Hej!
Tack för all hjälp. Baserat på er input och om man även tar priset i beaktande så finns det bara ett alternativ?
  1. Glespanel nedsänkt i bjälblaget med golvvärme rör (20 mm) och värmeplåtar.
  2. 22 mm golvspån
  3. Stavparkett limmat med MS-lim
Detta borde innebära en bygghöjd på 22 + 16 = 38 mm vilket är samma värde som den isolerande tjockleken på mellan rören och golvytan.
En ny fråga: Jag har ett cc-avstånd på ca 600 mm idag. Vad krävs i form av kortlingar?
Mvh
Jonas
 
  • Gilla
PESTHLM
  • Laddar…
Helimmad stav i mönster är inte att föredra på något sätt
Har du värmeslingor i tex spån, med eller utan plåtar
då räcker det med att du skruvar en enkel byggplywood ca 10-12 mm
kostar ca 50:m2 ( lim motsvarande ms kostar ca 90:-m2)
Snäpp upp slingorna ordentligt o spika staven ca 5 cm ifrån så klarar du dig lätt, vid ansamling av slingor så kan du helimma mot plywooden,
fördelen med spikad stav är varje stav kan expandera för sig själv, samt att det lätt går att byta stav mitt i golvet om någon skada har skett, eller om man kanske vill bygga till, lägga ner någon stjärna eller dyl
Jag har sysslat med sådant här i ett antal år

**************** Reklam bortredigerad av moderator*********************
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
Borgir
  • Laddar…
Vad kostar den spårade spånskivan? Glespanel är billigare men tar mer tid att fixa.
Hur stor risk är du villig att ta för att inte spika igenom 1 lager plywood in i vattenrören?
Var hittar privatpersoner plywood för 50 kr/kvm, Byggmax tar 65 kr/kvm för en 11 mm byggskiva.
MS-lim är dyrt, inget snack om det men det fäster bra och risken för knarr är mindre. Stavarna kan röra sig individuellt, lika bra som med spirk och det går att ta bort enstaka stavar om man vill. Även om det är jobbigare :)
 
Om Byggmax tar 65:för en plywood så blir ju det 52: exkl moms
ursäkta men jag glömde att ni ville ha med momsen
en 11 mm funkar faktiskt jättebra
Den spårade spånskivan vet jag inte vad den kostar, glespanel blir ju som du säger mer jobb men billigare, och då kan man faktiskt montera staven med spik i panelen, det kostar ca 3:m2 Ms lim kan man få tag i för ca 80:-l
och vill man ha casco elasticlim så finns det för 110:-l
priserna jag nämner är exkl moms
Att det finns risk att spika igenom rören är minimal om man märker ut dom ordentligt och inte har för bråttom, jag har gjort det under många år och alldrig lyckats punktera något rör
Lim kan vara bra så länge man inte har fått det att börja torka på ytan vilket kan vara kanska svårt för en lekman att undvika, dessutom om en lekman råkar få in lim i sponten så får han springor i parketten som hela tiden växer allteftersom han lägger, och om du tex har lagt dit en bit som inte håller måttet tex vinkelfel, då är det inte speciellt kul med kladdigt lim tex.
dessutom om du får en vattenskada eller annan skada så att du måste byta ut några stavar mitt i golvet, det är då du märker skillnaden spik/lim
Det gäller som sagt att tänka efter ,före
samt att verkligen se till att man har en bra stavparkett vilket inte alla har
inte bara priset utan även det viktigaste exakta mått,vinklar mm
Risken för knarr är inte mindre med lim, knarret beror till största delen av
att man spikat för lite eller använt fel spik som inte funkar bra i underlaget
eller att som en del,man har för tunna spik, mycket knarr i golv kommer sig av undergolvet, det är skillnad på knarr o knarr;)
 
  • Gilla
Borgir
  • Laddar…
Intressant. Så bara så att jag fattar rätt så funkar följande?
  • Glespanel nedsänkt i bjälklaget med plåtar och värmeslang
  • 11 mm plyfa
  • Stavparkett
Detta låter ju lysande, billigt, liten isolerande effekt och lite mer arbete ;)
Vilket cc-avstånd krävs mellan kortlingarna för glespanelen.
Jonas
 
Först måste du fundera på hur du tänker orientera fiskbenen, spetsen bör vara parallell med GV-slangen för att minimera risken för genomspikning. Då kan du spika igenom ett lag plywood och ner i panelen som tidigare föreslatits.
Om golvet orienteras tvärs bjälklaget och takhöjden inte är något problem så lägger du glespanelen tvärs emot bjälklaget, då behövs inga kortlingar, du får ju CC60 :) Om golvet läggs parrallelt med bjälklaget med "bara" 11 mm plywood behövs rätt täta kortlingar för att undvika svikt, hur tätt beror bl.a. på hur tjock glespanelen är, ställ dig på (med plywood) och prova att du inte får svikt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.