roland53 skrev:
Det som förvånade mig också, när jag byggde mitt lättbetonghus för ca 8 år sedan, var just priset på själva lättbetongdelen.
Tyvärr så behövs det mycket mer för att få ihop ett hus och det är där det börja dra iväg.
Grundplatta, takstolar, för att inte tala om inredning där köks- badrumsinredning, enligt mig, tar en oproportionerligt stor andel av kostnader i förhållande till vad man får. :mad:
Jodå, enbart de administrativa avgifter blir en hel del pengar och är lätt att glömma. Speciellt om man bygger i egen regi. En fördel för oss är att vi har några år på oss att färdigställa huset vilket ger oss möjlighet att söka efter prisvärde lösningar utan att tumma på vad vi vill ha eller kvaliteten.

Har också begärt in offert från Tjällden för material till grunden inkl golvvärmen. Vi valde deras lösning när vi byggde vår pool och tyckte de var mycket prisvärda.
 
Om ni tänker på det sättet tycker jag att det saknas minst ett sovrum om ni ser huset som en bra investering för att kunna tilltala familjer. Speciellt på den stora ytan. Eventuellt bygga ett gästhus/attefallare men det är onödig då ni ska kunna få in minst fyra sovrum i ert blivande hus.
 
Jonatan79 skrev:
Om ni tänker på det sättet tycker jag att det saknas minst ett sovrum om ni ser huset som en bra investering för att kunna tilltala familjer. Speciellt på den stora ytan. Eventuellt bygga ett gästhus/attefallare men det är onödig då ni ska kunna få in minst fyra sovrum i ert blivande hus.
Där blir det dock en kompromiss. Får bli till en tvåbarnsfamilj. Fyra sovrum blir för stort för oss.
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Tänk dock på att en tvåbarnsfamilj kanske vill ha gäst/hobby/kontor i ett extra rum. Ni kommer skrämma bort stor del av köparna gissar jag. Prata med några lokala mäklare och gör hemläxan innan ni bestämmer er.
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Jonatan79 skrev:
Tänk dock på att en tvåbarnsfamilj kanske vill ha gäst/hobby/kontor i ett extra rum. Ni kommer skrämma bort stor del av köparna gissar jag. Prata med några lokala mäklare och gör hemläxan innan ni bestämmer er.
Läxan är gjord liksom våra val :) Vi bygger inte för att sälja utan för att få en bekväm ålderdom i ett hus som vi förhoppningsvis kommer att trivas i. Läget på huset kommer nog i slutändan att ha störst betydelse vid en försäljningen, om vad vi hoppas många år in i framtiden.
 
Redigerat:
  • Gilla
Arendal och 3 till
  • Laddar…
Vi resonerade samma när vi byggde.
Vi byggde för att bo i det låång tid, kanske till döddagar, och sneglade inte på vad det kostade eller om det skulle gå att få pengarna tillbaks vid en försäljning, det får arvingarna ta hand om....
Det blev inte billigt men förbannat trivsamt ;)
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
roland53 skrev:
Vi resonerade samma när vi byggde.
Vi byggde för att bo i det låång tid, kanske till döddagar, och sneglade inte på vad det kostade eller om det skulle gå att få pengarna tillbaks vid en försäljning, det får arvingarna ta hand om....
Det blev inte billigt men förbannat trivsamt ;)
Ungefär så, ja. Projektet blir också så mycket roligare om man tillåter sig att ta ut svängarna lite redan från start. Som tex inbyggd pizzaugn :)
 
Redigerat:
Lägg gärna in lite bilder på insidan av det befintliga huset. Jag tror inte vi har behov av reservdelar till vårt hus från -33, men lite bilder kanske gör att vi kommer på något. :)
 
  • Gilla
geschmeck
  • Laddar…
RoffeN skrev:
Projektet blir också så mycket roligare om man tillåter sig att ta ut svängarna lite redan från start. Som tex inbyggd pizzaugn :)
Instämmer, men när det gäller pizzaugn så var det inget alternativ för mig.
Det finns 4 pizzerior i den lilla by som jag bor i, fattar inte hur dom överlever.
Skulle jag byggt en pizzaugn så skulle deras levnadsvillkor bli ännu sämre ....:rolleyes:
 
  • Gilla
RoffeN
  • Laddar…
bakterie skrev:
Lägg gärna in lite bilder på insidan av det befintliga huset. Jag tror inte vi har behov av reservdelar till vårt hus från -33, men lite bilder kanske gör att vi kommer på något. :)
Det ska jag nog kunna fixa. ;-) Något speciellt du/ni är intresserad av?
 
Lite bilder inifrån huset. Om intresse finns för några detaljer så pm,a mig gärna. Hoppas kunna riva i november.
 
  • Förfallen interiör med gammal kakelugn, mönstrad tapet och fönster med gardiner.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En gammal sliten gjutjärnspanna i ett dammigt och förfallet rum, antyder renoveringsbehov.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett förfallet rött trähus med gröna dörrar och slitna tegeltak omgivet av vildvuxen natur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammaldags vit kakelugn i ett rum med kartonger och prylar framför, på väntande renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Slitet kök redo för renovering med flagande färg och gammal spis.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Äldre modell av vit diskmaskin i ett omodernt kök med bruna skåp och gul vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammalt kök med gröna skåp och diskho som ska rivas i renoveringsprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammalt rum före renovering med en soffa full av tomflaskor och en klassisk träskänk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inre av gammalt hus med slitet tak, fönster med gardiner, möbler och diverse föremål.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild av en gulnad inomhusdörr med svart dörrhandtag och synligt trappstaket till höger.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Finns en till täljstenskamin...
 
  • Gammal täljstenskamin placerad i ett rum med blommigt tapetserade väggar och ett parkettgolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hehe. Ni har lite jobb framför er där ja... :)
 
Du har inte tänkt på möjligheten att annonsera ut allt på blocket. Lite tur så kan du slippa allt jobb.
 
oas skrev:
Hehe. Ni har lite jobb framför er där ja... :)
:) Har nog insett det...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.