Jag har följt forumet här ett tag men lägger nu in mitt första ämne.
Jag hoppas få hjälp av några av alla er kunniga personer som ofta bidrar med inlägg här på sidan. Jag står i begrepp att starta ett nybyggnadsprojekt och har som ambition att bygga ett synnerligen enegisnålt men också ett lika ekologiskt enplanshus i vinkel på ca 110kvm. Ryggåstak och med loft på en del av ena vinkeln. Ska även bygga ett garage på ca 40kvm.
Nu till frågan, eller frågorna... Jag väljer mellan att bygga väggarna i leca eller lättbetong alternativt träullit. Att bygga med leca kräver ju isoleca ur energisynpunkt vilket inte känns värst ekologiskt även om huset blir energisnålt. alternativet är homogena lecablock och sedan isolera utanpå med tex träullit. Ytong verkar ju egentligen att vara ett tämligen energisnålt material ur kommande bruksperspektiv men aluminiuminblandningen oroar min ekologiska ambition. Träullit verkar ju väldigt bra ur både det ekologiska och energimässiga perspektivet men känns lite som ett osäkert kort även om materialet har funnits i nästan evigheter mest som tilläggsisolering och som akustikplattor. massiva träullit hus är väl inte så vanliga vad jag förstått??

Jag är tacksam för alla infallsvinklar i ämnet, jag har minst sagt svårt att bestämma mig. Jag är också mycket tacksam om någon kan hjälpa till med prisuppgifter på de olika materialalternativen. Jag räknar med ungefär 120kvm yttervägg, balkar till fönster och dörrar ev armering samt puts på in och utsida.
Vilket blir billigast och vad blir bäst??

Som grund väljer jag mellan alba kantbalkar som verkar smidigt men samtidigt verkar det inte såvärst energisnålt att gjuta fast betongplattan i ett så dåligt isolerande ämne som balken dessutom tillsammans med massa värmeledande armering??

Mitt alternativ är en grundmur på ca 800mm i leca block som fylls upp med 200mm makadam, 300mm leca kulor sedan 200mm träullit eller cellplast innan betongen läggs på. tänkte också lägga 50-100mm träullit eller cellplast som skiljer plattan och grundmuren åt. Håller detta?? blir det ekonomiskt försvarbart?? Jag tänker bygga själv så arbetskostnaden är inte dyr... men tidsåtgången är trots allt en aspekt...

Jag tar tacksamt emot synpunkter och förslag!!
 
österlen skrev:
Ytong verkar ju egentligen att vara ett tämligen energisnålt material ur kommande bruksperspektiv men aluminiuminblandningen oroar min ekologiska ambition.
På den punkten kan du slappna av. Ytong består av sand, kalk, vatten och en mindre del cement. I tillverkningsprocessen tillsätter man också en mycket liten del aluminiumpulver, som har till uppgift att skapa luftfyllda porer i ytongen. Dessa porer utgör sedan själva isoleringen.
 
Tack för tipset; Jag kollade på Celcons Hemida. Materialspecen säger att aluminiuminblandningen är 0,3kg/ kubikmeter lättbetong.
Medeldensiteten är 500kg/ kubikmeter.
0,3/500= 0,0006% om jag fattat det hela rätt. om så är fallet kan jag väl bara hålla med om tidigare inlägg. har tidigare fått info om att lättbetong inte var ekologiskt just pga aluminium. Fakta är bra:D Således bör väl lättbetong bli det lämpligaste alternativet eller??:confused:

Mina frågor har lästs av 150 pers. är det verkligen ingen mer som kan bidra med kunskap angående mina frågor??
Kom igen nu,Tacksam för mer hjälp:)
 
österlen skrev:
.
0,3/500= 0,0006%
Nja, 0,3/500=,0006, vilket är samma sak som 0,06%. Men fortfarande väldigt lite förstås.
 
Vad gäller ekologi får du räkna in hela husets livslängd, för ett stenhus är det inte orimligt med 100 år eller mer. Med detta i åtanke anser jag att det mest ekologiska huset är det som är mest välisolerat, nästan helt bortsett från vad man använder för material.

Om man som begränsning har att väggarna inte skall vara flera meter tjocka så får man använda material som har högt isoleringsvärde. En rimlig gräns på väggtjocklek går enligt mitt tycke vid 500mm. Det mest rimliga alternativet är då att bygga yttervägg av lättbetong och sedan isolera utanpå detta, till exempel med EPS-plast. 300mm lättbetong med ytterligare 200mm EPS blir ett otroligt välisolerat hus, nästan i nivå med ett passivhus. Köldbryggorna är minimala och man har fördelen av att ha stenmaterialets värmelagringsförmåga, något de flesta passivhus saknar.

Jaja, det var kanske inte direkt svar på din fråga, men nu fick du något att fundera över :)
 
Varför inte tegelblock:

Wienerberger - POROTHERM tegelblock

Tegel är ju ett beprövat "naturmaterial". Ungefär samma isoleringsvärde som lättbetong. Byggs som monovägg eller isolerat.
 
Byggarebert skrev:
Varför inte tegelblock:

Wienerberger - POROTHERM tegelblock

Tegel är ju ett beprövat "naturmaterial". Ungefär samma isoleringsvärde som lättbetong. Byggs som monovägg eller isolerat.
Tegel må vara miljövänligt att tillverka, men enligt de värden jag har sett har traditionellt tegel rent ut sagt usel isoleringsförmåga, den mest citerade siffran är 0.60 W/m2C jämfört med lättbetong som normalt ligger kring 0.10 W/m2C. Dvs i runda tal har tegel ca 1/6 så bra isoleringsförmåga som lättbetong.

Nu är ju Porotherm ett block med ett antal separata luftspalter i, men jag har svårt att se att dessa skulle kunna öka isoleringsförmågan så till den grad att det blir jämförbart med lättbetong. Möjligen jämförbart med lättklinker ("Leca"), vilket ligger kring 0.20 W/m2C.
 
Hej Martin !

Kul att det finns någon i forumet som brinner för stenhus. Är själv påväg in i denna karusellen nu - planerar en stenkåk med garage/förråd i vinkel + ett gästhus fristående i vinkel på andra sidan huvudkåken. Tot ca 250 kvm platta totalt när allt är klart.

Det verkar som om du har kommit en bit längre i processen än vad jag har gjort - själv lurar jag på grundkonstruktionen just nu. Hur har det gått för dig - har du valt koncept för grunden än och vad blev mtrl:et i väggarna ?

Ha det !

/John Minkhe
 
MartinT skrev:
Tegel må vara miljövänligt att tillverka, men enligt de värden jag har sett har traditionellt tegel rent ut sagt usel isoleringsförmåga, den mest citerade siffran är 0.60 W/m2C jämfört med lättbetong som normalt ligger kring 0.10 W/m2C. Dvs i runda tal har tegel ca 1/6 så bra isoleringsförmåga som lättbetong.

Nu är ju Porotherm ett block med ett antal separata luftspalter i, men jag har svårt att se att dessa skulle kunna öka isoleringsförmågan så till den grad att det blir jämförbart med lättbetong. Möjligen jämförbart med lättklinker ("Leca"), vilket ligger kring 0.20 W/m2C.
Där har du faktiskt fel. Det finns flera tegelblock som har under 0.10 W/m2C. T.ex:

THERMOPLAN S9 - Das Beste, was ein Ziegel werden kann. - JUWÖ Poroton: Startseite

I princip alla tyska tillverkare har block som ligger under 0.10. Några fördelar med tegel är att man får ett bättre underlag att göra infästningar i och ett bättre putsunderlag. Inga speciella nackdelar så vitt jag vet.
 
följer tråden bara
 
lkarlsson skrev:
följer tråden bara
Du kan starta en prenumeration genom att klicka på "ämnesverktyg" längst upp i en tråd, och sen välja att prenumerera i menyn som kommer fram.
 
anaitis skrev:
Du har nog halkat ngt med blicken.

Detta material har ett lambda-värde på ung 0,09 W/mK
Men u-värdet blir ca 0,20 W/m2 K för 42,5 cm tjocklek.

Kolla här: THERMOPLAN S9 - Das Beste, was ein Ziegel werden kann. - JUWÖ Poroton: Daten und Fakten
Kontentan är att tegelblocket faktiskt isolerar bättre än lättbetong (med samma tjocklek).
 
Byggarebert skrev:
Kontentan är att tegelblocket faktiskt isolerar bättre än lättbetong (med samma tjocklek).
Nej, så är förstås inte fallet.
Låt oss för enkelhetens skull jämföra produkter från ledande tillverkare av tegelblock resp. lättbetong, dvs Wienerberber/Potherm och Xella/Ytong.

Ytongen har som bäst lambda 0,08W/mK.
Porotherm har som bäst lambda 0,10W/mK. För att kunna matcha Ytong fylls Porotherm-block med isolering. Heter faktiskt Poroton.

Ytongblock har samma lambda-värde i alla riktningar.
För Porotherm redovisas lambda endast i horizontell led.

Dessutom går det sällan att hitta U-värden för oisolerade tegelblock. Istället anger tillverkaren lambda-värde, som är tämligen värdelöst för konsumenten eftersom tegelblock inte är homogena, och sambandet U = lambda / tjocklek inte kan tillämpas rakt av. Eller så anger man U-värde för putsad vägg, dvs allt för att konsumenten inte ska kunna jämföra med Ytongblock.

Bortsett från isoleringsförmåga är lättbetong klart intressantare alternativ vid el- och röristalaltioner. Det är mycket enkelt att fräsa i Ytong, medan tegelblockens struktur gör att dessa bryts sönder och man får absolut inte samma flyt. Porotherm/Poroton är hårda och spröda block, något man ska lägga på minnet.
 
Tittar man noga bredvid "U-Wert der Wand" finns det ett nottecken. Påpassligt nog är texten oläslig. Konstigt, när man samtidigt stoltserar med sitt lambda-värde.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.