Bonden uppmärksammade mig på att det var gamla ”åkerstenar” som han nu använder till vår mur. Det är stora stenar som blivit kvar i åkern och tvingat bönderna att köra runt den när de brukade jorden. På 50-talet så hade Maskinringen köpt in en maskin som kunde hjälpa bönderna att bli fri från dessa stenar. Man fick gräva fram dem, borra ett hål i stenen sedan slå fast en grov ögla. Maskinen kördes fram och med speciellt spel så vinschades stenen upp. Det känns trevligt att de nu hamnat hos oss (y)

Närbild på en grov ögla fastslagen i en stor åkersten med mossa, en del av en mur, omgiven av jord och småstenar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den krökta öglan syns där den sitter fast i stenen.
 
  • Gilla
Erik JL och 5 till
  • Laddar…
R RoffeN skrev:
Tack!
För att inte få något ogräs i gruset:)
I stort sett allt ogräs kommer uppifrån såvida du inte lägger singeln på jord så duken gör inte mycket nytta på den fronten
 
  • Gilla
jawen och 2 till
  • Laddar…
P Prodigys skrev:
I stort sett allt ogräs kommer uppifrån såvida du inte lägger singeln på jord så duken gör inte mycket nytta på den fronten
Har funkat förr(y)
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Appropå markduk eller inte...

Grusad yta med en tydlig linje där framsidan är ogräsren med markduk och andra sidan har ogräs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

På framsidan har vi inte grusat färdigt. Bakom tumstocken är det klart och där har jag markduk och inget ogräs. Framför tumstocken ingen markduk och där frodas ogräset:D
 
  • Gilla
Erik JL och 7 till
  • Laddar…
R RoffeN skrev:
Appropå markduk eller inte...

[bild]
På framsidan har vi inte grusat färdigt. Bakom tumstocken är det klart och där har jag markduk och inget ogräs. Framför tumstocken ingen markduk och där frodas ogräset:D
Ja. Det är det jag har fått lära mig. Markduk om du inte gillar gräs i gruset. Bra markduk håller undan rätt bra.
 
  • Gilla
RoffeN
  • Laddar…
Nästan klar med muren :D(y)

Nästan färdigställd stenmur mot bakgrund av ett öppet fält och träd i horisonten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nästan färdigbyggd stenmur av stora naturstenar framför ett hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nybyggd stenmur längs ett hus under klar himmel med en grävmaskin och grushög i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Greatstomp och 10 till
  • Laddar…
Nu har jag plöjt igenom hela tråden från rivning till klart huys

Vilket kul projekt och fantastiskt att få det precis som ni vill ha det. Undrar om det hadde varit möjligt utan smarta inköp att få det så prisvärt.

Gillar även materialval och tänk som jag tycket följer en röd tr¨d. Alltför vanligt med folk som blandar hejvilt med olika material i olika daler av huset. Det här var smakfullt :)

Ni får gärna uppdatera med lite sommarbildrer över tomten :)
 
  • Gilla
RoffeN och 1 till
  • Laddar…
Det håller jag med om!! Uppdateringar gillar vi... :D:D
 
  • Gilla
jawen och 1 till
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
Nu har jag plöjt igenom hela tråden från rivning till klart

Ni får gärna uppdatera med lite sommarbildrer över tomten :)
Roligt att höra att du gillar vårt bygge.
Vi har nu bott i huset ca ett år och trivs utmärkt (y)Tyvärr så är arbetet med utemiljön långt ifrån klart. Planen är att så gräsmatta och fixa poolen innan hösten. Återkommer då med lite nya bilder
 
  • Gilla
Erik JL och 1 till
  • Laddar…
R RoffeN skrev:
Roligt att höra att du gillar vårt bygge.
Vi har nu bott i huset ca ett år och trivs utmärkt (y)Tyvärr så är arbetet med utemiljön långt ifrån klart. Planen är att så gräsmatta och fixa poolen innan hösten. Återkommer då med lite nya bilder
Grannarna här tog 3 år på sig att få tomten klart. Delvist då de hade så mycket fylle som skulle sätta sig.
Det är ok att andas, leva och njuta med efter ett husbygge med allt slit det innebär :)

Ser fram emot uppdatering sen när ni är klara :)
 
  • Gilla
Erik JL och 1 till
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
Grannarna här tog 3 år på sig att få tomten klart. Delvist då de hade så mycket fylle som skulle sätta sig.
Det är ok att andas, leva och njuta med efter ett husbygge med allt slit det innebär :)

Ser fram emot uppdatering sen när ni är klara :)
Tack(y)
Just nu så vill vi bara att det ska bli klart. Bonden är nu och jobbar med den sista av totalt fyra stenmurar. Efter det så kan vi börja planan ut de olika ytorna:)
 
  • Gilla
Erik JL och 1 till
  • Laddar…
Förstår hur du känner RoffeN. Vi flyttade in för ett år sedan (byggt "själva" i fem år) och har tomten kvar. Vi har väntat några månader på en grävare som ska hjälpa oss fixa till gångar och lägga ut all jord på tomten för att kunna fixa gräsmatta. Förhinder på förhinder...

Körde istället igång ett altanbygge som skulle ta ungefär en vecka av semestern. Trallen 34x145 som levererades var helt åt skogen dålig. Blev lovade ny trall inom någon dag... Slut på trall i hela Västmanland, kommer troligt vi nästa vecka... Veckan efter, oj leverantören har visst en vecka semesterstängt! Trall kommer troligtvis om ytterligare en vecka... Så tröttsamt!

Just nu vill vi också bara bli "klara" med tomten och slippa lervällingen i höst.
 
R rsa skrev:
Förstår hur du känner RoffeN. Vi flyttade in för ett år sedan (byggt "själva" i fem år) och har tomten kvar. Vi har väntat några månader på en grävare som ska hjälpa oss fixa till gångar och lägga ut all jord på tomten för att kunna fixa gräsmatta. Förhinder på förhinder...

Körde istället igång ett altanbygge som skulle ta ungefär en vecka av semestern. Trallen 34x145 som levererades var helt åt skogen dålig. Blev lovade ny trall inom någon dag... Slut på trall i hela Västmanland, kommer troligt vi nästa vecka... Veckan efter, oj leverantören har visst en vecka semesterstängt! Trall kommer troligtvis om ytterligare en vecka... Så tröttsamt!

Just nu vill vi också bara bli "klara" med tomten och slippa lervällingen i höst.

Jag vet exakt hur ni har det :) Tack för att du delar att vi är fler i samma ”slutspurt” då man efter ett långt och slitsamt byggprojekt bara vill bli klar med ”resten” Håller tummarna för er (y)
 
  • Gilla
rsa
  • Laddar…
J jawen skrev:
Vilka "flash-back´s) jag får,,,,,Kämpa på det kommer bli asgrymt !
Har själv läst och fått tunga ”flash-back” av obegriplig ansträngning. Tur man glömmer fort :) Vi har nu bott drygt ett år och börjat landa. Känner en frid i mig varje gång jag får sätta mig på några av de favoritplatser jag har. Njuter verkligen vårt nya hem. Nu saknas bara pool, resten av gräsmattan och växthuset.
En hund på en stenlagd uteplats med en nylagd gräsmatta och landskap i bakgrunden i solnedgång.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vy över en trädgård under konstruktion med material för växthus, grön gräsmatta och hus i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Två hundar på en grå plattlagd uteplats med nyslagen gräsmatta och landskap i bakgrunden vid skymningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Magma34 och 11 till
  • Laddar…
Ja fyyyyyy :)

Ibland när man söker efter en bild på datorn, så hittar man bilder från sitt eget bygge...Och "fastar" där lite och beundras.
Hur i helskotta har man ens orkat få ihop bygget liksom !...Alla timmar, allt bärande, allt handskottande, allt tungt murande/putsande, gjutningarna, el dragningen mm !.
Grävt för källare, avlopp, vatten, dagvatten....flyttat 1000-tal´s kubik massor runt på tomten, fördelat ut och vibbat 400 ton 8-16 runt källardelen i skikt om ca 12 cm i taget för att inte belasta källarväggar för mycket.

Stått många av alla dessa timmar i regn och rusk och snöslask, men tvungen att komma framåt för det fanns inget alternativ.

Njuter verkligen av mitt hus idag, även om jag aldrig skulle göra om det.
En trasig kropp och utbrändhetskänsla påminner mig dagligen.

MvH Jawen Grävmaskin vid pågående grävarbeten bredvid nylagda betongblock för byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gul och svart grävmaskin, Åkerman H9MB, vid en grävning på en byggarbetsplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Interiör av ett modernt kök i hemmiljö med takbjälkar och belysning, inbakat med en personlig byggprocess.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett hus lyfts av en mobilkran medan en person iakttar; reflektion över det krävande byggprojektet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Erik JL och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.