isolde skrev:
Tittar man noga bredvid "U-Wert der Wand" finns det ett nottecken. Påpassligt nog är texten oläslig. Konstigt, när man samtidigt stoltserar med sitt lambda-värde.
Innenputs lambda_? = 0,70 W/mK Aussenputz lambda_? = 0,31 W/mk står det och jag gissar att det är U-värdena för inner- och ytter-puts.
 
Jag murade min stenkåk förra sommaren.

Jag använde 200mm lammiblock (gjuts och armeras= mycket massivt), utanpå detta 150mm EPS och därefter puts.

demo427.jpg

Alla valv är platsgjutna med golvvärme. Även alla innerväggar är gjutna med skalblock vilket ger mycket värmelagring, dvs svalt på sommaren och varmt på vintern.

statusokt.jpg

Denna byggmetod ger en kalasfin vägg värmeekonomiskt och huset kommer att stå i minst 200 år men den är dyr och tidskrävande. Ljudisoleringen är kanon, du hör inte ens när det stormar ute.
 
Grymmt snyggt bygge SH! Skalblock verkar riktigt smart, hur mycket kostade blocken per kvm?
 
zachris skrev:
Innenputs lambda_? = 0,70 W/mK Aussenputz lambda_? = 0,31 W/mk står det och jag gissar att det är U-värdena för inner- och ytter-puts.
Det är inte u-värden utan lambda-värden!
Det syns på på texten och på enheterna.
 
isolde skrev:
Nej, så är förstås inte fallet.
Låt oss för enkelhetens skull jämföra produkter från ledande tillverkare av tegelblock resp. lättbetong, dvs Wienerberber/Potherm och Xella/Ytong.

Ytongen har som bäst lambda 0,08W/mK.
Porotherm har som bäst lambda 0,10W/mK. För att kunna matcha Ytong fylls Porotherm-block med isolering. Heter faktiskt Poroton.

Ytongblock har samma lambda-värde i alla riktningar.
För Porotherm redovisas lambda endast i horizontell led.

Dessutom går det sällan att hitta U-värden för oisolerade tegelblock. Istället anger tillverkaren lambda-värde, som är tämligen värdelöst för konsumenten eftersom tegelblock inte är homogena, och sambandet U = lambda / tjocklek inte kan tillämpas rakt av. Eller så anger man U-värde för putsad vägg, dvs allt för att konsumenten inte ska kunna jämföra med Ytongblock.

Bortsett från isoleringsförmåga är lättbetong klart intressantare alternativ vid el- och röristalaltioner. Det är mycket enkelt att fräsa i Ytong, medan tegelblockens struktur gör att dessa bryts sönder och man får absolut inte samma flyt. Porotherm/Poroton är hårda och spröda block, något man ska lägga på minnet.
JUVÖ-blocket med 0,09 THERMOPLAN S9 - Das Beste, was ein Ziegel werden kann. - JUWÖ Poroton: Daten und Fakten är oisolerat. Det är U-värdet för färdig vägg som är intressant för den som bygger, heller hur? En nackdel med lättbetong är att det är svårt att fästa tunga saker i det. Det får man leva med hela tiden man bor i huset medan nackdelen att det är lite svårare att montera el-ledningar är en engångsgrej. När jag frågade om pris för elinstallation så var det ingen prisskillnad på lättbetongvägg och tegel. Lättbetong suger även vatten och det kan ta år innan en lättbetongstomme är torr.
 
SH skrev:
Jag murade min stenkåk förra sommaren.

Jag använde 200mm lammiblock (gjuts och armeras= mycket massivt), utanpå detta 150mm EPS och därefter puts.
Snyggt hus! Har tittat på Lammi, varför valde du inte Lammi-blocken med isolering i mitten?

Står själv i valet och kvalet om jag skall ha isolering på utsidan eller massiva block. Nackdelen med isolering på utsidan är ju att fasaden blir känsligare för stötar och att fönstren inte kan monteras i liv med fasaden (om man vill det . . . ). Man kan heller inte ha tjockputs (om man vill det . . .).
 
Byggarebert skrev:
JUVÖ-blocket med 0,09 THERMOPLAN S9 - Das Beste, was ein Ziegel werden kann. - JUWÖ Poroton: Daten und Fakten är oisolerat. Det är U-värdet för färdig vägg som är intressant för den som bygger, heller hur?
Ja, men problemet är att tillverkare försöker tricksa med parametrar så att konsumenten för svårt att jämföra olika material. I det här fallet anger JUWÖ U-värdet för en putsad vägg för att en oputsad troligtvis inte ligger i nivå med en oputsad lättbetongvägg. Dessutom om det är så intressant med U-värdet för hela väggen, varför slår JUWÖ på stort och smäller upp "lambda 0,09"? Man måste lära sig att läsa mellan raderna.
Byggarebert skrev:
En nackdel med lättbetong är att det är svårt att fästa tunga saker i det.
Det finns särskilda plugg för just lättbetong. Än har ingenting lossnat hemma hos mig i alla fall, och duger gips+OSB för de allra flesta husbyggare så duger lättbetong för mig.
Byggarebert skrev:
När jag frågade om pris för elinstallation så var det ingen prisskillnad på lättbetongvägg och tegel. Lättbetong suger även vatten och det kan ta år innan en lättbetongstomme är torr.
Hade man i Sverige byggt hus i Poroton hade det sett annorlunda ut. Jag tvivlar att elfirman i fråga har så stor erfarenhet av Porotron/Porotherm. Att fräsa i Porotherm är lite som att fräsa i kakel. Det spricker, och det är skört. Att fräsa i Ytong är ett nöje, vilket även andra på forumet har medgett.

Att lättbetong skulle suga åt sig vatten är väldigt subjektivt, ungefär som att säga att tegel är dubbelt så radioaktivt som lättbetong (pga leran). Visst, men båda ligger långt under tillåtna värden. Inte desto mindre ÄR tegel dubbelt så radioaktivt som lättbetong, inte sant?

Dessutom kan jag berätta att vid bygge med tegelblock med struktur som Porotherm eller JUWÖs Poroton, händer det ganska ofta att det samlas vatten inuti blocken. Nu talar jag förstås om väggar under uppförande, och alla regnskurar husbygget utsätts för. Kanske något att tänka på.
 
Byggarebert skrev:
Snyggt hus! Har tittat på Lammi, varför valde du inte Lammi-blocken med isolering i mitten?

Står själv i valet och kvalet om jag skall ha isolering på utsidan eller massiva block. Nackdelen med isolering på utsidan är ju att fasaden blir känsligare för stötar och att fönstren inte kan monteras i liv med fasaden (om man vill det . . . ). Man kan heller inte ha tjockputs (om man vill det . . .).

Blocken med eps i mitten spar en del arbetstid eftersom momentet med att isolera besparas. Dessa block finns i 350 resp 380/400mm.

Nackdelen är att de (om jag minns rätt) bara har ca 13cm betong på innersidan jämfört med 20 cm vilket ger sämre värmelagringsförmåga (inomhusklimat). De 13 cm på utsidan gör ingen nytta annat än som du säger vara en starkare putsbärare och mer slagtålig (dyr försäkring mot den osannolika händelse att någon ska slänga en yxa i din vägg). En annan nackdel är att du ej kan gjuta in 110 avloppsrör i väggarna vilket spar mycket utrymme och är smidigt. El går bra att gjuta in i alla block, men ju mindre hål i blocken desto större risk att betongen ej rinner ner vid gjutning. T.ex kan armeringsjärn, kablar och eldosor stoppa flödet neråt i väggen vid gjutning (även med fullflyt S5), vilket ett grannbygge med eps block fått erfara. Med 200mm block är man säker på att samtliga väggar blir helgjutna.

Kostnaden för blocken är ca 200-400 kr/kvm beroende på storlek och typ. Lägg till betong à 2000kr/kbm pumpat och klart, armering, cellplast, nät, kantlister, plugg, grundputs, primer och puts för att få materialkostnaden på färdig vägg.
 
Byggarebert skrev:
Lättbetong suger även vatten och det kan ta år innan en lättbetongstomme är torr.
Vi gjöt med en lättbetong med en tensid som gjorde lättbetongen hygrofob.
 
SH skrev:
En annan nackdel är att du ej kan gjuta in 110 avloppsrör i väggarna vilket spar mycket utrymme och är smidigt.
Vi kommer att bygga med 350mm blocken (med isolering) i ytterväggarna och 200mm
(utan isolering) i innerväggarna där vi behöver 110 mm avloppsrör (bla vägghängd WC).

Mvh Peter
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.