AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Det är ju nu du ska köpa när det är dipp.
Under förutsättning du har tillgängligt av likvida medel.;)
 
A AndersS skrev:
Under förutsättning du har tillgängligt av likvida medel.;)
Goes without saying :)
 
H heimlaga skrev:
Då nu fonder är sådär bra och sådär säkra som pensionssparande....... Hur gör ni då när era fonder har blivit värdelösa så som det gick med de flesta rysslandsfonderna. Kan ni kvittera ut någon ersättning från Kreml eller rånmördar ni någon oligark eller går ni till regeringen och gråter om att den stackars finansmarknaden måste få ännu ett stödpaket?
På något vis gör ni ju eftersom det är så säkra pensionspengar. Hur?
Man har flera olika. Att INTE spara privat till pensionen är fullständigt hål i huvudet. Tyvärr lära detta inte ut i skolan, ty staten vill man ska vara beroende av den.
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
K Kurtivan skrev:
Min fru fick årsbesked från Kåpan idag och jag ser att hon får inte fullt 500/mån. Jag tycker det verkar lite efter att ha arbetat 10 år statligt, iofs 80% av heltid, men ändå.

Fullt rimligt. Se även över återbetalningsskyddet. Det brukar man behöva lägga till själv på kåpan och diverse andra valcentraler
 
A AndersS skrev:
Länkar inte pensionsmyndigheten till Min Pension för att kunna få med alla alternativ. De har väl bara Allmänpension och Premie pension.
Så kan det vara. Får kolla upp det.
 
Brorw Brorw skrev:
Fullt rimligt. Se även över återbetalningsskyddet. Det brukar man behöva lägga till själv på kåpan och diverse andra valcentraler
Är det samma som efterlevandeskydd ??
A arkTecko skrev:
Var det en förvaltare som föreläste? Vad jag har uppfattat är att nästan alla som gjort aktiva val har förlorat på det?
Nej, det var en opartisk som åker runt till företag och informerar anställda om hur pension fungerar.
 
Isakare Isakare skrev:
Är det samma som efterlevandeskydd ??


Nej, det var en opartisk som åker runt till företag och informerar anställda om hur pension fungerar.
Mest troligt. Brukar både finnas återbetalningsskydd samt familjeskydd. Förstnämnda man ska välja. Andra delen kan man skippa.
 
Brorw Brorw skrev:
Mest troligt. Brukar både finnas återbetalningsskydd samt familjeskydd. Förstnämnda man ska välja. Andra delen kan man skippa.
Spännande, det där måste jag kolla mer på. Det jag har heter efterlevandeskydd, och betyder att mina barn får pengarna utbetalda under vanligtvis en 10 års period om jag avlider i förtid.
( Har ingen fru eller liknande)
 
Brorw Brorw skrev:
Fullt rimligt. Se även över återbetalningsskyddet. Det brukar man behöva lägga till själv på kåpan och diverse andra valcentraler
Har man återbetalningsskydd så minskar pensionen, med lägre pension och utifrån familjeförhållande kan det vara lämpligt att välja bort det, men även för ensamstående oberoende av pensionsnivå.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Spännande, det där måste jag kolla mer på. Det jag har heter efterlevandeskydd, och betyder att mina barn får pengarna utbetalda under vanligtvis en 10 års period om jag avlider i förtid.
( Har ingen fru eller liknande)
Båda finns, se mitt tidigare inlägg utifrån vad man ska tänka på.
 
  • Gilla
Isakare
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Har man återbetalningsskydd så minskar pensionen, med lägre pension och utifrån familjeförhållande kan det vara lämpligt att välja bort det, men även för ensamstående oberoende av pensionsnivå.
Håller med att många saker avgör hur man ska göra. Men många vet inte om att man själv måste lägga till skyddetpå dom flesta avtalen.
 
Isakare Isakare skrev:
Spännande, det där måste jag kolla mer på. Det jag har heter efterlevandeskydd, och betyder att mina barn får pengarna utbetalda under vanligtvis en 10 års period om jag avlider i förtid.
( Har ingen fru eller liknande)
Isakare Isakare skrev:
Spännande, det där måste jag kolla mer på. Det jag har heter efterlevandeskydd, och betyder att mina barn får pengarna utbetalda under vanligtvis en 10 års period om jag avlider i förtid.
( Har ingen fru eller liknande)
Precis. Tänk på oftast är det make/maka sambo osv och andra hand barn som förmånstagare. Vill du att pengarna ska gå till dina barn trots du träffar en ny så kan du kolla om du kan skriva in dom i avtalet. Brukar gå på dom flesta .
 
Jag skrev ett litet program som analyserar histriskt data, valde SEB Småbolag C/R då det är en fond jag sparat i sedan tidigt 2000-tal. Att fonder inte skulle löna sig som någon ovan nände är ju lite löjligt. på SEB köper andra bankdagen i månaden om du köper per automatik, då ser ser det ut såhär om du köper för 10k varje månad

Avkastning period: 2194,82%, Avkastning köp (SecondBankDay): 599,87%, Avkastning på 10k månaden: 14456784, vinst: 12046784
Längsta tiden för återhämtning under vald tidsperiod: 6,6 år (2394 dagar). Mellan 2006-05-10 och 2012-11-28

Om man istället väljer sämsta möjliga dag för köp vare månad
Avkastning period: 2194,82%, Avkastning köp (BuyAtTop): 585,05%, Avkastning på 10k månaden: 14099804, vinst: 11689804
Längsta tiden för återhämtning under vald tidsperiod: 6,6 år (2394 dagar). Mellan 2006-05-10 och 2012-11-28

Så ser man att det är rätt liten skillnad 12046784 vs 11689804. Ganska lite skillnad i vinst (3%). Om man istället köper mest optimalt varje månad så blir det

Avkastning period: 2194,82%, Avkastning köp (BuyAtBottom): 619,95%, Avkastning på 10k månaden: 14940728, vinst: 12530728
Längsta tiden för återhämtning under vald tidsperiod: 6,6 år (2394 dagar). Mellan 2006-05-10 och 2012-11-28

12530728 vs 12046784 (4%) Mao kan man se att det viktiga är att köpa kontinuerligt, inte när man köper
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jag skrev ett litet program som analyserar histriskt data, valde SEB Småbolag C/R då det är en fond jag sparat i sedan tidigt 2000-tal. Att fonder inte skulle löna sig som någon ovan nände är ju lite löjligt. på SEB köper andra bankdagen i månaden om du köper per automatik, då ser ser det ut såhär om du köper för 10k varje månad

Avkastning period: 2194,82%, Avkastning köp (SecondBankDay): 599,87%, Avkastning på 10k månaden: 14456784, vinst: 12046784
Längsta tiden för återhämtning under vald tidsperiod: 6,6 år (2394 dagar). Mellan 2006-05-10 och 2012-11-28

Om man istället väljer sämsta möjliga dag för köp vare månad
Avkastning period: 2194,82%, Avkastning köp (BuyAtTop): 585,05%, Avkastning på 10k månaden: 14099804, vinst: 11689804
Längsta tiden för återhämtning under vald tidsperiod: 6,6 år (2394 dagar). Mellan 2006-05-10 och 2012-11-28

Så ser man att det är rätt liten skillnad 12046784 vs 11689804. Ganska lite skillnad i vinst (3%). Om man istället köper mest optimalt varje månad så blir det

Avkastning period: 2194,82%, Avkastning köp (BuyAtBottom): 619,95%, Avkastning på 10k månaden: 14940728, vinst: 12530728
Längsta tiden för återhämtning under vald tidsperiod: 6,6 år (2394 dagar). Mellan 2006-05-10 och 2012-11-28

12530728 vs 12046784 (4%) Mao kan man se att det viktiga är att köpa kontinuerligt, inte när man köper
Jo men tänk om någon istället känner att de måste följa den nya "normen" med elbil och solceller på taket är viktigare än pensionen långt fram i tiden? Så blir det husvagnen efter pension som för många i USA.
Så låt pensionsfonderna sköta det här...;)
 
H heimlaga skrev:
Då nu fonder är sådär bra och sådär säkra som pensionssparande....... Hur gör ni då när era fonder har blivit värdelösa så som det gick med de flesta rysslandsfonderna. Kan ni kvittera ut någon ersättning från Kreml eller rånmördar ni någon oligark eller går ni till regeringen och gråter om att den stackars finansmarknaden måste få ännu ett stödpaket?
På något vis gör ni ju eftersom det är så säkra pensionspengar. Hur?
Man kan aldrig vara helt säker på något. En ryss är en ryss, även om man steker honom i smör, så att man borde akta sig just för rysslandsmarknaden om man vill göra sunda investeringar kan vi nog enas om.

Sådana investeringar måste också hållas skilda från de egna medlen hos företaget som förvaltar dem. Förvaltningsbolaget kan gå i konkurs utan att de förvaltade medlen får röras. Så är det inte när staten garanterar något. Då är det bara ett löfte som man får hoppas är något värt när det ska infrias.

Sedan delar nog du och @AndersMalmgren ganska mycket ståndpunkter om att rå sig själv. Att du tycker att han är ett vräkigt rikemansbarn och han att du är en provinsiell bakåtsträvare ändrar inte det. Låt gå för att han ”bara” vill skydda sig från staten och du även från annan överhet.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.