i det. Men när expertisen här dissade det, så blev jag tveksam. Men nu har jag i.a.f börjat lägga i enbart grus. Men jag är tveksam, tror att gruset och stenarna i den nedre högra delen, (den som lutar mest) kommer att röra på sig. Men i värsta fall får jag göra om det nästa sommar :p
 
Mad_Man

nu ser det mycket snyggare ut!

Tror inte att du kommer att ångra denna "lilla" ändring.

Snarare luta dig tillbaka, ta en belåten klunk öl och säga "It takes a man do do a mans work".

Good work!
 
KnockOnWood skrev:
Mad_Man

nu ser det mycket snyggare ut!

Tror inte att du kommer att ångra denna "lilla" ändring.

Snarare luta dig tillbaka, ta en belåten klunk öl och säga "It takes a man do do a mans work".

Good work!
Tack för uppmuntran!

Jo, det blev bra till slut, dock så ropar jag inte hej förrän det har gått några Göteborgska vintrar över stenarna...

Upptäckte dock ett lägga i grus (eller rättare sagt flis 2-5 mm), innebär lite bök för att få ned flisen mellan stenarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.